Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

lidlscoop model 2005 okay??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

lidlscoop model 2005 okay??

Hee mensen,

Ik ben voor een vriend op zoek naar een lidlscoopje als kado. Nu kan ik voor 5 tientjes het model van vorig jaar kopen:

Alleen ken ik deze nieuwe versie verder niet. Ik geloof dat de montering minder is geworden dan het bekende oudere model. Weet iemand hier meer van??

Wat kunnen jullie mij adviseren? Doen of toch op zoek gaan naar het oudere model???

Bedankt en groeten, Jeffrey
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Re: lidlscoop model 2005 okay??

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
    Hee mensen,

Ik ben voor een vriend op zoek naar een lidlscoopje als kado. Nu kan ik voor 5 tientjes het model van vorig jaar kopen:

Alleen ken ik deze nieuwe versie verder niet. Ik geloof dat de montering minder is geworden dan het bekende oudere model. Weet iemand hier meer van??

Wat kunnen jullie mij adviseren? Doen of toch op zoek gaan naar het oudere model???

Bedankt en groeten, Jeffrey

Ik meende dat er veel meer plastic in is verwerkt.
    Verder ken ik die montering ook niet.
    Is ie nog wel equatoriaal?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb hem indertijd aangeschaft omdat ik superenthousiast was over de eerste versie. Helaas zat er inderdaad veel meer plastic verwerkt in deze kijker. Het statief had last van knikkende knietjes en er zaten zelfs plastic onderdelen in de equatoriale (op de foto kijk je vanuit een rare hoek) montering. Ik heb hem dan ook dezelfde dag nog teruggebracht. Op het Wetenschapsforum heb ik ooit een kleine review geplaatst:
      http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopi ... highlight=

Ik zou toch proberen om de eerste versie te scoren.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb zelf het oude model en verder ken ik iemand van de sterrenwacht Schothorst in Amersfoort die zowel het oude als het nieuwe model heeft. Laatst hadden we zijn beide telescopen en de mijne meegenomen naar een waarneemavond op de Ermelose Heide. Optisch gezien konden we daarbij geen verschil vinden tussen het oude en het nieuwe model van de ene eigenaar. Wat wel op viel dat mijn oude model optisch slechter scoorde dan de beide andere. Waar maar mee gezegd is dat je een beetje geluk moet hebben met zo'n Lidle Telescoop, er zitten goede en minder goede exemplaren bij, zowel bij het oude als het nieuwe model. Ik zou hem dan ook zeker eerst uitproberen. D'r zit wel wat meer plastic op het nieuwe model en ik heb al verhalen gehoord van iemand, waarbij de aansluiting van de statiefpoot op de montering is afgebroken op een vorstige waarneemavond, waarbij het plastic niet meer zo sterk is. Het buisstatief en de wegklapbare verbinding tussen de buizen is wel weer een voordeel van het nieuwe model, waardoor de boel zo staat en je niet eerst met vleugmoertjes een plateautje zit te monteren tussen de poten van het statief. Aan jouw de keuze. Uitproberen op de sterrenhemel zou ik in ieder geval doen voordat ik hem kocht, of het nou het oude of het nieuwe model is.

Commentaar

Hallo Jeffrey,

Ik heb afgelopen jaar, december 2005 dus, de nieuwe Lidl refractor gekocht. Wel plastic aan de Ota. De montering is geheel van metaal en absoluut goed voor deze prijs. Sterker nog ik heb er nu, tijdelijk, mijn TAL 100mm refractor (bijna 6 kg met zoeker!) op bevestigd. Wat betreft de kijker. Deze is redelijk tot goed. De cassini scheiding is bij goede seeing te zien in de ringen van Saturnus evenals de twee voornaamste wolkenbanden van Jupiter. Verder zijn dubbelsterren en de bijv. de Orion nevel prima oblecten om waar te nemen. Dus voor die 5 tientjes zeker geen miskoop. Al is er bij deze Bresser refractor wel sprake van exemplarische verschillen. Net zoals bij alle Synta's.
          Ik doe de mijne in ieder geval niet weer weg.

Hieronder nog een website met een review van het nieuwste (2005) model

http://www.astroman.fsnet.co.uk/skylux.htm

Gr.

