Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verrekijkers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verrekijkers

Wat voor specs moet een verrekijker hebben om te voldoen aan de behoefte van een beginnende amateurastronoom in sp?

Ik hoop er een te kopen via marktplaats voor, nogal wiedes, niet al te veel geld.

Wat informatie stel ik zeer op prijs
    XT10

Ik denk dat je twee kanten op kan met een verrekijker voor amateur-astronomie. Je kunt een lichtgewicht verrekijker met een relatief groot beeldveld nemen als 'zoekkijker' voor je telescoop, of je kunt voor een groter, zwaarder en sterker vergrotend model gaan - eigenlijk gewoon een minitelescoopje.

Ik zou zelf sowieso aanraden dat je een verrekijker neemt die wat licht vangt - dus geen kijkertje met een objectiefdiameter van 30 mm bijvoorbeeld. Zelf heb ik als 'lichte' verrekijker een 10x50 van de drogist (kruidvat), voor zeven en een half euro gekocht en een prima kijker. Ik heb ook een zwaardere kijker, een 20x80. Daarmee is natuurlijk meer te zien dan met de 10x50, maar het is een flink zwaar ding. Zonder statief is hij niet comfortabel in het gebruik! En natuurlijk kostte hij een stuk meer dan de kruidvatkijker: ik heb 'm voor iets van 160 euro gekocht, het is een van de goedkoopste modellen.

Het ligt er dus aan hoe je 'm wilt gaan gebruiken denk ik, net als bij een telescoop. Persoonlijk denk ik dat een lichte 10x50 kijker redelijk ideaal is. Fatsoenlijke lichtvangst en makkelijk om objecten mee te zoeken.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Een 8x50 of een 10x50 is goed geschikt om te gebruiken voor astronomie. Je kan er al heel wat mee zien en (zoal brinx al aangeeft) kan je de dag erna je koffie nog tillen ook .

Commentaar

Ok, en nu dan de stomme vraag.

10X50. 10 staat voor de vergroting en 50 voor de diameter in mm?

Nee?
        XT10

Commentaar

Yep.
          Koop een Meade van de lidl! Kun je je geen buil aan vallen. Kijk even op marktplaats bijv.
          Roel heeft er 1 en dat ding gaf beter beeld dan mn Zeiss Jena.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Yep.
            wow, gok ik ook eens wat goed.

:smartass

Maar dus, dit staat op marktplaats voor iets meer dan 40 euro.

Groothoek 5,1 gr.

Vergroot 12 maal

Schemergetal 34,6

Lenzen met roodlicht filter

Objectieven 70 mm!!!

Lang 23 cm

Breed 21,5 cm

Gewicht 950 gram

Dioptrine instelling +- beide occulaires

Statiefaansluiting

Met beschermdoppen

Incl.zwarte waterafstotende tas met schouderriem

Te zwaar? Te hoge vergroting? Te 'professioneel'?
            XT10

Commentaar

Hmmm. Dioptrine en occulaires... Ik zou een volgende advertentie klikken.
              (moet zijn: dioptrie en oculairs). Zegt vaak iets over de verkopende partij.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Maar Nop, de volgende advertentie is van dezelfde verkoper!

:P
                XT10

Commentaar

Handelstoko...Ruikt naar klok horen luiden maar ehhhehe
                  http://fotografie.marktplaats.nl/verrek ... nieuw.html

Commentaar

'Bresser Satrun 15 x 60'

Zou dit ook wat over de verkoper zeggen of zal het een typefout zijn?

eh, wat ben ik weer flauw
                    XT10

Commentaar

Hah next:
                      http://fotografie.marktplaats.nl/verrek ... tling.html

Commentaar

15 keer is wel een hoge vergroting hoor. Je moet vaste handen hebben wil je dat het beeld niet te veel trilt. Hij weegt ook nog eens bijna een kilo.

Mijn advies: koop een lidl verrekijker. Een prima verrekijker met bak-4 prisma's. Zeer helder beeld dus. Voor 2 tientjes kun je hem tweedehands op internet vinden.
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Die ziet er wel netjes uit. Mooi hip modelletje ook.

Want ja, je weet hoe het met verrekijkers zit h: het oog wil ook wat.

pff, nu moet ik echt gaan ophouden

Nop, thanks for the effort. Nu weet ik tenminste waar ik naar opzoek moet gaan. Ik denk dat ik het even hou bij iets als een Kruidvat-kijker, dan hou ik mijn beurs ook te vrind.
                          XT10

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                            15 keer is wel een hoge vergroting hoor. Je moet vaste handen hebben wil je dat het beeld niet te veel trilt. Hij weegt ook nog eens bijna een kilo.

Mijn advies: koop een lidl verrekijker. Een prima verrekijker met bak-4 prisma's. Zeer helder beeld dus. Voor 2 tientjes kun je hem tweedehands op internet vinden.
                            hmm, ook nog niet aan gedacht. Echt trillingsvrij ben ik niet helemaal.
                            XT10

Commentaar

Ik heb ook niet een al te vaste hand (want zonder ondersteuning wil mijn linkerhand nog wel eens gaan trillen als ik moe ben) maar ik heb in Kollasse enorm veel aan de 20x80 van Harro gehad. Nop had deze meegenomen, en dat was echt genieten. Ondanks dat hij na een tijdje wat zwaar word, vind ik een verrekijker toch wel erg handbaar. Het speurt enorm makkelijk, en ik vind het erg mooi beeld. Andromeda en het dubbelcluster in perseus waren erg mooi, maar ook heb ik genoten van bijvoorbeeld de komeet Swan (C/2006 M4). Als je het toch wat te zwaar vind zorg je gewoon voor wat ondersteuning voor je armen, of een statiefje.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X