Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gevraagd! ETX 90

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp gevraagd! ETX 90

Lach me niet uit, maar ik snap het niet helemaal meer.
    Ik heb van een sterrenwachtlid een ETX 90 te leen. Ik heb hem beloofd me er een beetje in te verdiepen, want hij vond het ding nogal lastig te begrijpen.
    Weet er iemand een duidelijke stap-voor-stap handleiding te vinden? Ik heb de neiging om m de nek om te draaien (tegen de klok in)..
    De ETX staat trouwens op een wig (statiefje), en dus niet in alt/az modus.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hoe kun je dit verhaal nou beginnen met "lach me niet uit"??? :smartass
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ok ik houd me in (nop en een etx...whehehehe :P ) .

Maar kijk eens op de site van mike weasner. Daar staat ongeveer alles wat er maar te weten valt over de etx beschreven, inclusief veel modificatie's!

Commentaar

meade's instructievideo's:

http://www.meade.com/educational/etx%20 ... index.html

er bestaan ook pdf's van de handleidingen, Ik heb de pagina een keer
        gehad, maar weet m niet meer te vinden.

Ja t was http://www.weasner.com alleen ligt de site er jammer genoeg uit.
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hulp gevraagd! ETX 90

Op de eerste pagina van http://www.meade.com. kun je onderaan de eerste bladzijde de gebruiksaanwijzing van ieder type kijker van meade downloaden.

Hopelijk is Weasner niet blijvend verdwenen? Ik heb er een hele steun aan gehad. Want echt, Nop, Meade doet of het allemaal maar een eitje is, als je de gebruiksaanwijzing maar volgt...maar zo werkt het dus niet!
          Ze roepen vaak juist meer vragen op dan dat ze antwoorden geven, vind ik.

Toch zijn het fijne dingetjes, alleen de go-to was mijn grootste miskoop.
          Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen (lach me niet uit, dus.)

Commentaar

Misschien lost deze manual wat van de beginprobleempjes op. Het is wel voor de ETX 60 en 70, maar is volgens mij toch allemaal een pot nat.

http://www.meade.com/manuals/Telesco...T%20manual.pdf
            XT10

Commentaar

Re: Hulp gevraagd! ETX 90

Origineel geplaatst door Nop
              want hij vond het ding nogal lastig te begrijpen.
              [...] De ETX staat trouwens op een wig (statiefje), en dus niet in alt/az modus.
              Pesoonlijk vond ik de handleiding wel te volgen. Een van de pitfals is waarschijnlijk de 'hard stop'. Door de interne bedrading van de scope scope can deze enkel tussen 0 en ongeveer 400 graden (iets meer als eenkeer om z'n as) draaien. Bij het inschakelen van de scope gaat de software van een bepaalde
              uitgangs positie uit. Als je hier geen rekening mee houdt loopt deze een keer
              tegen de 'hard stop' aan. Tevens moet de scope in het geval van de wig in polar mode staan ... anders klopt het ook niet. Voor de 'doc' zie Weasner en Meade.
              Misschien nog een ander punt welke controler zit er bij en welke Software versie
              zit er op?
              Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Het helpt ook erg als je de coordinaten instelt van de plek vanwaar je gaat waarnemen.

En goed waterpas zetten.

Dit komt de nauwkeurigheid ten goede van de GOTO.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Bedankt allen! Ik ga wat verder speuren. Controller is autostar 34c? en software moet ik even uitpuzzelen. Als ik alle kabels heb zal ik de laatste software erop zetten.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Bedankt allen! Ik ga wat verder speuren. Controller is autostar 34c?
                    De '34c' is de 'software' die ik bedoelde, of eigenlijk de versie ervan. Meade zit nu bij 43-nogiets, het is zeker niet de laatste versie maar, recent genoeg ... gok ik. Het updaten van die software zou Meade van mij wel mogen verbeteren want het uploaden met 9600 Bps is 'FlintStone-Technology'. De contoller zal wel een #497. Je kunt specifiek op Weasner zoeken of er nog echte problemen met deze software zijn in combinatie met een etx90.

Success ... en heldere nacht ... voor iedereen overigens.
                    Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Deze dan? http://www.upsky.nl/
                      Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

en, al klaar?

hoi Nop,

Ben je er al uit?

Ik heb vorige week m'n 2e-hands ETX 105 binnen gekregen en heb me gek gelezen. Ik heb een hele goede handleiding in Word-formaat beschikbaar (engels).

Als je alle handleidingen naast elkaar legt dan krijg je een aardig idee wat je allemaal in welke volgorde moet doen.

Belangrijkste is volgens mij:
                        1) in de autostar je locatie toevoegen. Hbe via mijn navman de coordinaten toegevoegd van mijn achtertuin.
                        2) trainen op een ver weg genoeg object.
                        3)weten hoe je op het noorden moet richten om een easy-align te doen. Dat leek me lastig (heb dat nog nooit gedaan). Heb via ebay.com een in de telescoop passend 1.25 nep-oculair gekocht met daarin aan de ene kant een kompas en aan de andere kant een bubble-leveller. Bij heldere hemel in de tuin. Telescoop vertikaal draaien tot het kompas naar het noorden wijst. Nep-oculair omdraaien en horizontaal zetten. Dan easy-alignen en genieten.

Als je vragen hebt dan kun je mailen.

groet Arjen
                        there's always another life

Commentaar

Werken...
                        X