Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher 80 ED OTA PRO wat kan je ermee zien???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher 80 ED OTA PRO wat kan je ermee zien???

wat kan ik allemaal zien met die skywatcher???
    dit zijn zijn opties zeg maar
    Diameter: 80mm;
    Brandpuntlengte: 600mm;
    F/ratio: F/7.5;
    Volledig multi gecoate doublet objectief;
    Enkelvoudig FPL-53 ED fluoriet glas objectief;
    speling vrije 2"crayford focuseerinrichting met rubbere handvaten ;
    Orion 80mm f7.5 ED
    GSO 8" f4 Newton
    OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
    Canon 350D (Rebel XT)
    Philips ToUcam Pro II

Vogels, buurvrouw, wolken; Vanalles eigenlijk!

Groetjes,

Bandit (die geen ervaring heeft met ED achromaten)

PS: een OTA betekend dat er geen montering onder zit, dus dan zal jem
    in de hand moeten houden ...
    Achromatologisch

Commentaar

http://www.astroforum.nl/astrowiki/inde ... _%288cm%29
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Voeg maar toe:

Maan,Jupiter,Saturnus,Venus,Mercurius.
        Deepsky => sterk afhankelijk waarvandaan je kijkt (hoeveelheid lichtvervuiling)
        Andromedanevel,M81,M82,orionnevel, M13,Ringnevel etc...

Alleen moet je niet verwachten dat je hetzelfde ziet als op de Hubble foto's!
        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Ik heb m en ik ben er heeel tevreden over. M31 is te zien en m42 natuurlijk. En nog veel meer afhankelijk van de lichtvervuiling enzo. Verwacht niet dat je er evenveel mee ziet als met een 200mm kijker, zeker niet zoveel. Maar wel leuk om mee te beginnen!

Commentaar

telescoop

heel erg ebdantk voor jullie hulp
            Orion 80mm f7.5 ED
            GSO 8" f4 Newton
            OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
            Canon 350D (Rebel XT)
            Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Een 80 mm ED is een ideaal instrument voor het waarnemen van
              maan en planeten. Om hem te vergelijken met een Newton
              moet je wel onderscheid maken tussen een f 5 Newton of een f8 Newton.
              Een f 5 Newton zal minder kontrast laten zien dan de 80 ED.
              De f 8 Newton is al een stuk beter maar het beeld is minder scherp dan
              in de lenzenkijker.
              Mijn persoonlijke ervaring is dat hij op planeet gebied beter presteerd
              dan mijn 25 cm f6 Newton, C 8 , en soms zelfs beter dan de C9.25
              Bij zeer rustige lucht was de C9.25 weer beter (meer details)
              Het kontrast is in de 80 mm ED altijd superieur.
              Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Wanneer een 80mm refractor beter presteert op planeten dan een 25cm Newton dan doe je iets goed verkeerd !!

Weet je zeker dat je F6 Newton goed gecollimeerd was ??

Het kontrast is in de 80 mm ED altijd superieur.
                Ik ga maar even de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien:

Ik vind dit volkomen larie.

Je kunt het contrast in een 8cm refractor niet gaan vergelijken met een 25cm Newton. Bij dit soort uit z'n verband gerukte vergelijkingen is de centrale obstructie van een Newton helemaal niet meer relevant.

Wanneer je een 80mm ED met een 114/130mm Newton gaat vergelijken kan ik me daar iets bij voorstellen, maar 8cm met 25cm.......

Een refractor met een opening van maar 8cm zal nooit en te nimmer ook maar in de buurt komen van een (goed gecollimeerde !!) 25cm Newton.
                De Newton vangt 10x zoveel licht als de 8cm refractor en de resolutie is meer dan een factor 3 hoger dan de refractor (hierbij laat ik de centrale obstructie van de Newton even buiten beschouwing).

/Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Ik vermoed dat een 25cmF6 newton wel een kleine obstructie zal hebben. Ik vind het ook wel raar wat je zegt, maar het is wel geweten dat kleinere kijkers beter presteren onder slechte seeing dan grotere. Maar ik denk niet dat het aan de kwaliteit van de ED80 ligt. Mijn ED100 presteert misschien wel goed op planeten maar ik heb de indruk (ik heb nog maar een paar keer kunnen vergelijken op Jupiter) dat mijn goedkopere 15cm mak beter is voor planeten. Ik denk dat de 5cm meer opening hier al wint. Mijn 15cm refractor won het dan wel van de Mak op gebied van contrast.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Er worden denk ik toch een paar zaken door elkaar gehaald.
                    Door het korte brandpunt van de 25 cm f 6 heb je minder kontrast
                    dan een Newton met f 8(kleine vangspiegel lang brandpunt)
                    Natuurlijk wint de 25 cm newton v.w.b. grensmagnitude maar dat
                    wil niet zeggen dat je automatisch beter kontrast krijgt op de planeten.
                    Voor deep sky wordt het een ander verhaal. Hier is de lichtwinst
                    belangrijker en dan is de 25 cm geen partij voor een 80 mm
                    Ik vergelijk de ED dus niet met een 25 cm Newton, ik
                    zeg alleen dat er wel een verschil is welke openingsverhouding de
                    kijkers hebben.
                    En dan laat ik de vangspiegel, luchtonrust. open buis. en de
                    kwaliteit van de optiek buiten beschouwing
                    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Origineel geplaatst door zuurmond
                      ...Voor deep sky wordt het een ander verhaal. Hier is de lichtwinst
                      belangrijker en dan is de 25 cm geen partij voor een 80 mm...
                      Ik ga er stiekum vanuit dat je dat andersom bedoelt ... ?

