Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

explorascope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

explorascope

Heeft er iemand ervaring met de explorascope of dat soort "kinder-dobsons" die op schoot geplaatst kunnen worden? Is zoiets leuk voor een jong (5-6 jaar) kind, of wordt dat zo'n instant-frustatie die je -eenmaal volwassen- ertoe brengt je tuin vol verlichting te hangen?
    Space is infinite. My budget is not.

Re: explorascope

Origineel geplaatst door Astro-oom
    zo'n instant-frustatie die je -eenmaal volwassen- ertoe brengt je tuin vol verlichting te hangen?
    LOL!

Ik heb een Skywatcher Infinity. Dat is een 76mm spiegeltelescoop op een soort Dobson-montering:

Het kijkertje geeft opvallend goede beelden. Groot nadeel: Probeer maar eens iets in beeld te krijgen zonder zoeker (die zit er namelijk niet op).
    Dat ene foutje maakt hem wat mij betreft niet zo geschikt voor kinderen.. IK ben tien minuten bezig geweest om de dubbelhoop in Perseus in beeld te krijgen. Normaal vind ik hem in een paar seconden. En dat betekend dus: frustratie.
    Maar als je hem eenmaal gevonden hebt ziet het er prima uit!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt, Roel!

Het is natuurlijk de vraag of een kind naar die dubbelhoop op zoek gaat, of gewoon wil zien hoeveel sterren er wel niet zijn. Daarvoor lijkt zo'n Dobson-achtig systeem me wel makkelijker dan bv een equatoriale montering. Ik vraag me af of er leden zijn die van zo'n ding af willen, maar ik heb nog te weinig gepost om iets in kopen/verkopen te plaatsen. Kwam al een bericht tegen van iemand die er voor €7.50 eentje ging halen. Als ik dat adresje had...

Commentaar

Kwam al een bericht tegen van iemand die er voor €7.50 eentje ging halen. Als ik dat adresje had...
        Tja, dat was ik... tweedehands via Marktplaats...

Het is misschien een cliche, maar heb je al gedacht aan een verrekijker? Die is een stuk beter hanteerbaar en je ziet er ongeveer evenveel sterren mee.
        Maar ja, die ziet er natuurlijk helemaal niet "sterrenkijkerig" uit...

Wat ik een ideale telescoop voor een kind zou vinden is een Dobson met een spiegel van 15 cm. En die worden niet meer aangeboden...

Het is eigenlijk nog best lastig
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Kwam al een bericht tegen van iemand die er voor €7.50 eentje ging halen. Als ik dat adresje had...
          Tja, dat was ik... tweedehands via Marktplaats...

Het is misschien een cliche, maar heb je al gedacht aan een verrekijker? Die is een stuk beter hanteerbaar en je ziet er ongeveer evenveel sterren mee.
          Maar ja, die ziet er natuurlijk helemaal niet "sterrenkijkerig" uit...

Wat ik een ideale telescoop voor een kind zou vinden is een Dobson met een spiegel van 15 cm. En die worden niet meer aangeboden...

Het is eigenlijk nog best lastig
          Toch niet voor een kind van 5-6 jaar?? :P
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik geloof dat skywatcher van het forum hier eens een artikeltje gevonden had over kinderen die hun eigen dobson maakte en deze had een spiegel van 114mm , met een uitleg hoe je die maakt enz.
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

O, bij Vego.nl kun je ze zelfs van karton krijgen!
              Daar heb ik zo rond sinterklaas ook al aan gedacht.
              Maar die verrekijker, dat is wel waar! voor sterrenhopen en neveltjes vaak voldoende, als je niet persé alles hoeft te zien.

Commentaar

Een verrekijker is misschien weer een beetje zwaar voor een kind van 5 a 6 jaar om hem lang omhoog te houden...

Commentaar

Er zijn ook speciale verrekijkerstatieven te krijgen. Zoiets dus

Commentaar

Ik ben blijkbaar de enige die denkt dat een speelgoed telescoop (jawel) goed genoeg is voor een kind van 5 jaar. Ik denk niet dat een kind van 5 jaar een nevel of dubbelster zal opzoeken. Maar eerder ermee zal willen spelen! De buren bespioneren enz. En natuurlijk de maan. Maar dat zal het wel zijn. Kinderen hebben nog fantasie genoeg en zullen dat wel gebruiken.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Eerlijk gezegd lijkt zo'n kleine dob me ook een soort speelgoed, alleen wat duur (nieuw). Maar je hebt frustrerend speelgoed (waar je geen barst mee ziet) en stimulerend speelgoed: eenvoudig, maar optisch voldoende om een interesse aan te wakkeren. Voordeel van die korte spiegeltelescoopjes lijkt me dat ze door hun vorm en formaat voor kinderen te hanteren zijn, en niet al te kwetsbaar.
                      Leuk trouwens dat dit zoveel discussie losmaakt! Zijn jullie nog niet met sinterklaas bezig of vooral met de eigen verlanglijstjes!? (doe ik ook, hoor)

Commentaar

Mijn zoon van 7 is dol op de verrekijker! Die Dobson vind ie volgens mij
                        maar zozo.. Soms wil ie wel door dat plastic 60/700tje kijken naar de maan,
                        maar als ik ga kijken, en hij is nog op , dan vraagt hij direct de verrekijker.

Wel merk ik dat hij niet lang kan kijken/zoeken met de verrekijker door,
                        wat ik vermoed het gewicht.. ('boven je macht werken')

Zo'n Infinity lijkt mij geen oplossing voor kinderen; Een statief misschien
                        wel weer, voor de verrekijker...

Groetjes,

Bandit (die concludeert dat Jr. graag door een 60/700 refractor kijkt)
                        Achromatologisch

Commentaar

Werken...
                        X