Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

twee scopen, welke en waarom

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

twee scopen, welke en waarom

Heren, Dames,

Deze twee scopen zijn even duur. Stel nou dat je de keus had, welke zou je nemen en waarom?

http://www.telescope-service.com/OrionU ... html#SM127

of deze

http://www.telescope-service.com/newton ... ml#2001000

Ik twijfel tussen deze twee. De ene heeft veel meer diameter, maar is groter en moeilijker te transporteren...

Iemand een suggestie?
    Frank
    Bresser Messier 150N

Deze teleskoopen sein twei verseidene Systeme.
    Dat een is een 8" Newton met vortiel voor deepsky en de andere is een Mak-Cassegrain met vortiel voor planetjes.

Maar u kan met de 8" Newton relatief geljik zien wat ook met de Mak.
    Opdat u wil heben een transportable teleskopje voor planeten, moon en deepsky (planetare nebulae) is de Mak een good avjis, ook fotografisch.
    Robert

HoO Germany
    Heinsberg
    near Roermond

Commentaar

Re: twee scopen, welke en waarom

Origineel geplaatst door frankhermens
      Ik twijfel tussen deze twee. De ene heeft veel meer diameter, maar is groter en moeilijker te transporteren...
      en daarmee heb je het ook gezegd. Optisch veegt die Newt de vloer met de Mak (en een Mak 127 koelen duurt even lang, daar is dus amper een voordeel voor de kleine kijker), maar als je het wilt transporteren, hangt het allemaal af van wat je precies naar waar wilt transporteren...
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik weet dat het twee verschillende systemen betreft. Ze zijn wel even duur. Ook besef ik dat die Newton beter zal presteren. Ik blijf met het probleem zitten dat ik het ding telkens in en uit elkaar moet halen, en waarschijnlijk zelfs telkens in de auto moet doen om 5 minuten verder (waar het donkerder is) eea weer op te zetten.
        Misschien is een belangrijker vraag: Hoe snel zijn deze systemen uit elkaar te halen en startklaar te maken? Zit daar verschil in?

Maakt het niet uit, dan ga ik voor de Newton. Mischien dan voor de 150/750 ipv de 200/1000 ivm de transportabiliteit...

Frank
        Bresser Messier 150N

Commentaar

Neem een Dobson! Grote opening, past makkelijk in iedere auto en je zet hem in 30 seconden in elkaar.
          Volgen zal helaas niet gaan, en daarom fotografie ook niet. Maar wil je voor weinig geld veel zien, is er niets beter dan een grote Dob.

Een 8" Dobson heb je al tussen de 250 en 300 euro.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hallo,

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik de ORION via Teleskop Service gekocht en ongeveer na twee maanden weer verkocht. Op zich een heel goede kijker met vrijwel geen beeldfouten. Alleen de ORION Starmax 127 heeft een erg lange afkoeltijd en is super gevoelig voor atmosferische turbulentie. Daarom heb ik de kijker weer verkocht en beschik ik nu over een refractor.
            Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Werken...
            X