Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light Skywatcher 70mm F/13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light Skywatcher 70mm F/13

Hoe kan dat nou? Ik heb vanmiddag een telescoop gekocht en nu is het helder...

Ik heb met refractors weinig ervaring, maar ik weet wel dat ik met mijn Skywatcher 7cm kijkertje een goede koop heb gedaan. En niet alleen omdat ie maar 25 euro heeft gekost.
    Mijn eerste slachtoffer was Albireo. Het prachtige contrast in de kijker maakt het nadeel van de kleine opening ruimschoots goed. De luchtachtergond was bijna zwart terwijl de opvallende oranje en blauwe kleur van de twee sterren mooi afstaken.
    Daarna naar Wega voor een stertestje; mooie concentrische ringen in de 6,5mm Plossl.
    De Ringnevel was ook snel gevonden, maar ik kon niet meer zien dan een vlekje, waarschijnlijk omdat mijn ogen nog wat verblind waren door Wega!
    De dubbele dubbelster in Lier was ontzettend makkelijk te scheiden bij een vergroting van 90x
    De Dubbele sterrenhoop in Perseus paste mooi in het beeldveld van mijn 25mm PLossl. Veel sterren zichtbaar en haarscherp!
    Ik weet niet in hoeverre je bij sterren kleurfouten kan zien (jammer dat ik geen maan of planeet als testobject kon gebruiken), maar tot nu toe heb ik nog GEEN kleurfout ontdekt! Waarschijnlijk komt dat door de lange openingsverhouding, want het blijft toch gewoon een achromaat...

Dit is echt een blijvertje, ik ben verrast door de kwaliteit, duidelijk beter dan de Lidlscoop (die ook niet verkeerd is trouwens) vooral wat chromatische abbeatie betreft. Ideaal voor wanneer ik eventjes in de tuin wil gaan kijken en geen zin heb om de Dob een uur te laten afkoelen. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij op planeten presteert.

Ook de montering is zeker toereikend voor deze kijker, terwijk ie er op het eerste gezicht niet bepaald stevig uitziet. Hij is zeker even stabiel als de Lidl-Astro-3.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Nou van harte gefeliciteerd dan! Neem je hem vrijdag anders ook even mee als het past? Ben wel benieuwd naar dit kleine wondertje. Ik hoop dat het hier vanavond nog opklaart zodat ik OneTwentySeven testen kan. De enige nacht waarop dat kon sinds ik hem heb was zaterdag, een kleine misstap van mij. Toen ik de stad in ging was alles dicht, en toen ik de stad uitkwam was het knettershelder. Helaas was ik knettersdronken..
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Van harte Roel.

T wordt nog vol in die kadett!!
      114mm refl. en 70mm refr.
      200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Misschien een idee om een extra wiel te bevestigen halverwege beide assen?
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dit soort kijkers vind ik nog steeds geweldig.
          Het feit dat ik mijn C9.25 en 25 cm Dobson heb ingeruild voor een 75 mm lenzenkijker
          en nu een 80 mm ED zegt toch wel wat. Goede refraktoren blijven naar mijn mening fantastische
          instrumenten.
          Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

hey precies een mooie kijker! was dit een refractor van de vorige serie van skywatcher? want ik zie duidelijk een ander kleur blauw?
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Dit is een ouder type van SkyWatcher, de nieuwere types zijn lichter van kleur.
              Zelfs Vixen heeft deze telescoop in het assortiment. (Porta 70 L meen ik)
              Zegt toch wel iets over de kwaliteit .
              Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

25 ?? waar heb je die gehaald dan? tweedehands denk ik toch want dat kan toch bijna niet nieuw?
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                X