Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

16" lightbridge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

16" lightbridge

Mijn scoop heeft een groot broertje gekregen..

http://tinyurl.com/qtaeg

Weet iemand wanneer hij in Nederland te krijgen is?
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Tjeez! DAT zou mijn volgende telescoop wel eens kunnen worden! 16" WHOAAA voor die prijs!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

geen c8 meer nop?

Mooi he.. Dat wordt sparen!
      I (L) MY LB!

Commentaar

Dat is er inderdaad wel een om in de gaten te houden...
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hij komt in Duitsland in 2007, prijs onbekend. Meade kennende zal de prijs wel boven de 2400 euro komen. Ik moet zeggen dat Meade echt goed bezig is hoor! Ben blij dat ze van de plastic zooi en GPSGOTOSENSEO af zijn. Ze bouwen tegenwoordig ook leuke APO's.
          http://www.meade.de/index.php?id=71
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een 16" F/4.5 lijkt me ideaal. Geen trap nodig voor in het zenith. Genoeg opening om aan exotische UGC, PGC, IC, Abells, Hicksons en Zwicky's catalogi te beginnen.
            Alleen...tja...Meade...
            Dus: Spiegel eruit, aluminium eraf, beetje bijslijpen/polijsten, aluminium er weer op. En dan een mooie lightweight ervan maken.

Commentaar

Over trappen nodig gesproken, hiervoor hebben ze toendertijd een geheel bewegende vloer aangebracht. Een 40" refractor met een buislengte van 19,2 meter vraagt daar dan ook wel om...
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Prijs is ca 2500 euro! Hij stond als prototype op de photokina beurs.
                40 kilo gewicht!
                MAARRR! GSO gaat er ook eentje maken van 16"!
                2007 wordt aperture fever! Spannend dus!

Commentaar

MAARRR! GSO gaat er ook eentje maken van 16"!
                  Waar denk je zouden de spiegels van de Lightbridge serie vandaan komen ?

Je mag 1 x raden.......

/Raimond.
                  i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                    Een 16" F/4.5 lijkt me ideaal. Geen trap nodig voor in het zenith. Genoeg opening om aan exotische UGC, PGC, IC, Abells, Hicksons en Zwicky's catalogi te beginnen.
                    Alleen...tja...Meade...
                    Eigenlijk Guan Sheng Optics (ook gekend als GSO, dus de maker van de Telescope Service Dobs). Meade heeft alleen enkele design-elementen aangebracht (waaronder enkele hele domme - witte verf in het lichtpad , mooie space-age Alt-lagers die er goed uitzien maar hopeloos te klein zijn,...).

De spiegels zijn naar men zegt vl beter dan die oude 16" Starfinder-spiegels (gelukkig maar).

Mechanisch is 't wel wat anders - die spaanderplaat was eigenlijk al niet te best voor de 12" Lightbridge, en die lagers waren drop al wat aan de kleine kant, maar die 16"er is nog een maatje groter...
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nu niet allemaal gaan kopen he!

Ik voel me soms al zo klein met m'n 10" tussen de 12's en ko's. Als jullie nu allemaal een 16 inch kopen kom ik niet meer hoor!

(En stiekem ga ik heel hard sparen voor een 16" en een grotere auto waar hij in past..)
                      I (L) MY LB!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sanne
                        Nu niet allemaal gaan kopen he!

Ik voel me soms al zo klein met m'n 10" tussen de 12's en ko's. Als jullie nu allemaal een 16 inch kopen kom ik niet meer hoor!

(En stiekem ga ik heel hard sparen voor een 16" en een grotere auto waar hij in past..)
                        Een truss 16" past eigenlijk overal in - eigenlijk zijn het die tube-12"ers die moeilijk te vervoeren zijn.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

Mechanisch is 't wel wat anders - die spaanderplaat was eigenlijk al niet te best voor de 12" Lightbridge, en die lagers waren drop al wat aan de kleine kant, maar die 16"er is nog een maatje groter...

Zoals ik het op de foto zie, is die 16" een heel stuk groter als de 12"(linkse op de foto),die gaat slecht passen in een kleine auto.
                          Ben ook benieuwd wat de rockerbox gaat wegen.

(offtopic) Sixela ..Aan je onderschrift zie ik dat je ook een David lukehurst truss hebt. Heb je deze al lang, en hoe vind je m? zou je een foto van kunnen/willen laten zien.

