Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afkoeltijd spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afkoeltijd spiegel

Ik hoor en zie veel mensen en ventilator bouwen op hun telescoop om de spiegel sneller te koelen.
    Meestal zet ik mijn telescoop gewoon buiten en ga dan mijn stoel, zaklamp en kaarten zoeken enz. En merk eigenlijk daarna geen verschil na 15 minuten of een uur kijken.

Maar hoelang duurt het eigenlijk voor je spiegel x graden is afgekoeld.
    Graag een formule met enige uitleg. Oh ja, ik ben vergeten om door te leren dus hou het simpel.

Groeten,
    Paalco[Cor]
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

http://www.fpi-protostar.com/bgreer/mis ... select.htm

Zie ook pagina 5 van

http://www.cloudynights.com/documents/hardin.pdf

Alles hangt af van de dikte van de spiegel (nauwelijks van de diameter op zich, want meer diameter betekent ook meer oppervlakte voor warmte-uitwisseling), en of de temperatuur blijft dalen 's nachts.

[Zie bv. de grafiekjes op http://acquerra.com.au/astro/cooling/ - die kerel heeft wel een "full thickness" spiegel (1/6de van de diameter) en een spiegelcel die het koelen zonder Peltier-element moeilijk maakt; ik suggereer niet dat iedereen een Peltierkoeler nodig heeft. ]

En het hangt ook af wat je bekijkt en met welke vergroting je werkt - als je de Orionnevel bekijkt met een uittredepupil van 3mm heb je er minder last van dan als je Mars of Jupiter bekijkt bij grote vergroting, met een uittredepupil van 0.5-1mm (in jouw geval met een 3mm-6mm oculair).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

[Zie bv. de grafiekjes op http://acquerra.com.au/astro/cooling/ - die kerel heeft wel een "full thickness" spiegel (1/6de van de diameter) en een spiegelcel die het koelen zonder Peltier-element moeilijk maakt; ik suggereer niet dat iedereen een Peltierkoeler nodig heeft. ]
      Tussen haakjes, als je de tubetemperaturen bekijkt op die grafieken: wit geverfd of gešnodiseerd aliminium straalt en onderkoelt dus vaak ten opzichte van de buitenlucht, maar de luchtbeweging die dat veroorzaakt blijft meestal uit het lichtpad als de tube groot genoeg is (dus een pak groter dan de spiegel!); flocken met vilt helpt hierbij als het een probleem is, en er zijn zelfs mensen die de binnenkant met kurk berkleden voor ze de tube flocken.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zie wel dat hij de telescoop steeds vanuit een warmere omgeving buiten zet (zeker 2 graden verschil).
        Is wanneer ik de telescoop in de schuur heb staan een simpele ventilator achterop mijn tubus voldoende?
        Ik heb op dit moment nog geen koeling op mijn 8" dobson (geen pyrex) en een simpel ventilatortje die achterop de spiegel blaast, opgehangen aan drie elastieken lussen, kan ik nog wel in elkaar prutsen. Ik heb het idee dat dit voor 8" wel voldoende is... Hij is al bekleed met zwart velours en de spiegelcel heeft een zeer open constructie (centraal gat van zeker 18 cm)
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Is wanneer ik de telescoop in de schuur heb staan een simpele ventilator achterop mijn tubus voldoende?
          Bij een tamelijk open cel en een moderne (iets dunnere spiegel) zelfs als er wat meer temperatuursverschil is. Zelfs met van die 35mm dikke spiegels zoals met mijn 16"er lukt het ook nog aardig, maar ik moet dan wel lucht laten bewegen langs beide zijden van de spiegel.

Ik heb op dit moment nog geen koeling op mijn 8" dobson (geen pyrex) en een simpel ventilatortje die achterop de spiegel blaast, opgehangen aan drie elastieken lussen, kan ik nog wel in elkaar prutsen. Ik heb het idee dat dit voor 8" wel voldoende is...
          Dat is zeker voldoende. Ik heb trouwens nog een 92mm Papst 3412N/2GL liggen, die is daar ideaal voor. Waar woon je ergens?

Best met een gatzaag een ronde baffle voor maken, de ventilator met siliconen op de baffle lijmen, en die baffle ophangen, zoals op de site van Bryan Greer - je kunt die in om het even wat maken; ik heb er onlangs nog eentje voor een XT12 gemaakt uit 2mm acrylaatplaat (gatzaag voor het midden, springzaag voor de rand).

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Bij een tamelijk open cel en een moderne (iets dunnere spiegel) zelfs als er wat meer temperatuursverschil is. Zelfs met van die 35mm dikke spiegels zoals met mijn 16"er lukt het ook nog aardig, maar ik moet dan wel lucht laten bewegen langs beide zijden van de spiegel.
            Ik heb mijn spiegel er onlangs uitgehaald voor het bekleden van de tubus. De spiegel is niet dik, aan de rand ongeveer 2cm.

Ik heb trouwens nog een 92mm Papst 3412N/2GL liggen, die is daar ideaal voor. Waar woon je ergens?
            Ik woon in Deventer, in het oosten van Nederland. Bedankt voor je aanbod, maar ik denk dat ik beter in de buurt een 90mm ventilator op de kop probeer te tikken ivm verzendkosten vanuit Belgie! Ik verwacht niet dat ze zeldzaam zijn!
            In ieder geval bedankt voor je tips. Ik weet nu wat voor materiaal ik nodig heb en hoe ik te werk moet gaan.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Ik woon in Deventer, in het oosten van Nederland. Bedankt voor je aanbod, maar ik denk dat ik beter in de buurt een 90mm ventilator op de kop probeer te tikken ivm verzendkosten vanuit Belgie! Ik verwacht niet dat ze zeldzaam zijn!
              Neen. Neem er wel eentje die op lage voltage blijft draaien, en die een zo laag mogeljik toerental heeft (rond de 1500-2000rpm bij 12V). Een Papst 3412N/2GL op lage voltage, bijvoorbeeld, een Panaflo 92mm, of een Nidec M33416.

Commentaar

Werken...
              X