Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is jouw volgende telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is jouw volgende telescoop?

Ik denk dat mijn droomtelescoop een kleintje is. De kofferdobson van Hofheim instruments. 8" (20cm) en past in een vliegtuig. Voor een dikke duizend euro heb je m! Worden handgemaakt geleverd, wachttijd ca een half jaar.

Mijn andere droomtelescoop zou het andere uiterste zijn: een 16" luchtbrug van Meade.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

T kan mooier gemaakt worden voor dat geld denk ik....
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Wow, trusses van duimstokken? GE-NI-AAL!
      Prachtig stukje handwerk, zeg. Krijg je hem echt binnen met een handtekening van John Dobson himself erop?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

He Nop, das toevallig. Dit ding heb ik al een tijdje op het oog. Lijkt me ideaal om donkere plekjes te bereiken waar je niet met de auto komt. Of mee in het vliegtuig zoals je zegt.
        Wie interesse heeft moet nog voor de jaarwisseling bestellen. Januari 2007 gaat de prijs omhoog. En hij is toch al redelijk prijzig. Zware oculairen worden wel lastig, dan moet je met tegengewichten gaan werken (die ze ook leveren). En een beetje 8x50 zoeker gaat ook teveel wegen. In tegenstelling tot wat het lijkt is het best een stevig ding. Binnen tien minuten is ie opgesteld. Door de F/4 spiegel moet je wel altijd collimeren.
        Maar verder is het ideaal!
        (op afgelopen Starnights was er een demonstratie van deze telescoop)

http://www.hofheiminstruments.de/index.html

Commentaar

Ik heb nog niet lang een eq montering maar ik ben er nu al verliefd op . Heb ook net mn arsenaal vernieuwd dus weer een nieuwe kijker zit er voorlopig niet meer in .

Maaaaaaar als ik dan toch mag dromen......een Gemini G-41 met een leuke apo klink niet verkeerd ....

Commentaar

droom telescoop

Een APO refractor met een goede montering bijvoorbeeld Losmandy G 11 of Astrophysics GTO 1200 met een goede astro camera, kleurenwiel e.d. op een lokatie waar het meer helder is dan hier en een donkere hemel. Je moet wat te dromen en te wensen hebben .......... zucht!
            clear skies !!!!

Commentaar

Een Orion Starblast. Had ik al besteld toen die Zenithstar langskwam. Ben een constructie aan het bedenken om Starblast en Zenithstar samen op een fotostatief te zetten. Kan allemaal op de fiets of in de rugzak mee (samen een kilo of 10, met alles erop en eraan, oculairen, krukje, kaartentafel). Moet alleen nog even bedenken waar ik dan naartoe fiets/wandel. Als ik dat weet gaat de 10" er misschien nog wel uit. Ik meld het als het zo ver is. Heb nu trouwens ook al dingen over: 2x TS barlow, 12,4 mm Meade Plossl 4000, Vixen LV 10, Super Plossls 20 mm en 9 mm en Burgess Planetary 4mm. Maar dat kan natuurlijk ook van pas komen als de Starblast weer moet wijken (A'dam Oud-West driehoog heeft niet veel bergruimte). Luxeprobleem?
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Een leuke 140mm Apo op een Losmandy G-11 met volgmoteren, samen met een mooi setje 82 graden oculairen x2 voor een binoview erbij lijkt me wel wat. Maar dat wordt uiteraard niet mijn volgende set-up ( & ervaring!!). Ik ga eerst eens kijken hoe de Refractor verder bevalt. Misschien hierna een EDje of alsnog een Newton. Mijn eerste aanschaf worrdt denk ik echter een andere montering met volgmotoren of losse volgmotoren voor mijn Eq-5. Lekker leren.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zat te denken aan 2 ogen. Aantal maanden geleden een binoviewer geprobeerd, en dat is Fantastisch !!
                  wie weet wordt dit het een keer.

Commentaar

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n203.html

"Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Ik ga ook voor die bino!!!
                      114mm refl. en 70mm refr.
                      200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Als ik echt mocht kiezen? Een 36" Obsession.

Maar ehem ok, ik ben wel nog even zoet met m'n 25 cm. Wat daarop volgt zal ofwel een grote truss zijn (bv. een obsession, starstructure, teeter's, 18-20" lijkt me een goeie stap vooruit), ofwel een grote schmidt-cassegrain die ik vast kan opstellen.

(op afgelopen Starnights was er een demonstratie van deze telescoop)
                        Was dat die op de tafel buiten? Dan is hij echt wel klein voor een 20 cm :lol:
                        Groetjes uit de westhoek,
                        Karel.

Commentaar

LightBridge 16" f/4.5 Truss-Tube Dobsonian - Deluxe

Lijkt me een coole kijker..

"Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Commentaar

een grote dob , liefst groter dan 14 " denk ik al. Dan heb ik men Mct voor het snelle werk eventueel astrofotografie en de dob voor het lekker visueel waarnemen.
                            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Ik ga m toch bestellen. Misschien verkoop ik mijn Zenithstar 80 ED Apo ten gunste van de

Als ze m op tijd leveren en naar NL willen opsturen!
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X