Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop beslagen ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop beslagen ?

Hoi,
    had mijn telescoop (Newton 8" EQ-5) voor een tweetal uur (van 20u tot 22.30u) buiten staan gisteren, maar dan kon ik er eigenlijk niets meer mee doen, want hij was volledig beslagen van waterdamp, incl oculairen...

Is dit iets dat kan voorkomen? Ik dacht hoe langer hij buiten staan, hoe meer hij temperatuuraangepast zal worden, maar blijkbaar was er toch iets anders...

Iemand raad?
    JaVer
    Skywatcher 8" Newton op Eq-5 (Helios Explorer) met 10mm, 20mm en 2x barlow

Kijk! ... oh nee, 't is al weer weg (uitspraak van mijn vrouw toen de vallende ster net gevallen was)

hallo JaVer
    Ik laat mijn telescoop afkoelen in mijn berging met de deur open.
    Hierdoor neemt de de berging de temperatuur van de buitenlucht
    aan en zal de telescoop niet beslaan.
    Je moet dan wel een berging hebben o.i.d.
    De optiek afgesloten houden is ook goed mogelijk.
    de telescoop zal ook met gesloten kijker de buitenlucht temperatuur
    aannemen.Vlak voordat je gaat waarnemen haal de lenskap of
    afdekhoes van de kijker. in veel gevallen zal de kijker goed op
    temperatuur zijn.
    Oculairen bewaar ik nooit in de buitenlucht maar ook op een koele
    plaats in de buurt van mijn waarneemplaats.

succes!
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Mijn 8" Dob heeft hier (nog) geen last van (gehad).. En mijn oculairen ook
      niet. Ik zet altijd de hele pruttel buiten op het balkon en laat het dan een
      half uurtje ofzo lekker zijn ding doen; Wanneer ik dan weer buiten kom
      kan ik goed waarnemen en zit er geen condens op de spiegel of de
      oculairs.

Echter, wanneer ik de hele pruttel weer naar binnen haal, beslaat alles,
      maar dan ook alles in 1 klap! Dat duurt nog geen 5 minuten; Ik haal de
      Dob in 2 delen naar binnen, zet de boel weer in elkaar en BAM! Mega
      beslagen spiegel. (en oculairs)

Nu weet ik dat dit geen probleem zou moeten zijn, ivm het opdrogen ervan,
      want dauw bevat geen kalk en dus zal alles netjes weer opdrogen, zonder
      vlekjes achter te laten.

De eerste keer dat ik dit zag schrok ik me werkelijk 3 keer in de rondte!
      Wat zag dat er eng uit, zo die spiegel die er helemaal mat uitzag..

Groetjes,

Bandit (die nog weinig kan zien daarboven vanavond)
      Achromatologisch

Commentaar

Balkon geen last, maar aan de grond wel. Dat is het vorst-aan-de-grond principe. De bodem straalt sneller zijn warmte uit dan de lucht en de onderste halve meter lucht is het koudste. Daar vindt de meeste condensatie plaats en daar staat nou net meestal je telescoop. Dobsons hebben het nog erger dan Newtons op monteringen.
        De oplossing is dus (deels): zorg dat je niet al te laag staat met je telescoop. Ga je op pad, zoek dan een heuveltje, blijf je altijd op dezelfde plek, bouw dan een heuveltje/plateau/etc.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Mijn Dobson die (als ie af staat te koelen) in het zenit staat, zal de spiegel
          niet veel hoger hebben dan een Newton op een EQ montering.. Mijn balkon
          is slechts een meter ofzo van de grond af. Ik woon in een split level woning
          en dat betekend dat mijn balkon 6 traptreden hoger ligt dan mijn tuin.
          Misschien dat ik de dans ontspring omdat mijn balkon grenst aan het
          gedeelte waar de verwarming ook tegen de muur aan bevestigd is, maar
          het blijft donders frisjes hoor, daar op mijn balkon!

Groetjes,

Bandit (die serieus overweegt om terrasverwarming aan te leggen voor het waarnemen)
          Achromatologisch

Commentaar

Ik neem aan dat het om de vangspiegel gaat ?
            Een dauwkap helpt goed bij een newton, de vangspiegel zit wat verder in de buis en beslaat minder snel.

Commentaar

Ik bedoel de hoofdspiegel ... (onderin de tubus)

Groetjes,

Bandit
              Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                Ik bedoel de hoofdspiegel ... (onderin de tubus)

Groetjes,

Bandit
                Maar jij zet m van buiten naar binnen, daar is weinig tegen te doen ... misschien in een grote zak doen zodat hij langzaam opwarmt .

Het eerste bericht was voor de topic maker

Commentaar

Ja dauw, weinig aan te doen. Tenzij dewheaters.

