Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Imageshift bij een cassegrain

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Imageshift bij een cassegrain

Ik lees geregeld wat over imageshift en dat het zo hinderlijk is bij cassegrain telescopen.
    Maar wat houdt het nu precies in?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Re: Imageshift bij een cassegrain

Origineel geplaatst door Ossi
    Ik lees geregeld wat over imageshift en dat het zo hinderlijk is bij cassegrain telescopen.
    Cassegrains stel je scherp door de hoofdspiegel te bewegen, en door speling (de spiegel beweegt over de baffle rond de focuser, maar met een staafje die maar aan één kant van de spiegel duwt) durft de optische as daarbij wat te bewegen - zeker als je van bewegingsrichting verandert.

Het eerste dat je moet doen is een aantal keren de scherpstelknop volledig over het hele bereik draaien - dat verdeelt de SyntaGlue -- euh, de olie -- die de speling moet opvangen wat beter.

Celestrons hebben veelal minder image shift (tenminste als de spiegel correct in de cel rust) maar geen mirror lock (om de spiegel echt vast te zetten als men achteraan nog een extra Crayford-oculairhouder heeft, om image shift helemaal weg te werken).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als je op http://www.ngc1514.com/Celestron/disassem.htm kijkt, zie je dat de focuser van een typische SCT de hoofdspiegel naar voren en achteren kan bewegen via een klein hefboompje (het bruine, getrapte ding). Omdat er altijd wel een beetje speling zit in zo'n mechanisme schuift de spiegel niet alleen naar achter of voor (wat dus de bedoeling is), maar gaat hij ook iets uit het lood staan als je 'm verplaatst: zodra je van focusrichting verandert 'klapt' de spiegel een beetje schuin. Dit zie je terug in je oculair als image shift: alles schuift een stuk opzij. Bij sterkere vergrotingen kan dat erg hinderlijk zijn (vond ik zelf ook). Omdat ik toch al niet kapot was van de focuser die op de C9.25 zit, heb ik een Crayford focuser van WO erop gezet: geen image shift meer, en enorm fijn focusen!
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Als je op http://www.ngc1514.com/Celestron/disassem.htm kijkt, zie je dat de focuser van een typische SCT de hoofdspiegel naar voren en achteren kan bewegen via een klein hefboompje (het bruine, getrapte ding). Omdat er altijd wel een beetje speling zit in zo'n mechanisme schuift de spiegel niet alleen naar achter of voor (wat dus de bedoeling is), maar gaat hij ook iets uit het lood staan als je 'm verplaatst: zodra je van focusrichting verandert 'klapt' de spiegel een beetje schuin. Dit zie je terug in je oculair als image shift: alles schuift een stuk opzij. Bij sterkere vergrotingen kan dat erg hinderlijk zijn (vond ik zelf ook). Omdat ik toch al niet kapot was van de focuser die op de C9.25 zit, heb ik een Crayford focuser van WO erop gezet: geen image shift meer, en enorm fijn focusen!
        Oke dan, dat meende ik al dat het dat was.
        Toen ik mijn C8 voor het eerst gebruikte zat ik er eigenlijk op te wachten dat het voorwerp beweegt tijdens het scherpstellen, maar niets was minder waar.
        Ik zag helemaal geen verplaatsing :S
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ook niet, ook tijdens webcammen niet incl barlow. We hebben gewoon een goede C8 gekocht Ossi
          Overigens heb ik wel een losse WO focusser, maar dat is voor het fijne focuswerk Mocht ik ooit last hebben van imageshifterij dan smeer ik wel wat vet.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Imageshift bij een cassegrain

Origineel geplaatst door sixela
            Origineel geplaatst door Ossi

Het eerste dat je moet doen is een aantal keren de scherpstelknop volledig over het hele bereik draaien - dat verdeelt de SyntaGlue -- euh, de olie -- die de speling moet opvangen wat beter.
            Voordat je dit doet lijkt het me raadzaam dat je de OTA zo zet, dat hij a.h.w. naar de grond kijkt.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

O ja: hiervoor geldt ook:
              "If it ain´t broke, don´t fix it".
              Schmidt-Cassegrains kun je beter dicht laten zitten.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
              X