Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijnen Meade ETX-70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijnen Meade ETX-70

Kan iemand mij uitleggen hoe je deze telescope kan uitlijnen voor de GOTO functie? Ik heb het een en ander geprobeerd maar kom er niet uit.

Dank u wel.

Hoe ver kom je wel met de instellingen ?

Commentaar

HET WERKT!!!

Eigenlijk erg simpel. Ik had wel even een kompas moeten lenen om het noorden te vinden voor de zekerheid. Ik had ook wel de polster gevonden maar begon toch te twijfelen.

Ik heb de ETX70 richting het noorden laten wijzen en de telescope zelf netjes horizontaal gezet. Netjes de ETX70 aan gezet en de datem en tijd in gesteld. Daarna gaat de ETX70 een ster zoeken, als hij klaar is met zoeken hoor je een piep toon en kan je gaan kijken of je de ster kan zien zo ja, centreer je deze netjes in het midden en druk je enter op je afstandsbediening. Nu gaat hij naar de tweede ster en moet je het zelfde doen. Daarna is hij uitgelijnd en kan je beginnen! Er zit nog een andere mooie optie op bij het uitlijnen als je de ster niet kan zien druk je op de klop "goto" dan zal de telescope kleine rondjes maken en kan je gelijktijdig mee kijken en zodra je de ster ziet druk je weer op goto en kan je hem netjes centreren en druk je op "enter". Het eerst opject wat ik ging bekijken was saturnus. Even instellen en de telescope zal automatisch richten naar saturnus en geeft een piep toon wanneer hij klaar is. Ik kijken en zag een ster, ieder geval het leek erop. Na het scherp stellen kwam al haar schoonheid naarvoren en kon alles prima bekijken planeet en ringen waren zeer goed te onderscheiden en had perfecte zicht. Echt mega geweldig! mijn eerste echt planeet live bekeken. Ik heb een foto proberen te nemen maar kon helaas niet zo scherp afstellen. Binnenkort zal ik het één en ander aanschaffen om wel scherpe foto's te kunnen maken. Hieronder ieder geval de foto die ik heb genomen. je kan wel een beetje zien aan de vorm dat het om Saturnus gaat.

Saturnus ETX-70 met een Fuji finepix s5000 camera:

De maan ETX-70 met een Fuji finepix s5000 camera:

Commentaar

Mooi dat het werkt .. Geniet nu maar van de hemel, voor dat je gaat fotograveren..

Commentaar

Kan je met een telescoop gewoon saturnus bekijken:|
          Hoe kan zo ding zo ver kijken dan, en wat kost een redelijk telescoop:o

Commentaar

Origineel geplaatst door jonathan
            Kan je met een telescoop gewoon saturnus bekijken:|
            Hoe kan zo ding zo ver kijken dan, en wat kost een redelijk telescoop:o
            Ja dat kan zeer goed met deze telescoop. Gister ook perfect Jupiter bekeken kon duidelijk twee rode banen zien over de planeet en 3 van zijn maantjes.

De ETX met autostar kost ongeveer dacht ik 400,00

Commentaar

Aangenomen dan dat Jonathan er nog geen heeft en er wel een wil kopen, dan is voor 400 euro een exemplaar vinden die een veel helderder en beterbeeld geeft als deze etx. Alleen, die heeft dan geen goto inrichting.

Als beginneling moet je direkt iets kunnen zien. Sterrenhopen. Melkwegstelsels. Spiraalarmen. Gasnevels. Voor 400 euro koop je een Dobson met een spiegel van twintig centimeter die tien keer zoveel licht vangt als deze 70 mm etx! Dan wordt een sterrenhoop dat wat je op foto's ziet, ipv alleen een wazige vlek. Dan zul je Saturnus met ringen en Cassini scheiding waarnemen. En details zoals de Grote Rode Vlek in de wolkenbanden van Jupiter. Daar is een 70 mm telescoop domweg te klein voor. Tenzij er 'Televue', 'Borg' of 'Takahashi' op de buis staat...

En om Jupiter en Saturnus te vinden heb je echt geen goto systeem nodig. Steek het geld liever in een kijker met een goede optiek en doe daar wat hemelkennis mee op, en bedenk dan later of je ergens nog een goto systeem voor nodig hebt.

En als je dan geen Dobson wil omdat je die te groot vindt, denk dan eens na over een Orion ED 80 lenzenkijker. Deze heeft een optiek en een beeldkwaliteit superieur aan die van deze etx en kost ongeveer hetzelfde. Naar mijn mening een uitstekend planeten kijkertje!

Tot slot, Marktplaats is DE website waar de telescopen op aangeboden die mensen wegdoen omdat ze teleurgesteld zijn over de slechte beeldkwaliteit. Het staat er stijf van de 'Kijkshop' en andere 60 mm warenhuistelescoopjes, en deze etx staat er ook regelmatig tussen. Om dezelfde reden.

Succes, M.T.
              ...and the stars look very different today...

Commentaar

Niets aan toe te voegen. 1 ding, Jonathan: objecten opzoeken zonder Goto vind ikzelf leuker. Het geeft een speciaal soort gevoel van voldoening als je een object aan de hemel helemaal zelf hebt gevonden, zonder hulp van apparatuur. Maar dat is natuurlijk objectief.
                But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Hmm, wel interessant. Hebben de meeste hier een telescoop dan?

Commentaar

Ik ben het ook eens dat de ETX70 niet echt de telescoop is.....ik krijg beter beeld met mijn telescoop van 38 Euro (in reklame) dan deze ETX70...al kan ik geen plaatjes maken van wegen de onstabillieteit van de telescoop

Over GOTO gaan we niet dicuteren, dat hebben we al eens gedaan.
                    Je hebt er voor en nadelen van.
                    Trouwens voor een degelijke pc gestuurde telescoop zit je al in de prijs klasse van een 2000-3000 Euro

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                      Ik ben het ook eens dat de ETX70 niet echt de telescoop is.....ik krijg beter beeld met mijn telescoop van 38 Euro (in reklame) dan deze ETX70...
                      Waaruit concludeer je dat, uit ze foto's hier boven ?

Voor 38 euro heb je niet eens een redelijk oculair

Commentaar

Nightsky Geplaatst: Wo Apr 27, 2005 6:24 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Philip schreef:
                        Ik ben het ook eens dat de ETX70 niet echt de telescoop is.....ik krijg beter beeld met mijn telescoop van 38 Euro (in reklame) dan deze ETX70...

Waaruit concludeer je dat, uit ze foto's hier boven ?

Voor 38 euro heb je niet eens een redelijk oculair
                        Ik kan natuurlijk maar alleen oordelen van het gene wat ik zie......trouwens op het web heb ik nog foto's gevonden van de EXT van een veels betere kwaliteit en weergave dan deze....maar toch is het nog steeds een groot verschil.

Het gene wat de EXT 70-90 beter kunnen, en dit vanwege de betere kwalieteit dan mijn telescoopje, is nl het beeld beter en scherper krijgen dan ik het krijg.
                        En dan zeker van heel dicht bij, wat met mij wat troebel blijft en de EXT 70-90 niet.
                        Vere afstand vind ik dat ik beter score.

Commentaar

Werken...
                        X