Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie perikelen (help!)

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Collimatie perikelen (help!)

    Ik heb, sinds ik mijn dobson heb, iets raars met de collimatie;

    Dit beeld is wat ik zie, als ik hem volledig heb gecollimeerd:



    Allen de reflectie:



    De zwarte dikke rand aan de rechterkant is , hoe ik het ook doe, altijd dikker!!

    Als ik de vangspiegel meer van de hoofdspiegel afzet (dus naar de opening van de buis toe) wordt hij wel wat dunner, maar dan zit de vangspiegel niet meer gecentreerd in de focusser-buis...

    De newton is nu een beetje uit collimatie, zie foto 2.

    Ik ga als volgt te werk bij collimeren.

    1 - centreer de vangspiegel in de kijkerbuis
    2 - centreer de vangspiegel in de focusserbuis
    3 - richt de vangspiegel op het mechanische midden van de spiegelbak (zodat alle drie de spiegelclips evenveel van de rand afzitten in de vangspiegel)
    4 - collimeer de hoofdspiegel...

    En dan heb ik bovenstaand beeld...

    Wie-o-wie weet wat er hier mis (kan) gaan???
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

    #2
    Precies hetzelfde waar ik ook last van heb! Etterlijke uren op zitten collimeren en het niet beter krijgen dan dit is (zacht uitgedrukt) redelijk frustrerend....

    Ik hoop ook dat iemand hier een oplossing voor heeft want bij hoge vergrotingen is het beeld niet scherp te krijgen.

    Commentaar


      #3
      Re: Collimatie perikelen (help!)

      Origineel geplaatst door Patrick
      De zwarte dikke rand aan de rechterkant is , hoe ik het ook doe, altijd dikker!!
      En dat moet ook.

      Het schijnbare midden van de diagonaal en het echte geometrische midden zijn door perspectief ten opzichte van mekaar verschoven: het schijnbare midden is dichter bij de kant van de diagonaal die dicht bij je is dan het echte geometrische midden.

      En dat betekent dat gezien vanuit het oculair en gezien vanuit de hoofdspiegel die verschuiving net naar de andere kant is.

      En dat geeft je dat nogal vreemd uitzicht, want collimatie zorgt ervoor dat de lichtkegel optimaal wordt opgevangen, maar daarvoor gebruik je het schijnbare midden van de silhouet van de vangspiegel, en niet het echte midden.

      Chris van Urania heeft het eens op computer getekend:





      1 - centreer de vangspiegel in de kijkerbuis
      Eigenlijk moet-ie in principe een tikkeltje van de oculairhouder weg staan.

      Als je wilt weten hoeveel mm:

      http://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm

      Als je niet precies weet hoe ver het brandpunt van de as van de tube ligt, dan is een andere approximatie:

      kleine as vangspiegel gedeeld door vier keer het f/getal.

      In mijn geval, op een snelle 16", geeft de exacte formule 4.9mm en de approximatie 5.5mm.

      Die verschuiving wordt trouwens vaak geïmplementeerd via een gecentreerde vangspiegelhouder waarop de vangspiegel zelf ietsje verschoven wordt geplakt, eerder dan met een niet gecentreerde "spider".

      Het goede nieuws: als je die verschuiving niet implementeert is het niet erg, ondanks wat het prentje van Chris hierboven (met perfecte offset voor een f/2) zou aangeven.

      Ten eerste, het gaat hier om millimeters.

      Ten tweede, als de vangspiegel in het midden van de tube wordt gezet, ga je:
      - die automatisch iets verder naar voren schuiven, want alleen dan ziet-ie er goed gecentreerd onder de oculairhouder uit
      - hem automatisch wat platter kantelen om de oculairhouderas mooi naar de hoofdspiegel te blijven richten,
      - en de hoofdspiegel als respons een beetje kantelen naar de oculairhouder,

      en dat alles implementeert diezelfde offset van de vangspiegel ten opzichte van de optische as, alleen op een andere manier.

      Het enige verschil zal zijn dat de oculairhouderas (en eigenlijk ook de optische as) niet langer 45° staan op de vangspiegel, en dus zal die er nét niet rond meer uitzien vanuit de oculairhouder, wat het volledig verlicht beeldveld een hééééél klein beetje kleiner maakt.

      Da's allemaal theorie op kijkers met een lange openingsverhouding - op een f/4 zie je die offset zonder problemen, op een f/8 is dat meestal nog nauwelijks te zien.

      2 - centreer de vangspiegel in de focusserbuis
      Klopt altijd.

      3 - richt de vangspiegel op het mechanische midden van de spiegelbak (zodat alle drie de spiegelclips evenveel van de rand afzitten in de vangspiegel)
      Dat is niet het mechanische midden van de spiegelbak dat je zoekt, maar het midden van de spiegel. De rand van de vangspiegel is trouwens niet zo'n beste referentie, want dan moet je de vorige stap (het centreren van de rand van de vangspiegel onder de oculairhouder) perfect gedaan hebben.

      Daarom is het beter van een werktuig met kruisdraad ("sight tube", soms ook "collimation eyepiece" genoemd als er ook een Cheshire-ring in zit) te gebruiken, en de centrummarkering van de spiegel onder de (wat wazig geziene) kruisdraad te regelen. Dan gebruik je twee *onafhankelijke* referenties voor het plaasten en richten van de vangspiegel.

      Aan de concentriciteit tussen de rand van de reflectie van de hoofdspiegel en die van de vangspiegel zie je of die twee regelingen het met mekaar eens zijn.

      Een nog makkelijkere manier om de oculairhouderas te richten door middel van het kantelen van de vangspiegel is een lasercollimator te gebruiken, die de oculairhouderas rechtstreeks visualiseert en toelaat die te richten naar de centrummarkering van de spiegel - maar de lasercollimator zelf dient *OOK* zelf gecollimeerd te zijn (draai je hem in de oculairhouder en maakt de straal een cirkelvormige beweging, dan is die lasercollimator niet goed gecollimeerd). Met die goedkope lasercollimators durdt dat wel eens niet het geval te zijn.


      4 - collimeer de hoofdspiegel...
      Kantel de hoofdspiegel. Eigenlijk collimeer je de optische as - je doet hem de oculairhouderas snijden dicht bij het brandpunt (en dus overlappen met deze laatste als de vorige stap perfect was uitgevoerd).

      En dan heb ik bovenstaand beeld...
      En dat moet ook.

      De enige fout die je hier met die offset kan zien is een rotatiefout van de vangspiegel die je met kantelen hebt gecompenseerd - dan is de offset niet netjes volgens de optische as.

      Wie-o-wie weet wat er hier mis (kan) gaan???
      Minder dan je soms denkt .
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

      Commentaar


        #4
        Origineel geplaatst door SkyGuy
        Precies hetzelfde waar ik ook last van heb! Etterlijke uren op zitten collimeren en het niet beter krijgen dan dit is (zacht uitgedrukt) redelijk frustrerend....

        Ik hoop ook dat iemand hier een oplossing voor heeft want bij hoge vergrotingen is het beeld niet scherp te krijgen.
        Dan heeft het ofwel niets met collimatie te maken (is de spiegel wel gekoeld?), ofwel gebruik je een verkeerd protocol - namelijk, je probeert te "repareren" wat eigenlijk niet fout zit en ontregel daarmee je telescoop.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

        Commentaar


          #5
          Re: Collimatie perikelen (help!)

          Origineel geplaatst door Patrick
          Om nu nog in te gaan op de fouten die er wel nog te zien zijn:

          -De centrummarkering en de dubbele reflectie van de rand van de cameralens zijn niet concentrisch. Erger (want dat vorige kan veroorzaakt worden door een camera die niet netjes in het midden van de oculairhouderas is, vandaar dat men Cheshire-werktuigen gebruikt die netjes passen in de oculairhouder), de dubbele reflectie van de rand van de oculairhouderbuis en de centrummarkering zijn ook niet concentrisch. Dat is de meest belangrijke restfout en die moet weg - door de hoofdspiegel te kantelen.

          Regel altijd met het brandvlak in net midden tussen het oog en de Cheshire, trouwens - dan maak je het snijden van de optische as en de oculairhouderas in het brandvlak (het meest belangrijke; dat is wat je een correct beeld geeft voor het object op de as) onafhankelijk van restfouten op het richten van de oculairhouderas.

          -Om te zien of de rotatie perfect correct staat, moet ik weten waar je oculairhouderbuis zichtbaar zou worden in de reflectie van de hoofdspiegel als je hem indraait. Als die links in beeld komt, en een tikkeltje van onderen uit (10°-20°), dan zit je daar perfect.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

          Commentaar


            #6
            Hier mijn telescoop (een tijdje geleden, in de garage, dus na het verplaatsen van de telescoop):



            Door een zichttube, dan zie je dat de oculairhouderas goed gericht staat.

            Het tweede wat je ziet (en eigenlijk het meest belangrijke) is dat in de dubbele reflectie van de rand van die zichttube de centrummarkering van de spiegel echt netjes centraal staat.

            Je ziet ook de verschuiving van de dubbele reflectie van de vangspiegel; daarmee weet je dat de oculairhouder in die reflectie van de hoofdspiegel ook links is en een tikkeltje naar onder (komt omdat mijn oculairhouder 15° naar boven gekanteld staat, voor een betere inkijk).

            Aangezien de verschuiving waarover we spraken netjes volgens een as is die daarnaar wijst, is er ook geen rotatiefout (het minst belangrijke, en het meest tijdrovend om perfect te krijgen, maar ja,...).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

            Commentaar


              #7
              Na dit uitgebreide antwoord van sixela zou ik bijna niet meer durven
              reageren, maar wil toch wel mijn idee hierover opperen:

              Ik denk dat je jouw 'probleem' kan verhelpen door de spidervanes iets
              te verstellen.. Je kan je vangspiegel 'naar boven en onder' en 'opzij'
              bewegen door de stelschroeven aan de buitenkant van de tubus tegelijk
              iets te draaien; Dus zeg maar de linkerkant iets los draaien en de
              rechterkant iets aandraaien.

              Na een volle dag collimeren kwam ik er bij mij achter dat dat de oplossing was.

              Maar nu vraag ik mij af of mijn Dob wel goed gecollimeerd is, na het lezen
              van de reactie van sixela...

              Mijn Dob lijkt perfect gecollimeerd, dus alles netjes in het midden.
              Doe ik het nu fout dan?


              Groetjes,

              Bandit
              Achromatologisch

              Commentaar


                #8
                hier nog een heel goed filmpje over het collimeren van een dobson :
                http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
                XT10

                Commentaar


                  #9
                  Origineel geplaatst door milcom
                  hier nog een heel goed filmpje over het collimeren van een dobson :
                  http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
                  Het probleem is niet dat ik niet weet hoe ik moet collimeren, maar de uitkomst was me niet duidelijk na collimatie.

                  Het antwoord van Sixela heeft me goed verder geholpen.

                  Toch bedankt!
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

                  Commentaar


                    #10
                    @ bandit

                    Dan offset je je vangspiegel dan de verkeerde kant op.
                    Hij moet van de focusser af en naar de hoofdspiegel toe....

                    Dat wordt weer een dag collimeren
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

                    Commentaar

                    Werken...
                    X