Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zoeken met zoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zoeken met zoeker

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind het erg lastig om de telescoop te richten. Als ik hem wil richten op een niet zo heldere ster, kijk ik bovenlangs de zoeker (2 stelschroeven achter elkaar) en probeer zo globaal te richten. Als ik dan door de zoeker kijk, zie ik natuurlijk veel meer sterren en begin te twijfelen of ik wel goed zit.
    Is er een andere manier om de zoeker c.q. telescoop te richten. Ik denk aan een soort laserstraaltje o.i.d.. Ben ik gewoon slecht in dit richten of twijfel ik teveel?
    ook wil ik graag weten wat een poolzoeker is en of dit betrekking heeft op mijn probleem.
    Veel vragen, maar ik hoop toch op antwoorden.

Een red dod zoeker is wel handig om je te orienteren tussen de sterren, of een telrad zoeker ofzo.

Een poolzoeker is alleen nodig om je montering op de pool te richten.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
      Een red dod zoeker is wel handig om je te orienteren tussen de sterren, of een telrad zoeker ofzo.

Graag wat meer uitleg over de red dot zoeker.
      bvd
      Cor
      It is nice to be important, but it is more important to be nice.
      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Heb ik ook last van en zeker met de lichtvervuiling hier in de randstad

Ik gebruik zelf een verrekijker om te zoeken
        En natuurlijk een astroproggie om me te orienteren

Deze methode help je ook trouwens om sterrenbeelden te herkennen
        en te zoeken naar bepaalde objecten in de sterrenbeelden

Zoals komeet SWAN

Succes
        Frank
        EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
        Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Bedankt.
          De red dot zoeker plaats je (neem ik aan) bij de 'normale' zoeker.
          Wat is het grote voordeel van de telrad t.o.v. de red dot zoeker?

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco

bvd
            Cor
            Wel het is een zoeker die niet vergroot , jij kijkt alleen door een gekleurd glaasje (verlicht) met een bolletje waar je object moet in komen te staan, gemakkelijk maar voor deep-sky is een vergrotende zoeker toch leuker.(subjectief)
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Van het internet begrijp ik dat een red dot zoeker een rode stip in de lucht plaatst en een telrad een stuk glas is met een rood gebied.
              Uit jouw verhaal begrijp ik dat een red dot zoeker een glazen plaatje is met een stip. Ik snap het niet meer (doe ik al snel niet hoor )[/quote]

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco

bvd
                Cor
                Een Red Dot Finder projecteert een rood verlicht teken op een schermpje. Van achter de telescoop zie je dat teken tegen de hemelachtergrond afgetekend. Je kan het ook als richtmiddel gebruiken bij zwakkere objecten die je wilt waarnemen. Je hebt zo al snel de kijker op het object gericht!

Commentaar

Je moet gewoon even blijven oefenen met de zoeker die je nu hebt dan gaat het vanzelf beter. Ik zelf ga achter m'n scope staan voor de richting en de hoogte die schat ik een beetje in. Meestal zit ik dan al aardig in de buurt.

Ik vond een reddot finder nogal lastig op een dob.

M15
                  Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

En dit is een Telrad

Je kijkt hierbij ook door het glaasje alleen zie je geen rood puntje maar een aantal rondjes. Dat ziet er zo uit als hieronder. Veel sterrenatlassen geven naast de kaarten vaak de rondjes van een telrad weer. Zo kun je zien welk stuk van de hemel in de rondjes past.

Commentaar

[/quote]
                      Een Red Dot Finder projecteert een rood verlicht teken op een schermpje. Van achter de telescoop zie je dat teken tegen de hemelachtergrond afgetekend. Je kan het ook als richtmiddel gebruiken bij zwakkere objecten die je wilt waarnemen. Je hebt zo al snel de kijker op het object gericht![/quote]

Deze komt dus in de plaats van de gewone zoeker?
                      Of is hij te combineren (zonder veel knutselwerk)

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                        Je moet gewoon even blijven oefenen met de zoeker die je nu hebt dan gaat het vanzelf beter. Ik zelf ga achter m'n scope staan voor de richting en de hoogte die schat ik een beetje in. Meestal zit ik dan al aardig in de buurt.

Ik vond een reddot finder nogal lastig op een dob.

M15
                        Ik heb een Messier N-130 en vind een zoeker wel handig en zit ook wel in de buurt, maar zie vaak door de sterren de ster niet meer

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                          Deze komt dus in de plaats van de gewone zoeker?
                          Of is hij te combineren (zonder veel knutselwerk)
                          Je kan net zoals Roel een gewone zoeker en een RDF gebruiken

Commentaar

Dubbelster
                            Ik heb het zelfde probleem.
                            Zonder kijker zie je er een paar. Dan kijk je door je richtkijker en dan zijn het er heel veel meer. En staat de boel nog op zijn kop ook.
                            Ik zit op een cursus bij Halley. En ga volgende week eens kijken of hun andere finders hebben om te proberen.
                            It is nice to be important, but it is more important to be nice.
                            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Roel heeft inderdaad op een vrij simpele manier de zoeker en de RDF gecombineerd.
                              Ik zie alleen nog niet wat de telrad voor meerwaarde heeft t.o.v. de RDF, terwijl hij dus wel een stuk duurder is.
                              Ik zal zaterdag ook even bij robtics gaan informeren / orienteren voor (on)mogelijkheden

Commentaar

Werken...
                              X