Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Grote verrekijker ipv telescope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Grote verrekijker ipv telescope

Hoi..

Zijn er hier die verrekijkers gebruiken om te hoppen ? Dan bedoel ik kijkers met objectief 80mm en groter.

Ik zit aan een verrekijker te denken voor mee op vakanties. Alles moet mee en een grote scope gaat dan niet meer lukken. Ik zag op reuzenverrekijkers een paar hele gave staan..

Zou graag wat ervaringen horen..
    [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Die dingen zijn ook niet klein of licht hoor. Bovendien zijn ze relatief duur, lenzen, twee keer lenzen zelfs.

Je kan beter een maksutov cassegrain kopen denk ik. Dan zie je meer voor het zelfde geld en die zijn ook klein.

Als je gewoon met een verrekijker in je hand wil lopen ofzo dan moet je gewoon een kleine kopen. Die reuze dingen zijn ook topzwaar en hebben ook een goed statief en een goede montering nodig. Ik zie voor astronomie niet echt de voordelen van een grote verrekijker. Je kan altijd nog een bino-oculair voor je telescoop kopen. (ik weet niet hoe die dingen heten maar ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel)
    But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Ja ik snap wat je bedoelt.. de kijker hoeft ook niet perse ligt te zijn als ie maar een stuk lichter is dan mn huidige lx90 (maar die heb ik verkocht inmiddels).

Een statief voor zo'n kijker maakt me ook niet uit. Zag dan een 25x80 tegen de 300euri komt. goed statief zo rond de 200euri denk ik.. Die 100mm met 45gr oculairhouders op telescope-service lijkt me echt een geweldig ding - 1400euri met forkstatief :buiging: lijkt me echt super. Zag dat ze die ook bij http://www.reuzenverrekijkers.nl verkopen. Ga daar zeker even een kijkje nemen

Bino opzetstukken lijken me minder. Geen idee waarom maar lijkt me dat de algehele kwaliteit van wat je ziet achteruit gaat.. kan het niet onderbouwen - is een gevoel dat bij me leeft.

Maar jij hebt er dus geen ervaring mee ?

Commentaar

Nee maar ze kosten heel veel geld dus ik denk dat het wel goed lenzen werk is. Maar een beetje overbodige luxe denk ik.
        But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Ik wel! Ik kreeg op een star party zo'n ding aangeboden om uit te proberen. Had hem op de Tak geschroefd en naar Saturnus gekeken. Er zitten geen lenzen in maar prisma's of spiegels. Tenzij de telescoopbuis speciaal is ingekort, maar anders moet je zo'n ding samen met een 'glaswegcorrector' gebruiken. Zonder die corrector kan je anders niet meer scherpstellen. Dat ding maakt de brandpuntsafstand 1,2 maal zo groot, en geeft ook een dienovereenkomstige vergroting. Met een barlow zou het ook nog wel werken denk ik.

De lichtbundel wordt in tweeen gedeeld en daardoor worden ze half zo sterk, maar met twee ogen zie je wel een ruimtelijk effect. Uitstekend geschikt voor planeten, Saturnus zag er echt als een bol uit ipv een ronde schijf met ringen. Superrr!!! Met de maan of de zon (H-Alfa filter) schijnt het helemaal waanzinnig te zijn!! En het kijkt veel meer ontspannen omdat je niet meer een oog dicht hoeft te knijpen.

Er is al een goedkope te krijgen voor 169 euro, bij TS. Made in China. Schijnt redelijk te zijn. Betere zijn die van Denkmeier, kosten 4 tot 800 euro, afhankelijk van de kwaliteit prisma's. Ze zijn wel een stuk solider uitgevoerd dan die Chinese. Ook hier eens bij aokswiss kijken, zijn goedkoper dan TS.

Bedenk wel dat je voor zo'n ding niet een maar twee dezelfde oculairen nodig hebt van hetzelfde merk (gelijke kwaliteit!), dus dat wordt voor iedere vergroting ook twee keer zo duur...
          ...and the stars look very different today...

Commentaar

Dus een binoviewer kijkt wel prettig..

Maar een verrekijker Gaat me erom dat in de scope niet mee op vakantie kan nemen en ik toch wil hoppen 's nachts. Vooral omdat het in het vakantieland meestal een stuk donkerder is dan hier..

Commentaar

Ja maar zon super verrekijker kan je ook met net mee nemen als je niet al te veel mee neemt. Die dingen zijn echt net zo groot als een 127mm maksutov, als ze niet al groter zijn. Ik heb ze zelf zien staan bij TS en die dingen zijn echt veel groter dan ze op een plaatje lijken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rory
                Ja maar zon super verrekijker kan je ook met net mee nemen als je niet al te veel mee neemt. Die dingen zijn echt net zo groot als een 127mm maksutov, als ze niet al groter zijn. Ik heb ze zelf zien staan bij TS en die dingen zijn echt veel groter dan ze op een plaatje lijken.
                Ja dat weet ik. De joekel is zeker 20cm breed en 60cm lang, ep's niet eens meegerekend.

Commentaar

Ik bedoel maar:P

Commentaar

Is een "truss design" Dob misschien een goed idee?
                    deze schelen ook een hoop ruimte doordat je spiegels middels buizen ipv een koker worden gemonteerd, zo hoef je dus geen loze meters2 te vervoeren.
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Een dob heeft enkele voordelen maar het formaat lijkt me er geen... vooral niet als je juist een kleine telescoop wil.

Commentaar

Het is jammer dat niemand dus ervaringen heeft opgedaan met grote verrekijkers.

Ik weet echt wel wat de alternatieven zijn en inderdaad een dob blijft te groot. Een verrekijker kijkt relaxed heeft wel een statief nodig maar dat heeft iedere (verre)kijker.

Gewoon de ervaringen wil ik weten...

Commentaar

ik heb echt een heel klein verrekijkertje. maar toen ik daar voor het eerst mee keek verbaasde me het hoe mooi en hoeveel ik kan zien!. het is haast mooier dan met mijn telescoop ( nou is die wel heel klein maar toch) dat verrekijkertje is echt super handig, die neem ik ook overal mee naartoe. wat de metingen ervan zijn zou ik niet weten ik heb er een keer naar gezocht maar het staat er niet op en dat ding is al heel oud en me ouders weten het ook niet..
                          vaag maar ik ben er wel blij mee

Commentaar

Verrekijkers hebben inderdaad een breed gezichtveld en dat is inderdaad wel mooi. Ik zoek alleen een wat grotere

Nou, ik zal die winkel die ze verkoopt wel even vragen of die me in contact wil brengen met mensen aan wie die ze verkocht heeft..

Commentaar

Werken...
                            X