Groetjes,

Bandit |confused|
                      Achromatologisch

Commentaar

Mijn persoonlijke ervaring is dat hij op planeet gebied beter presteerd dan mijn 25 cm f6 Newton
                        Volgens mij haal ik geen zaken door elkaar......

Geen enkele 8cm ED presteert beter op planeten dan een goed gecollimeerde 25cm Newton, ongeacht de seeing.

Natuurlijk heeft een f8 Newton met dus een kleinere vangspiegel een beter contrast dan een f6 (wederom mits goed gecollimeerd).

maar het is wel geweten dat kleinere kijkers beter presteren onder slechte seeing dan grotere
                        Met bovenstaande stelling ben ik het eveneens niet eens. (En Sky & Telescope ook niet) zie hier: "Four Infamous Telescope Myths"

http://skytonight.com/howto/visualob...tml?page=5&c=y

Mvg,

Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Met beter presteren bedoelde ik eigenlijk aangenamer om door te kijken. Niet meer detail. Nu ja, het is wel iets dat altijd verteld wordt. Zo hoor ik dikwijls dat je hier geen groter kijker moet kopen dan een 30cm omdat de seeing het hier niet toelaat om er maximaal gebruik van te maken. Ik ga er morgen nog eens wat over opzoeken. Net eens wat gezocht op CN en ik vond maar 1 post waarop men het ook gewoon vertelde en er was niemand met jouw mening. Ik vind het in ieder geval wel interessant om wat over op te zoeken.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bij deze nog een statement:

"Some observers and vendors, especially vendors of small telescopes, claim that large apertures are useless or even counter-productive under heavy light pollution. In my opinion, and the opinion of most experienced observers, there is essentially no truth to this claim. If anything, satisfactory deep-sky observing requires more aperture under heavy light pollution than under dark skies. "

bron:http://mysite.verizon.net/vze55p46/id1.html

en nog een statement:

"This fact has led to another piece of folklore: that when the seeing is bad, a large telescope shows less detail than a small one. Therefore, supposedly, you can improve the view by stopping down a large aperture with a cardboard mask.

Technically there is a bit of truth in this, as mathematical analysis of seeing has shown, but in practical terms the improvement is slight to nonexistent. I have never seen an improvement by stopping down a telescope when the problem was poor seeing. The most that can usually be said is that on a really rotten night, large- and small-aperture views will be equally poor. Even then, if you constrict the aperture you miss the chance for the momentary high-resolution views that the full aperture will provide if the air briefly steadies. "

bron:http://www2.wwnorton.com/college/ast...dt/seeing.html

en nog een bron:
                            http://www.astromart.com/articles/ar...article_id=149

Zo hoor ik dikwijls dat je hier geen groter kijker moet kopen dan een 30cm omdat de seeing het hier niet toelaat om er maximaal gebruik van te maken.
                            Hiermee wordt bedoeld dat de seeing de beperkende factor is en niet het oplossend vermogen/optiek van de telescoop. Dit heeft niets te maken met de mate van licht-vervuiling, contrast en/of resolutie van een bepaalde lens/spiegel diameter.

Er zijn helaas nogal wat oude "waarheden" in deze hobby die nogal hardnekkig blijven hangen.

/Raimond.
                            i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                              Met beter presteren bedoelde ik eigenlijk aangenamer om door te kijken. Niet meer detail. Nu ja, het is wel iets dat altijd verteld wordt. Zo hoor ik dikwijls dat je hier geen groter kijker moet kopen dan een 30cm omdat de seeing het hier niet toelaat om er maximaal gebruik van te maken.
                              Niet zo hoor, aperture rules always ook bij slechte seeing.

Voor planeetwerk ligt het subtieler. Maar ook bij slechte seeing zijn DSO objecten veel beter te zien in vb een 16 incher dan in een 12 incher. Meer licht = meer zien, ook in onze regionen. Als je de kans krijgt moet je eens door een 16 incher kijken, je staat er versteld van wat je dan ziet. Mijn 10 incher vervalt dan in het niet....ook bij slechte seeing geloof me.
                              Obsession 18 inch F/4.5
                              Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
                              X