Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

560x

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

560x

Tja

Je kent ze wel die advertenties, vergroting zus, vergroting zo.
    Maar wat moet je ermee? Nou gewoon even cheken wat nog mogelijk is.
    Vanavond: 80mm Megrez triplet ed, powermate 2x, ultima 2x en een planetary 4mm.
    Ik verwachte er eigenlijk niks van maar tot mijn grote verbazing leverde het nog een aardig plaatje op. Laten we zeggen Marquant (mijn eerste) op 50x I stond er echt even van te kijken. Met een LV 6 mm was het nog een stuk beter maar dan heb je ook gelijk 373x i.p.v. 560

Dus een leuk experimentje, ik ben wel benieuwd wat saturnus gaat doen )wat nog zinvol is)

Groet

M15
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Target was natuurlijk de maan!

Commentaar

Hoe bereken je de vergroting?

Ik heb zojuist de maan bekeken met mijn 4mm oculair en een 3x Barlow,
      maar kon het beeld niet scherp (genoeg) krijgen.. Bovendien was de
      inkijk ronduit belabberd te noemen..

De 10 en 12,5mm doen het heerlijk met de Barlow er tussen!

Dat was met mijn ETX bij de weg ...

Groetjes,

Bandit
      Achromatologisch

Commentaar

eigenlijk een beetje van onderwerp afwijkend , maar hoeveel vergroot hubble zo? voor die vele melkwegstelsels moet je toch een enorme lichtkracht kunnen opvangen en tussen de sterren heenkijken.
        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het is een Ritchey-Chretien reflector met een diameter van 2.4 meter en een brandpuntafstand van 57.6 meter. Ik weet alleen niet welke rekensommen je er in het geval van de Hubble op los moet laten om de grootste zinvolle vergroting uit te rekenen. Normalitair is het toch je diamater in milimeters x 2? Dan zou je dus in dit geval uitkomen op een maximaal zinvolle vergroting van 4800 keer.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De Hubble werkt niet met vergrotingen. het feit dat je zulk een kleine dingetjes kunt zien op de foto's komt door de brandpuntafstand en de ccd. Als je bedenkt dat er 4 ccd's van ieders 640.000 pixels n de HST zitten dan kan je al een serieus plaatje schieten als je ze alle 4 combineert. Het uiteindelijke rekenwerk weet ik niet maar iedere pixel krijgt dan maar een stukje hemel te verwerken dat belachelijk klein is, klein genoeg om die jonge sterrenstelsels te kunnen vangen op de gevoelige plaat.

Commentaar

Ik dacht dat de rekensom was voor refractoren diameter x 2 bij spiegeltelescopen doorsnede spiegel x 1.5. Vergrotingen boven de 200 x in Nederland is heel sporadisch omdat de luchtonrust ook mee wordt vergroot en we op zeenivo zitten. De advertentie's met telescopen die meer vergroten zijn verkoop praat en de foto's zijn ook suggestief vooral van nevels en andere deepsky objekten die je waarneemt. Het is wel makkelijk om een telescoop te verkopen met de foto's van de Hubble.
              clear skies !!!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                Hoe bereken je de vergrotingt

Brandpunt scope delen door barndpunt oculair (uitkomst vermedigvuldigen met de x factor van je barlow als je die gebruikt)

Commentaar

Bedankt! Doe ik het zo goed dan?

Mijn 8" Dob heeft een brandpunt van 1200mm, ik kijk door een 4mm
                  oculair op een 3x Barlow:

1200 : 4 = 300 x 3 = 900 maal vergroting?

Groetjes,

Bandit
                  Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                    1200 : 4 = 300 x 3 = 900 maal vergroting?
                    Klopt! Het zal er waarschijnlijk uitzien alsof je door stromend water naar de wazige maan kijkt. Donkergrijs en door een piepklein kijkgaatje. Succes!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja, sodeju zeg! Je beschrijft precies wat ik gisteren zag:

Alsof ik door stromend water naar een wazige maan keek ..
                      Duidelijk teveel gevraagt om met deze vergroting te kijken.
                      En zoals gezegd was de inkijk echt belabberd. Sowieso vind ik de inkijk
                      met stappen achteruit gaan wanneer ik mijn Barlow ertussen doe..

Groetjes,

Bandit (die binnenkort een 42mm 2" rijker is)
                      Achromatologisch

Commentaar

Bandit,

Hoeveel graden beeldveld is je 2"???
                        114mm refl. en 70mm refr.
                        200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Dat weet ik nog niet en ook het merk niet; Ik ga hem ergens volgende
                          week denk ik bekijken en bij goedkeuring kopen

Groetjes,

Bandit
                          Achromatologisch

Commentaar

Voor groothoekoculairen: Kijk eens op
                            http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... light=42mm
                            En verder natuurlijk veel oculairen-info op Cloudynights.

Ook GSO (Guan Sheng) levert 42mm oculairen, Deze heb ik eens vergeleken met de WIlliam Optics 42mm bij daglicht: Ik vond de William Optics veel beter.
                            En pas op dat je geen ouderwets 42mm-oculair koopt met zo'n piepkleine beeldhoek van 45 graden: alsof je door een toiletrolletje kijkt.
                            Dan kun je beter even doorsparen en de WO aanschaffen. Jij hebt toch een f6-kijker? Met die openingsverhouding zal het oculair qua randonscherpte nog wat beter presteren dan in mijn f4,8-kijker.
                            Ik ben benieuwd hoe het voor je afloopt.

Over belachelijke vergrotingen gesproken:
                            de amateur Jeff Medkeff heeft ooit eens voor de grap een aantal Barlows en een sterk oculair achter elkaar gemonteerd in de 24-inch Clark-refractor (brandpuntafstand 10 meter!): resultaat een vergroting van 534.000 keer!
                            Kijk eens op http://jeff.medkeff.com/astro/lowell/index.htm
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Is er dan ook nog iets te zien dan....???
                              Obsession 18 inch F/4.5
                              Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
                              X