Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light Skywatcher 70mm F/13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light Skywatcher 70mm F/13

Hoe kan dat nou? Ik heb vanmiddag een telescoop gekocht en nu is het helder...

Ik heb met refractors weinig ervaring, maar ik weet wel dat ik met mijn Skywatcher 7cm kijkertje een goede koop heb gedaan. En niet alleen omdat ie maar 25 euro heeft gekost.
    Mijn eerste slachtoffer was Albireo. Het prachtige contrast in de kijker maakt het nadeel van de kleine opening ruimschoots goed. De luchtachtergond was bijna zwart terwijl de opvallende oranje en blauwe kleur van de twee sterren mooi afstaken.
    Daarna naar Wega voor een stertestje; mooie concentrische ringen in de 6,5mm Plossl.
    De Ringnevel was ook snel gevonden, maar ik kon niet meer zien dan een vlekje, waarschijnlijk omdat mijn ogen nog wat verblind waren door Wega!
    De dubbele dubbelster in Lier was ontzettend makkelijk te scheiden bij een vergroting van 90x
    De Dubbele sterrenhoop in Perseus paste mooi in het beeldveld van mijn 25mm PLossl. Veel sterren zichtbaar en haarscherp!
    Ik weet niet in hoeverre je bij sterren kleurfouten kan zien (jammer dat ik geen maan of planeet als testobject kon gebruiken), maar tot nu toe heb ik nog GEEN kleurfout ontdekt! Waarschijnlijk komt dat door de lange openingsverhouding, want het blijft toch gewoon een achromaat...

Dit is echt een blijvertje, ik ben verrast door de kwaliteit, duidelijk beter dan de Lidlscoop (die ook niet verkeerd is trouwens) vooral wat chromatische abbeatie betreft. Ideaal voor wanneer ik eventjes in de tuin wil gaan kijken en geen zin heb om de Dob een uur te laten afkoelen. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij op planeten presteert.

Ook de montering is zeker toereikend voor deze kijker, terwijk ie er op het eerste gezicht niet bepaald stevig uitziet. Hij is zeker even stabiel als de Lidl-Astro-3.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob