Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

70 mm achromaat of 70mm Fraunhofer achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

70 mm achromaat of 70mm Fraunhofer achromaat

Beste collega amateurs,
    Daar de div. verkoopsites weer overspoeld worden met de bekende
    70mm lenzenkijkers wil ik over deze kijkers het een en ander opmerken.
    De 70 mm lenzenkijkers die hier worden aangeboden zijn voorzien
    van een achromaat lens. Deze lens bestaat uit 2 de delen welke gekit zijn.
    Hierdoor zijn korrekties door de fabrikant heel lastig en zal er spanning
    op de lens ontstaan omdat de twee delen kunnen uitzetten.De optische
    kwaliteit van dit soort kijkers is daarom niet geweldig.
    De prijs van dit soort kijkers is daarom relatief laag.

Een betere keus (en helaas ook duurdere) is een 70 mm Fraunhofer-
    achromaat. De twee lensdelen zijn niet gekit maar met luchtscheiding
    gemonteerd.(als je in de lens kijkt zie je 3 metalen plaatjes rondom in de
    lens) Hierdoor is het objectief optimaal gecorrigeerd voor div. beeldfouten.
    Het verschil met een gewone achromaat is daarom aanzienlijk.
    Mijn Celestron 70 mm f900 was voorzien van deze lens en liet bij
    goede seeing de scheiding van cassini zien plus schaduw overgangen op
    jupiter.Door de openingsverhouding van f 12.8 zijn de kleurfouten
    nihil.
    Dit soort kijkers zijn ideaal voor die amateurs die toch een stap verder
    willen.
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Heb ik met de Skywatcher 70/900 dus een goeie koop gedaan?
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=223&start=225
    (even naar beneden scrollen)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat denk ik wel. Afgezien van de plastic focuseerinrichting en de zoeker die ik wat
      minder vind.
      Ben benieuwd naar naar jou ervaring met deze kijker.
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Origineel geplaatst door zuurmond
        Dat denk ik wel. Afgezien van de plastic focuseerinrichting en de zoeker die ik wat
        minder vind.
        Ben benieuwd naar naar jou ervaring met deze kijker.
        Die zoeker is inderdaad veel te klein, maar ik gebruik toch alleen een red dot. De focusser is weliswaar van plastic, maar hij is af te stellen dmv stelboutjes aan de bovenzijde. Hij is dus wel spelingsvrij, en dat vind ik al heel wat!
        Ik heb even op de schoorsteen van de buren gericht en ik zie helemaal geen kleurfout! Die lange brandpuntsafstand kan dus een hoop goedmaken. Ik ben benieuwd wat ie op planeten doet.

En voor 25 euro kun je hem niet laten staan, toch?

Commentaar

Mooie aankoop Roel

Hoe kan je eigenlijk weten welke wel een luchtscheiding heeft en welke niet. Op markplaats staat bijvoorbeeld op de eerste pagina een Optus 70/700mm. Op de doos staat dat het ''air-achromatic'' is. Is die nou een Fraunhofer?

@Roel

Waar kijk jij op marktplaats dan? :P Want die skywatcher heb ik afgelopen tijd niet zien staan.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
            Mooie aankoop Roel

Hoe kan je eigenlijk weten welke wel een luchtscheiding heeft en welke niet. Op markplaats staat bijvoorbeeld op de eerste pagina een Optus 70/700mm. Op de doos staat dat het ''air-achromatic'' is. Is die nou een Fraunhofer?
            Bij een Fraunhofer achromaat worden de lenzen gescheiden door drie metalen plaatjes. Die kun je zien zitten als je in het objectief kijkt. Als ze gescheiden zijn door een randje kit kunnen temperatuursverschillen de lens vervormen. (Tenminste, ik dacht dat het zo zit)

Waar kijk jij op marktplaats dan? :P Want die skywatcher heb ik afgelopen tijd niet zien staan.
            Je moet zoeken op spelfouten, bijvoorbeeld "sterrekijker" of "teleskoop" in de complete site en niet alleen in het rubriekje Telescopen. Dan kom je soms de verborgen schatten tegen....

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel

Bij een Fraunhofer achromaat worden de lenzen gescheiden door drie metalen plaatjes. Die kun je zien zitten als je in het objectief kijkt. Als ze gescheiden zijn door een randje kit kunnen temperatuursverschillen de lens vervormen. (Tenminste, ik dacht dat het zo zit)
              Thanx voor de tip En zou je misschien een fototje kunnen maken van die metalen plaatjes?

alvast bedankt
              - Bresser 10x50

Commentaar

Die Optus op Marktplaats IS de Bresser Skylux oftewel de beroemde Lidlscoop, alleen onder een andere naam. Onder die naam is ie in de Duitse Lidls verkocht. Prima kijkertje hoor. Volgens mij heeft ie wel een gekitte lens.

Hier de drie metalen stripjes:

Commentaar

Thnx Roel

Ik ga ss ook opzoek naar zo'n kijkertje. Het lijkt me reuze handig als je je dob niet helemaal naar buiten wil slepen. En toch de maan en planeten ff wil bekijken.
                  - Bresser 10x50

Commentaar

De Bresser/Lidl/Optus refractor heeft inderdaad een gekitte lens.
                    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Ik heb net een skylux 70/700 (lidl) op MP gekocht en het is een fraunhofer, oftewel NIET gekit maar luchtgescheiden

ik bouw hem waarschijnlijk op m'n 127/1020 meade reflector, ik hoop alleen dat de focusser enigszins werkt aangezien die van plastic is. Maargoed veel crappier dan de focusser op de newton kan het niet worden , jammer dat betere focussers zo duur zijn...
                      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

De Skylux heeft inderdaad het luchtgescheiden Fraunhofer-systeem. Ik heb het objectief een keertje losgehaald om velours in de buis te plakken en vond toen twee losse lenzen gescheiden door een kunstof ring. Zie hier:

Commentaar

Dat is alleen maar mooi. Alleen als ik naar het objectief van mijn Bresser/Skylux/LIDL/ refractor (d.d. december 2005) kijk zie ik geen 3 metalen stripjes. Die stripjes zie ik wel in het objectief van mijn TAL 100RS refractor. Is deze kunststof ring niet zichtbaar?
                          Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Hej, waar is m'n JPG-je gebleven ? Dan maar opnieuw:

Commentaar

Ah, vandaar dat ik geen drie metalen stripjes zie. De Bresser/Optus/Lidl refractor gebruikt gewoon een andere constructie om de beide lensen van elkaar te scheiden.

Overigens binnenkort wordt het weer druk op Marktplaats, want over twee weken worden de Bresser kijkers weer aangeboden in de LIDL winkels.

Commentaar

Werken...
                              X