Kees Boer.
          Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Bijgevoegd een foto van de Skylux montering met de TAL refractor. Zoals je ziet is de montering geheel van metaal.

Kees Boer
            Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Bedankt voor alle reacties! Supersnel, dit forum :-)
              Veel wisselende reacties, maar de kijker lijkt in ieder geval niet hopeloos. Ik denk dat ik gewoon maar eens ga kijken of ik het wat vind. Zo niet, dan kijk ik nog even verder...

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
                Bijgevoegd een foto van de Skylux montering met de TAL refractor. Zoals je ziet is de montering geheel van metaal.

Kees Boer
                Ja het is helemaal duidelijk nu :P

Maaruh, persoonlijk had ik niet graag een "dure" telescoop gehad op zo'n matige montering. Lijkt me doodeng dat er een keer zo'n plastic ding knapt aan het statief.
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Valt mee, want er zit geen "plastic ding" aan de montering. De montering is helemaal van metaal. Alleen de buisringen van de Skylux telescoop zijn wel van plastic. Maar ter geruststelling de montering wordt vervangen door een (H)EQ5 montering. Want de TAL refractor is te zwaar voor deze montering om trillingvrij te kunnen gebruiken.

Iemand nog een (H)EQ5 montering met statief van stalen pijpen in de aanbieding??

Commentaar

Klopt dat nou dat het nieuwe model een EQ1 montering heeft en de oude een EQ2?

Groetjes,

Bandit
                    Achromatologisch

Commentaar

@ Bandit: Zowel de oude als de nieuwe hebben een Duitse Astro 3 montering, alleen in de nieuwe versie is die uitterlijk wat gepimpt thats all.

Commentaar

Allemaal een metalen EQ2. Op de nieuwe is het verbindingsstuk tussen de montering en de driepoot wel lekker meegaande plastic .

Optisch zijn ze best te pruimen, maar de oculairhouder is ook iets dat, denk ik, kapot kan gaan alleen maar door ernaar te kijken, vooral als het ding merkt dat je fronst van al dat plastic.

Als er optische problemen zijn is het meestal de collimering die *echt* verkeerd is (de oculairhouder en het objectief naar mekaar laten wijzen bij de assemblage kost geld, hoor!) eerder dan de lenzen en lenscel zelf; die zijn meestal wel in orde.

Uiteraard is de 4mm Kellner al voorbij het randje van nuttige vergroting, maar dat heb je bij die telescopen altijd (XXX vergroting!).

Maar tja, voor de prijs koop je een naakte EQ2 zonder driepoot, en je krijgt er eigenlijk nog een eerlijk achromatisch objectief bij, dus al de rest is een gekregen paard, en die kijk je niet in de mond.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een EQ2 montering is niet hetzelfde als een Astro 3 montering die bij de Lidle-telescoop zit kijk hier maar:

*Klik EQ2*

*Klik Astro 3*

Welke beter is weet ik niet precies, maar de Astro 3 lijkt wat meer speling te hebben dan de EQ2 als ik dat zo heb gezien bij anderen tijdens waarnemingavonden. Bovendien zijn voor de EQ2 meer en goedkopere volgmotertjes te vinden dan voor de Astro3 (niet dat je met een volgmotertje op de Lidle-telescoop aan Astro-fotografie kan doen, maar het is wel handig bij het waarnemen).

Commentaar

Ik heb die versie 2005 gekocht. Net al even de Maan mee bekeken. Best leuk voor een beginner.

Wat de montering betreft: best leuk, maar niet erg handig. Wat knap onhandig is, is dat de fijnregeling in declinatie met de kijkerbuis meebeweegt. Zit altijd parallel aan de uuras, mochten jullie mij nog volgen. De montering van mijn mizar refractor is veel handiger. Maar goed, die kijker was ook 10 keer duurder...

Commentaar

Ehh, misschien begrijp ik je niet helemaal, maar het is toch juist de bedoeling dat de fijnafregeling voor de declinatie de kijkerbuis laat meebewegen, anders dan eh beweegt hij toch ook niet in de gewenste richting ?

Commentaar

Werken...
                              X