Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

maximale vergroting etx-70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

maximale vergroting etx-70

Ik heb sinds eergisteren een kleine 70mm f5 refractor en ik kan ongeveer tot 100 keer vergroten.
    Daarna wordt het erg donker. Ik denk dat ik op de planeten wel niets verder kom dan 100x.

Hoe zit dit met de etx-70? Dat is nl ook een 70/350 kijker.
    Heeft iemand die een etx 70 heeft hier ervaring mee?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Re: maximale vergroting etx-70

Origineel geplaatst door Patrick
    Ik heb sinds eergisteren een kleine 70mm f5 refractor en ik kan ongeveer tot 10 keer vergroten.
    Daarna wordt het erg donker. Ik denk dat ik op de planeten wel niets verder kom dan 100x.

Hoe zit dit met de etx-70? Dat is nl ook een 70/350 kijker.
    Heeft iemand die een etx 70 heeft hier ervaring mee?
    140x, ongeveer (op heldere voorwerpen), maar voorbij 70x is je uittredepuppil kleiner dan 2mm en wordt alles inderdaad donkerder; voor donkere voorwerpen is de maximale contrastperceptie ongeveer bij 50x-70x - *als* je oog aan het donker is aangepast.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

100X terwijl je "maximaal" 140X kan gaan is toch niet slecht?
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nee zeker niet..

Maar ik zit te vissen of de ETX70 misschien dezelfde kijker is als de mijne qua optiek :P

Niemand eerste hand ervaringen met deze kleine opdonder?
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
        X