Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

MRY┤s vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

MRY┤s vraag

Hallo,

Ik ben Martin en ik ben me sinds kort aan het verdiepen in sterrenkunde.
    Met name de hemel afzoeken naar leuke en mooie sterren en planeten.
    Ik ben daarom ook aan het kijken naar een sterrenkijker.
    Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Er zijn hele dure boven 1000 euro en hele goedkope voor nog geen 50 euro.
    Ik zoek een sterren kijker waar mee ik planeten in ons sterrenstelsel redelijk kan bekijken.
    Maar ook sterren.

Nnu heb ik werkelijk geen idee hoe dat er uit ziet dus kan ik ook geen kwaliteit bepalen van een kijker.

Ook wil ik niet meer als 50 euro uitgeven omdat ik niet weet of ik er echt mee verder wil gaan.

Is het ook mogelijk om zonder kijker mooie dingen aaan de hemel te bespeuren?
    Ik hoop van wel, het moet gewoon een hobby worden en misschien een beroep, maar dat weet ik nog allemaal niet.

Kan iemand mij tips geven hoe te beginnen???
    Ik hoop van wwel, Alvast hartelijk bedankt!!!
    Ik ben geintresseerd in onze aarde incl. geschiedenis aardkern. bijna alles wat met geologie te maken heeft.
    Ik houd heel veel met computers knutselen en me verdiepen in het heelal vind ik erg leuk

Met Ç50,- kom je niet echt ver, maar je kan altijd proberen een 2dehands Lidl-scope op de kop te tikken via het internet. Een andere optie is misschien een simpele verrekijker. Met een niet al te hoge vergroting en een redelijke lichtvangst moet je toch al wat aardig meer kunnen zien dan met je ogen, en raak je ook niet snel gedesoriŰnteerd.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

uhmm probeer eens een aldi kijker van 40 euro ? kun je juist de maan bekijken , planeten en enkele deep-sky objecten , maar je kan door de slechte kijker verkeerd be´nvloed worden vanwege het slechte beeld , ik zou zeggen ga eens naar de sterrekijkdagen of sterrekundige bijeenkomsten en vraag of je (datgene wat je wil zien) eens mag bekijken door een telescoop en mss kan je zo verdere conclusies nemen he
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

MRY, als je pas begint is het misschien verstandig om een
        7 x 50 of 10 x 50 verrekijker aan te schaffen.
        Op Div sites worden deze redelijk goedkoop aangeboden.
        Een goede verrekijker laat div. kraters op de maan zien en
        de 4 maantjes van jupiter. Oppervlakte details zijn met een verekijker
        niet waarneembaar.
        Ook op deep-sky gebied zijn verrekijkers zeer goed inzetbaar.
        Met een goede sterrenkaart of gids kom je een heel eind.
        Als je dan verder wilt kun je altijd nog een telescoop aanschaffen
        Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Ik ben het volledig eens met Zuurmond, neem een 2e hands of nieuwe 7x50 verrekijker.

Dat is een prima instrument om mee te beginnen.
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hallo,

Laatst zag ik bij de praxis of de gamma een telescoop staan die dacht ik meer dan 500 x vergrootte.
            Het merk weet ik niet meer maar die koste 30 euro zou dat misschien een redelijke zijn geweest?

Groetjes Martin
            Ik ben geintresseerd in onze aarde incl. geschiedenis aardkern. bijna alles wat met geologie te maken heeft.
            Ik houd heel veel met computers knutselen en me verdiepen in het heelal vind ik erg leuk

Commentaar

http://www.astroforum.nl/viewtopic.p...ghlight=karwei

deze?
              XT10

Commentaar

Beste Martin, koop nooit geen telescoop bij de gamma, karwei, o.i.d. dit is echt vragen
                om problemen. Deze telescopen zijn vaak voorzien van plastic lens, gammele montering
                en onbruikbare oculairen. 500 x vergroting halen de beste amateurkijkers nog niet eens.
                60 mm telescopen kunnen max. 120 x vergroten maar dat zal deze kijker absuluut niet halen.
                Spaar liever wat langer zodat je en goede kijker kunt aanschaffen.
                De Messier lijn van Bresser is prima voor de beginnende amateur. (zowel spiegel als lenzenkijker)
                ook SkyWatcher heeft goede beginners telescopen
                Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Ik zou echt eens aanraden om eens te gaan kijken of je het iets zegt , ga eens langs bij een waarneemavondje of een bijeenkomst voor je er geld aan geeft en dat je het uiteindelijk toch niet interreseert.
                  Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

een verrekijker aanschaffen om sterrenkunde te gaan bedrijven vind ik niet zo'n succes. Als je er al een hebt: kijk er eens mee naar de Maan. super, die kraters. planeten zien er veel mooier uit in een sterrenkijker. dus: als je echt maar 50 euro wilt uitgeven: koop een 2e hands bresser skylux (de bekende lidlscoop). MAAR: ik kan mij voorstellen dat je niet voor 2e hands wilt gaan. Je bent immers beginner en weet niet of er wat mis mee is. Of spaar dus een beetje door. goede leveranciers van sterrenkijkers vind je hier:

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/links.html

maar belangrijker: verdiep je in het sterrenkijken zelf. Koop een 'sterren en planeten 2007' voor 11 euro in de boekhandel. weet je tenminste waar de planeten staan.
                    En lees de hele website

http://www.sterrenkijker.nl

door. of ga eens langs op een publieksavond op een sterrenwacht:

http://www.sterrenkunde.nl/index/sterrenwachten/

ben je nog niet zo oud: wordt lid van de jongerenwerkgroep voor sterrenkunde:

http://www.sterrenkunde.nl/jwg/

ik heb zelf een verhaal geschreven voor de mooiste objecten aan de sterrenhemel voor beginners op:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/artikelen.htm

en zo kan ik nog wel even door gaan ;-)
                    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                      uhmm probeer eens een aldi kijker van 40 euro ? kun je juist de maan bekijken , planeten en enkele deep-sky objecten , maar je kan door de slechte kijker verkeerd be´nvloed worden vanwege het slechte beeld , ik zou zeggen ga eens naar de sterrekijkdagen of sterrekundige bijeenkomsten en vraag of je (datgene wat je wil zien) eens mag bekijken door een telescoop en mss kan je zo verdere conclusies nemen he
                      Een aldi kijker van 40 euro??? NIET DUS!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                        Een aldi kijker van 40 euro??? NIET DUS!!
                        Hij bedoelt waarschijnlijk een tweedehandse Aldi (Meade/Bresser) 70mm-achromatische f/10 refractor. Optisch zijn die niet zo slecht hoor, al heeft plastic de mechanische onderdelen langzamerhand gekoloniseerd...
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                          Hij bedoelt waarschijnlijk een tweedehandse Aldi (Meade/Bresser) 70mm-achromatische f/10 refractor. Optisch zijn die niet zo slecht hoor, al heeft plastic de mechanische onderdelen langzamerhand gekoloniseerd...
                          Nee, niet. De Bresser skylux is niet bij de Aldi te koop, maar bij de Lidl. Van de Aldi is niet bekend of ze een aardig telescoopje verkopen. Dus Aldi hoort in hetzelfde rijtje als Gamma, praxis, bart smit en dergelijke. Complete rommel dus.

Commentaar

Jeffrey, in Duitsland heb ik mijn ogen er uit gekeken met een verrekijker. Goed, het ging dan wel om een 20x80, heb je niet voor 50 euro, en dat wordt na een tijdje zwaar, maar het was echt schitterend. Dus ik denk zeker dat je met een verrekijker leuk kunt beginnen met speuren. Een telescoop is ook een stukje feel good vind ik, want in het begin komt het toch voornamelijk neer op leren waar de vlekjes, hopen en sterren staan, en het ontdekken van de eigenschappen van de sterrenhemel. Kan prima met een verrekijker.

Nou ging ik zelf ook direct voor een telescoop hoor, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat een verrekijker een slechte keus is. Integendeel.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                              Nee, niet. De Bresser skylux is niet bij de Aldi te koop, maar bij de Lidl. Van de Aldi is niet bekend of ze een aardig telescoopje verkopen. Dus Aldi hoort in hetzelfde rijtje als Gamma, praxis, bart smit en dergelijke. Complete rommel dus.
                              Ach ja - was ik even verward .
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X