Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobson

Nou zoals julli mischien hebben kunnen lezen in off topic, wil ik een doson gaan kopen.

Ik weet dat een Dob hetzelfde is als een Newton alleen met een andere montering. Alleen wat zijn de specifieke dingen van een Dob waar je goed op moet letten bij aanschaf.

Even de reden waarom naar Dob.
    De grootste is eigenlijk wel het geklooi met de montering, en de nek krampen.
    Wil een grotere opening, en met een Dob kan dat voor een relatief lage prijs ter aanzien van een Newton op EQ montering.
    volgens mij kun je ook toch foto opnames maken met een Dob of heb ik dat mis ??.

Nou hoor graag van jullie bedankt alvast !!
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Re: Dobson

Origineel geplaatst door ArieV
    Nou zoals julli mischien hebben kunnen lezen in off topic, wil ik een doson gaan kopen.

Ik weet dat een Dob hetzelfde is als een Newton alleen met een andere montering. Alleen wat zijn de specifieke dingen van een Dob waar je goed op moet letten bij aanschaf.
    Eigenlijk heb je maar twee grote fabrikanten - GSO en Synta. Of tenminste, je wilt éen van die twee, maar allens wat er in kwaliteitswinkels ligt in onze landen komt daarvan (Skywatcher, Celestron en Orion Dobs zijn van Synta; Meade, Telescope Service en http://www.astronome.fr Dobs zijn van GSO).

Orion is één van de verdelers van Synta die er het meest aan gesleuteld heeft - je kunt die namelijk in een "Intelliscope" versie met encoders waarop je een computertje kunt aansluiten om automatisch objecten in de hemel te lokaliseren (Telescope Service en van Grootven hebben trouwens een promo waarbij je bij sommige dat computertje er zonder meerprijs bij krijgt, omdat Orion zijn modellen vernieuwt in de VS).

De GSOs hebben dan het voordeel dat ze (net zoals de nieuwe Orions) een Crayford-oculairhouder hebben die en pak beter is dan de rek-en-tandwiel van de meeste Synta's.

Je moet eerder wat aan de telescoop sleutelen als je hem gekocht hebt dan echt ergens op "letten" - die Dobs komen soms met geklemde spiegels (even clips lostzetten, of nakijken of vangspiegel niet te strak klemt in de houder), zijn steevast niet gecollimeerd (collimatiewerktuigje kopen en een halfuurtje met het plaatsen van de vangspiegel knoeien, hoeft gelukkig maar één keer), je kunt de buis op strategische plaatsen zwarten met vilt, een ventilatortje aansluiten om de spiegel te koelen, de azimutale lager bijwerken (wat Turtle Wax plus PTFE op het bovenste lageroppervlak), een eventuele niet optimale balans wat bijregelen met een magneet op de buis, enz.

volgens mij kun je ook toch foto opnames maken met een Dob of heb ik dat mis ??.
    Van de maan, zeker.

Van planeten, dat is zonder volgplatform meer dan enigzins frustrerend, want meestal wil je honderden beeldjes stacken, maar zonder volgplatform zoeft die planeet door het beeldveld van de sensor.

Deep-sky is zonder meer beperkt tot de hele heldere voorwerpen, althans zonder volgplatform.

http://www.iceinspace.com.au/index.php? ... 01,0,0,1,0

Een volgplatform goed voor planeten en niet al te lange deep-sky belichtingen heb je voor plus minus €600.

Eentje met twee assen en een poort om het platform te gidsen en voor héél wat meer, en tenzij je meer dan 10" apertuur hebt kun je dan beter een EQ6-montering (met Synscan, want die heeft betere motoren) kopen en de buis van de Dob erop monteren om te fotograferen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dan zou het mischien toch beter zijn om over te gaan op een C8 orange tube. Er wordt eentje aangeboden.
      Inbegrepen is de zeldzame originele Dual-Axis Drive System evenals 1'25 inch zenitspiegel,
      visual back,maar liefst 8 oculairen ( orthoscopisch 6,7 en 18mm,Kellner 9,12,25,40mm en
      een Spectros 50mm oculair ) 6 kleurfilters,LPF filter,Barlow lens,Tele-extender en een
      Olympus camera adapter,accu kabelset,fraai chromen spyder statief en wedge.
      Ook de handleidingen zitten erbij.

Alles in de originele kist en fraaie alu kist voor de toebehoren.

Zoek maar even op Marktplaats op CELESTRON C8 Orange Tube 1981.

Deze wordt aangeboden voor 950 euro dit is mischien een mooie kans om aan te grijpen. Ik ben toch eerst bezig met astrofoto, dmv een cam. En daar laat ik het eerst ook nog even bij. Ik weet dat deze montering niet de aller stabielsten zijn maar voor cam is hij toch wel zeer geschikt denk ik.

Ga hem even een mail sturen, om de scoop te bekijken en een test te doen.

Commentaar

Hey Arie,
        Een orange tube op wig moet niet meer kosten dan 650 a 700 euro hoor. Het drivesystem is vrij zeldzaam. Ik zou wel proberen wat van de prijs af te halen.
        Zelf vond ik het werken op een wigmontering heerlijk. Voor fotografie is het een hoop gedoe, maar niet onmogelijk!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hey bedankt Nop,
          De prijs indicatie die je geeft is neem ik aan zonder de oculairen, waar zou ik op moeten mikken met al die oculairen en filters ??? 800,-

Commentaar

Zoiets, ik zou me niet blindstaren op het filtersetje en oculairs.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nee idd, asl ik zo naar de foto kijk, zijn die filters nou ook niet echt bijster intersant komen volgens mij bij TS vandaan. En de oculairen zijn de standaart van Celestron mischien beetje vergelijkbaar met die van plossel.

