Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welk type montering?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welk type montering?

Ik wil binnenkort mijn montering single axis motoriseren. Zelfmaak of koop is nog de vraag alleen... Ik weet het verschil niet goed tussen al die type EQ monteringen.

Ik heb zelf de Meade LXD500 montering

wat is dit voor montering? EQ3?

Heeft iemand ervaring met het zelf maken van volgmotordrivers?
    Ik ben zelf aan het prutsen geweest met een 2-phase stappenmotor en een driver volgens een schema van internet maar dat is niet echt op iets uitgelopen, de driver raakte snel overhit en ging rare bewegingen veroorzaken
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

EQ1,EQ2,EQ3,EQ5,HEQ5, EQ6 zijn allemaal chinese monteringen door de fabrikant Synta gemaakt. De montering op de foto lijkt mij eerder een Taiwanese Guan Sheng (GSO) montering, al kan ik mij daarin vergissen...
    Ieder fabrikant heeft zo zijn eigen monteringen. Ook bekend zijn de Vixen monteringen GP-E,GP2,GP2D. Naar verluidt zijn een deel van de Synta monteringen EQ3,EQ5 hier eigenlijk klonen van.
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Het is een 'eigen' merk montering van de Fa. Meade. Je had de LXD500 en LXD500B (Bronzen wormwielen). Daar is een setje voor met Decl. Motorassen! Ik heb m ooit gehad. Het is een GP-kloon.
      Hier vind je heel veel over deze montering incl modificaties -->
      http://lefevre.darkhorizons.org/203SC/m203sc.htm
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De LXD500 is ook een Vixen Super Polaris kloon, net zoals de EQ3 (en de EQ3-2).

Maar de EQ3 is door Synta gemaakt, en de LXD500 door Jingua. Meade maakt er trouwens zelf twee sets motors voor (#1701 met één motor en #1702 met twee motoren).

Een EQ3-RA-motor, zoals die van Skywatcher, kan er wel op passen (ik denk niet dat die klonen iets veranderd hebben aan de overbrengingsverhouding van de RA-worm op de Vixen SP), maar de motor past in een blokje die met een vijsje in de EQ3 wordt bevestigd, en ik weet niet of op die Jingua-klonen het corresponderend gatje wel aanwezig is op de goede plek.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
        X