Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iemand enig idee wat dit is?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iemand enig idee wat dit is?

Vuil? Krassen? Visueel zijn ze niet goed te zien, op een foto wel.

Het lijkt wel vet. de lens proberen schoon te maken met dit als resultaat.
    had ik zo even voor mezelf bedacht.......
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Kijk nooit en te nimmer.. en dan bedoel ik dus ook echt nooooit met een zaklamp of (of met een flitser gemaakte foto) naar een objectief!! Want dan blijf je schoonmaken :P

Is dat je ED80 btw?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Is mn ed80 ja. Vond t alleen zo op vet of krassen lijken

Commentaar

Yeps, Ossi heeft gelijk. Die lens IS 99% schoon. Klinkt raar. Ik heb me er ook over verbaasd. Als je kijkt zonder felle lamp zie je het niet eens.
          Maar als je m schoonmaakt met alcohol, gedestilleerd water en watten zou je evt wat weg kunnen krijgen. Een dun filmpje houd je meestal wel over. Het zijn geen krassen in ieder geval. Hindert ook niet voor waarnemen. En anders geld terug
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Op het scherm is ie trouwens zo groot als mijn 5 inch telescoop :P
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Vraag me af hoe je een telescoop zo onder de vlekken krijgt.
              Lijken wel vingervlekken.....

Hoop tenminste niet dat dat het resultaat is van een (mislukte) reinigingspoging want naar mijn idee konden die cirkelvormige vlekken wel eens naar aanleiding van een "grondige" poetsbeurt onstaan zijn......en dan is het dus je coating die er zo uitziet.........

/Raimond.

p.s. Schuursponsje en JIF doet wonderen voor zo'n coating
              i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                Vraag me af hoe je een telescoop zo onder de vlekken krijgt.
                Ik weet niet, heb er zelf niks aan gedaan. Is wel 2e hands. Nop, jij m ooit schoongemaakt?

p.s. Schuursponsje en JIF doet wonderen voor zo'n coating
                Geprobeert, werkt helaas niet zo goed :P

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                  en dan is het dus je coating die er zo uitziet.........
                  Moderne coatings zijn chemisch bijna niet te beschadigen (tenzij je het moedwillig doet); zelfs als je aceton gebruikt is het grootste probleem de verf die van de tube komt en op het glas terechtkomt.

Maar krassen, daar kunnen ze niet tegen - nooit druk uitoefenen, altijd propere katoenen propjes gebruiken waar geen stof op zit,...
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik heb net ook even gekeken bij mijn ETX-105 (met een lamp) en er zit ook zoŽn laagje op. en toch heb ik super scherp beeld.
                    Dus ik denk dat het idd niet erg is.
                    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
                      ik heb net ook even gekeken bij mijn ETX-105 (met een lamp) en er zit ook zoŽn laagje op. en toch heb ik super scherp beeld.
                      Dus ik denk dat het idd niet erg is.
                      Hmm dan zal het inderdaad wel niks zijn. Die etx heb ik namelijk nooit schoon gemaakt.

Commentaar

Hmm ik heb m nog eens goed bekeken in een goed verlichte omgeving. Nu lijkt het er heel sterk op dat 'wat het ook moge zijn' achterop de lens zit, dus niet voorop. Is dit nu iets chinees of is die lens toch ''schoongemaakt''? Ik kan het nu precies zo zien als op de foto's (beter zelfs).

Commentaar

Werken...
                        X