Nou ga proberen om wat van de prijs af te snoepen.

Commentaar

Dan zou het mischien toch beter zijn om over te gaan op een C8 orange tube.
                En waarom?

Denk je dat je die niet onder handen moet nemen om er alles uit te halen misschien (diagonaal vervangen door een goede spiegeldiagonaal, collimeren (na "Bob's knobs gekocht te hebben), Lymax cooler aanschaffen, dauwschild aanschaffen, dauwstrips en controller aanschaffen, knoeien aan de focuser om de image shift weg te krijgen,...)?

En sommige zaken (de baffling) kun je gewoonweg niet aanpassen zonder grote ingreep.

Het goede van alles wat ik beschrijf dat je aan een Dob kunt doen is dat

-het niets kost
                -makkelijk zelf te doen is
                -en niets eigenlijk hoeft (behalve collimatie dan, maar dat moet ook op een C8, en daarvoor moet je op een C8 kunnen stertesten).

Kun je niet zeggen van accessoires op een C8 .

Of bedoel je dat je echt wel foto's wilt gaan trekken?
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

800 Euro is wel erg veel - daar kun je een optisch erg goede 6" Newt op een echte Vixen GP-E voor hebben (bv. een Orion Optics Europa), en voor niet veel meer geld heb je een(maasproductie) 8"er Newt op een HEQ-5 of EQ6 voor...nieuw.

Als-ie 1981 is is die Orange tube nog een goede - als-ie van 1983-1986 is zou ik 'm niet kopen zonder eerst te stertesten, want Celestron heeft in die jaren verschrikkelijk slechte optiek geproduceerd (in de beruchte "comet Halley years").

Tussen haakjes, als je op te-les-koop.nl kijkt: Freddy Meiresonne, denk ik, verkoopt nog steeds zijn 6" op EQ3-2 voor €225, en er is een 250mm f/4 te koop op een Vixen Sensor montering (!!) MET aandrijving op beide assen (!!!) voor €650.

Commentaar

Jaa, die Orange tube, de droom van mijn jeugdjaren. Ik heb er met sentimentele gevoelens naar gekeken.
                    Maar als je geen gesjouw wilt, zou ik nog wel even goed nadenken. Want dat viel me toch wel tegen toen ik 'm eenmaal had.

Fotografie heb ik nooit aan gedaan, daar zou ik misschien nog wel eens aan beginnen als ik een vast opstelling had. En dan is een Dob weer makkelijker, heb ik begrepen.

Tussen haakjes, kan iemand mij uitleggen wie en wat GSO is? Ik dacht dat het gros van de merken bij Synta vandaan kwam. Ook Meade. Hoe zit dat precies?

Commentaar

GSO = Guan Sheng Optics uit Taiwan
                      http://www.gs-telescope.com/
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De bovengenoemde C8 is verkocht, maar de volgende staat al weer op de agenda. Weer een C8 op wig voor een goedkopere prijs (nog te hoog)€800,-.

Voordeel hier is dat ze hem snel kwijt willen, ze gebruiken hem al jaren niet meer en staat nu stof te verzamelen op zolder. Ik ga een stertest doen, maar ik hou er rekening mee dat hij gecolimeerd moet worden. Gaat dat van een C8 op de zelfde manier als een Newton ???. Voordeel is ook voor mij (denk ik)dat ze er snel van af willen en dat laat ruimte over voor onderhandelingen.

Commentaar

De bovengenoemde C8 is verkocht, maar de volgende staat al weer op de agenda. Weer een C8 op wig voor een goedkopere prijs (nog te hoog)€800,-.

Voordeel hier is dat ze hem snel kwijt willen, ze gebruiken hem al jaren niet meer en staat nu stof te verzamelen op zolder. Ik ga een stertest doen, maar ik hou er rekening mee dat hij gecolimeerd moet worden. Gaat dat van een C8 op de zelfde manier als een Newton ???.
                          Neen; moet op een stertest, eerst ver en dan dicht bij focus (en met bibberende handjes als er geen Bob's knobs op staan, met die schroevendraaier zo dicht bij de corrector).

Commentaar

Collimeren van een C8

Voor alle C8 gebruikers die geen Bob-knob's hebben en toch willen collimeren heb ik een tip:
                            Jullie zijn bang om met een schroevendraaier zo dicht bij de corrector te komen? Knip van dik karton een ring van ca 2 cm die om de secundaire spiegelhouder klemt. Als je uitschiet met je schroevendraaier komt hij tegen het karton ipv een vette kras op je corrector.

Tijdens het collimeren is een grotere obstructie juist prettig, dan kun je nog beter kijken of alle ringen net binnen- en achter focus netjes concentrisch zijn.

Let op: Een C8 behoeft regelmatig collimatie indien je geen vaste opstelling hebt.

Na het collimeren haal je ring weer weg voor maximaal contrast.

Succes, Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Collimeren van een C8

Voor alle C8 gebruikers die geen Bob-knob's hebben en toch willen collimeren heb ik een tip:
                              Jullie zijn bang om met een schroevendraaier zo dicht bij de corrector te komen? Knip van dik karton een ring van ca 2 cm die om de secundaire spiegelhouder klemt. Als je uitschiet met je schroevendraaier komt hij tegen het karton ipv een vette kras op je corrector.

Tijdens het collimeren is een grotere obstructie juist prettig, dan kun je nog beter kijken of alle ringen net binnen- en achter focus netjes concentrisch zijn.

Let op: Een C8 behoeft regelmatig collimatie indien je geen vaste opstelling hebt.

Na het collimeren haal je ring weer weg voor maximaal contrast.

Succes, Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X