Gisteren was het vochtig.... Begin te kijken na een klein halfuurtje, dan is de spiegel al behoorlijk gekoeld. Zet je oculairen niet buiten,hou ze zo lang mogelijk binnen en als je lang buiten staat bewaar je oculairen in de zakken van je jas , zo hou je ze boven de dauwtemperatuur. Zeker de korte brandpuntafstanden met kleine massa dampen anders snel aan..

Voor de secundaire spiegel gebruik ik een klein haardrogertje om de spiegel als ie aandampt toch weer 'on line' te krijgen.

Een dauwkap lijkt mij ook doenbaar ,zelfs voor een newton.
                  De sec van mijn OO zit iets dieper in de tubus, gisteren had ik geen last van dauw, al stond ik ook toch 2 uur buiten..;

ALs de hoofspiegel uiteindelijk ook aandampt kun je het schudden, maar dat zal pas zich pas na vele uren voordoen..;tenzij ook hier een dewheater uitkomst brengt.

Eenmaal binnen sluit in de tubus, de focusser laat ik open, alles dampt aan, maar na tijd verdwijnt de dauw zonder sporen na te laten....
                  Obsession 18 inch F/4.5
                  Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ik doe alle deksels al buiten erop en dan pas naar binnen dan bedampt het objectief niet.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                      Ik doe alle deksels al buiten erop en dan pas naar binnen dan bedampt het objectief niet.
                      Daar twijfel ik sterk aan. Doe ik ook soms, als ik dan controleer na zowat 10 minuten is mijn spiegel wel degelijk reeds beslagen....
                      Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
                        Daar twijfel ik sterk aan. Doe ik ook soms, als ik dan controleer na zowat 10 minuten is mijn spiegel wel degelijk reeds beslagen....
                        Ofwel is de spiegel buiten reeds beslagen, wat ik betwijfel. Ofwel is de OTA niet volledig afgesloten, en kan er warme lucht in. Ik vermoed dat het wel het laatste zal zijn.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ben je er echt zeker van Jeffrey, ga dit toch nog eens uittesten, maar blijf eraan twijfelen.

Mijn spiegels zijn zeker niet reeds buiten aangeslagen, als het toch gebeurt moet je toch stoppen met waarnemen, dit jaar heb ik nog niet moeten stoppen met mij OO. Met mijn 15 cm gebeurde dit vaker maar die is dan ook een stuk kleiner...
                          Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Bij mij werkt het toch altijd. Ik deed het altijd zo met mijn 15cm refractor en nooit geen problemen gehad. Ondertussen heb ik het al toegepast met een 20cm OO newton, 15cm Maksutov en 100ED. Bij de Mak ben ik een keer in de verleiding gekomen om het deksel eraf te doen, hij was niet bedampt. Door het opendoen bedampte hij natuurlijk direct. Waardoor ik de lens heb moeten kuisen want er waren al witte vlekken op. Nu blijft alles mooi dicht...

Commentaar

Re: Telescoop beslagen ?

Origineel geplaatst door JaVer
                              Is dit iets dat kan voorkomen? Ik dacht hoe langer hij buiten staan, hoe meer hij temperatuuraangepast zal worden, maar blijkbaar was er toch iets anders...
                              Het probleem is dat na temperatuursaanpassing de voorwerpen nog stralen naar de buitenwereld (en stralingswarmte opnemen van de buitenwereld). De hemel is ongeveer 3K (-270) "warm", dus die balans is niet echt in het voordeel van een kijker. Dus kan die afkoelen tot onder de omgevingstemperatuur, en kan die zo de lucht die errond is tot onder haar dauwpunt brengen.

De beste stralers zijn geverfde aluminium en lenzen. Spiegels zijn relatief slechte stralers en de dauw slaat dan ook daar het laatst aan (op mijn geventileerde Dob kijk ik meestal tot er mist is en het water van de kijker druipt).

Remedies?

-Geverfd aluminium afdekken - dan kan die tube tenminste al niet ondergekoeld worden.
                              -Lenzen naar de grond wijzen of afdekken als ze niet in gebruik zijn -- vooral nuttig voor oculairs.
                              -De hoeveelheid hemel waarnaar kan gestraald worden (voor objectieven) beperken met behulp van een dauwkap.
                              -Geforceerde ventilatie (kleine ventilator die lucht blaast), vooral op spiegelkijkers zorgt ervoor dat een onderkoeld onderdeel geen tijd heeft om de lucht errond af te koelen voor die vervangen wordt.
                              -Een 12V haardroger - te koop in de betere astr-zaak. Vooral handig voor oculairs en het objectief van een zoeker.
                              -Dauwstrips en een controller - kleine weerstanden waardoor een regelbare stroom wordt gejaagd, net genoeg om het stralingsverlies te compenseren.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X