Commentaar

Sixela ..Aan je onderschrift zie ik dat je ook een David lukehurst truss hebt. Heb je deze al lang, en hoe vind je m? zou je een foto van kunnen/willen laten zien.
                            Voor de prijs is-ie onklopbaar, en hij beweegt ook heel goed.

De afwerking is niet zoals op een Obsession, maar ik heb hem maar 3500 Euro betaald, en da's met een goede Crayford (ondertussen zelf dual-speed gemaakt met een knopje van Conrad van 25 Euro), een goede 10x50 zoeker, en verdomd goede spiegels (1/10de golflengte Peak-to-Valley-fout op het golffront, maar op de Foucault-tester zie je eigenlijk alleen machinesporen van ongeveer 1/50 golflengte).

En het belangrijkste klopt: mechanisch zijn ze heel goed en bewegen vlekkeloos. Op een 400mm zou ik toch al een gewone spider zetten in plaats van de gekromde die op de web site staat. En tegenwoordig kun je hem ook vragen van een gat te laten voor de ventilator (of ventilators), kwestie van niet direkt je duur betaalde Dob onder de gatboor te zetten.

Je moet er wel wat zelf aan sleutelen (flocken, ventilators op zetten, een shroud voor kopen of maken, een lichtschild maken, isolatieschuim rond de buizen, de spiegel bafflen enz.) - maar dat doe je zelfs met een Obsession en dat knutselen kost eigenlijk amper iets.

Tegenwoordig kosten die 16 duimers wat meer -- de "Deluxe" kost nu 4158 Euro, maar er zit nu een Moonlite op en je krijgt er de kruiwagenstaven bij.

Een versie met "eenvoudige" 1/4de golflengte-spiegels (toch nog beter dan die spiegels op een Meade) en met een eenvoudigere oculairhouder kost 3266 Euro.

En je kunt bij David Lukehurst gerust een modelletje ertussen krijgen (bijvoorbeeld met de betere spiegels maar zonder de andere "Deluxe"-eigenschappen), of met een andere f/verhouding (ik wou een wat kortere - maar dan moet je voor propere randjes wel een Paracorr kopen, en da's ook niet gratis).

Mijn telescoop is indentiek aan deze:

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=977

maar dan in het blauw (de foto is trouwens een f/5, hoewel het artikel ook over een f/4.4 gaat - niet even handig, zeker als je'm later op een platform wilt zetten). Het enige verschil tussen de telescoop van Nick Koiza en de mijne is dat de zijne een 406mm-spiegel heeft, en de mijne een 400mm-spiegel (en de mijne dus een f/4.46 is).

Nick heeft hem ondertussen ook op een Brian Reed platform gezet, trouwens - maar die kerel heeft bij hem heel goede seeing en observeert vaak op 700x, en dan mag dat wel. Let wel, die telescoop is manueel te te bewegen, zelfs met die vergrotingen, maar dan moet je wel heel veel werken.

Ik reis er vaak mee naar Ijzendijke, als je'm eens wilt zien (en vooral, erdoor kijken).

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                              Zoals ik het op de foto zie, is die 16" een heel stuk groter als de 12"(linkse op de foto),die gaat slecht passen in een kleine auto.
                              Je zou verrast zijn - je hoeft die kijkers niet in een blok te vervoeren, maar je kunt elk afzonderlijk onderdeel ergens anders zetten - het belangrijkste is eerder dat de portieren ver genoeg openen (en de opening groot genoeg is - met die schuine voorruiten van tegenwoordig wilt dat best eens tegenvallen) om die spiegeldoos bv. op een passagierszetel te zetten, dan dat er zeen van plaats zijn.

Althans als je niet alles in de koffer moet hebben.

Uiteindelijk is een spiegeldoos voor een 16"er vaak niet veel meer dan 53cm op 53cm (of 50-53cm in diameter voor een ronde spiegeldoos zoals op de Lightbridge).

Meten is de boodschap.

Wil je zo'n telescoop ineengepakt in de koffer willen rollen met kruiwagenstaven, ja, dan heb je wel een grote (en vooral hoge) wagen nodig.

Ik heb nu geen break meer, en alles past nog in de wagen. Vraag me wel niet om nog een passagier mee te nemen, want die zou op de Starblast moeten gaan zitten.

Commentaar

Werken...
                              X