Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LXD75 8" SC UHTC en LXD Schmidt Newton 10" UHTC me

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LXD75 8" SC UHTC en LXD Schmidt Newton 10" UHTC me

Iemand ervaring met de LXD75 8" SC (SC-8 AT) F/10 ?
    Volgens mij is dit best wel een goeie telescoop voor planeten waarnemingen en met de tijd astrofotografie.
    Zit er nou eigenlijk verschil tussen deze OTA en de LX90 zover iemand weet?

Wie heeft er ervaringen met de LXD Schmidt Newton 10" UHTC (SN-10 AT) ? Deze telescoop staat bij mij op de 2e plaats omdat hij wat groter is en ik zeker rekening moet houden met ruimte. Mijn Tal2M was gewoon te groot en te zwaar.
    Deze scope is wel een 10" F/4 scope. Zal ik veel verschil merken tussen deze 2 telescopen? en zo ja, wat zullen die verschillen zijn in de praktijk?

bedankt alvast :P

De 8" is een F4 telescoop. Dus eigenlijk ontworpen om deep sky te bekijken. Planeten kijken is er trouwens wel mee mogenlijk. Het verschil tussen de 8" smith-newton en de lx90 is nogal groot. Het zijn 2 heel verschillende typen telescopen. Die lx90 is namelijk een smith-cassegrain.

Als je later aan astrofotografie wil gaan doen zou ik uit de telescopen die jij aangeeft de 8" lxd75 kiezen. De 10" is namelijk wat te veel voor de montering waar hij op staat.

Commentaar

Lange brandpuntsafstanden (F10) is fijn voor planeten. Als je later echt mooie foto's wilt maken heb je meer aan een zuivere refractor. F4 is sowieso fijner voor Deep Sky. Ik zou voor de F4 gaan als je echt deepsky wilt.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De LXD75 8" SC (SC-8 AT) F/10 is wel degelijk f/10 volgens me en volgens de website van meade :P
        ik wil trouwens de Meade Deep Sky Imager gaan gebruiken, lijkt mij wel een goeie instap ccd cam.
        Ik hoor dus over de refractors vaak verschillende verhalen, de een zegt goed voor planeten en niet goed voor deep sky. Klopt dit wel? ze zijn toch ook wel geschikt voor deep sky? en hoe zit het met de kleurfouten waar ik over hoor?. Is dit op te lossen en zo ja hoeveel kost een goeie refractor zonder kleurfouten dan wel niet.

Commentaar

Ow wacht de smith-cassegrain. Te snel gelezen :P . Maar om bij f10 aan deep sky fotografie te gaan doen is wel erg lastig. Planeetfotografie daarintegen zal wel super gaan!

Commentaar

Re: LXD75 8" SC UHTC en LXD Schmidt Newton 10" UHT

Origineel geplaatst door Galactica
            Iemand ervaring met de LXD75 8" SC (SC-8 AT) F/10 ?
            Volgens mij is dit best wel een goeie telescoop voor planeten waarnemingen en met de tijd astrofotografie.
            Zit er nou eigenlijk verschil tussen deze OTA en de LX90 zover iemand weet?

Wie heeft er ervaringen met de LXD Schmidt Newton 10" UHTC (SN-10 AT) ? Deze telescoop staat bij mij op de 2e plaats omdat hij wat groter is en ik zeker rekening moet houden met ruimte. Mijn Tal2M was gewoon te groot en te zwaar.
            Deze scope is wel een 10" F/4 scope. Zal ik veel verschil merken tussen deze 2 telescopen? en zo ja, wat zullen die verschillen zijn in de praktijk?

bedankt alvast :P
            Zei voorzichtig, de 10"SN is te lastig voor een LXD75!! De scope is een wel scope maar niet voor deze montereing.
            Will u maken astrofototgrafie u kan neme een SN6" MEADE, deze het een grotje secondary en is een goodje fotomaschien. Voor kjiken is het teleskoop niet zoo goed, omdat et haad een grotje secondary en omdat maak een grotje abschatting, zo kommt te wenig kontrast.
            Voor kombeiniere to make planeten-fotografie u kan ooch neem een Mak-Cassegrain.
            Robert

HoO Germany
            Heinsberg
            near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
              De 8" is een F4 telescoop. Dus eigenlijk ontworpen om deep sky te bekijken.
              Als je naar de grootte van die vangspiegel ziet, dan zul je merken dat hij zelfs voor film- en DSRL-cameradoeleinden is gemaakt, eerder dan voor visueel werk. De grootte is gekozen om het beeldvlak goed te belichten zelfs voor heel grote sensoren.

De 10" is wel nogal ondergemonteerd op een LXD75, en de optiek valt goed mee (maar is echt gruwelijk moeilijk te collimeren, zelfs voor mij -- vooral als die vangspiegel geroteerd is en je moet beginnen met puntige voorwerpen te prutsen aan die ring die hééél dicht bij dat duur stuk correctorglas staat; op een Newton hoeft de oculairhouderas slechts samen te vallen met de optische as en kun je die fouten negeren, maar op een Schmidt-Newton moet je die assen ook nog loodrecht op de corrector regelen,...)

De oculairhouder is niet meer van deze tijd - de ergst mogelijke plastic rommel. Maar dat kun je natuurlijk verhelpen door er een andere te monteren en het origineel (als wraak voor de frustrerende avonden) ritueel te cremeren.

De 8" en 10" zijn ook ware foltertuigen voor oculairs(omdat het f/4-kijker zijn) -- elk beetje slecht gecorrigeerd oculair toont gruwelijk randastigmatisme, dus op de lange duur zijn ze ook wat duurder dan je zou denken als je de accessoires meetelt.

Een Schmidt-Newton heeft wel twee keer minder last van coma dan een Newton met dezelfde openingsverhouding, dus dat valt mee - maar je kunt geen comacorrectoren kopen die precies de resterende coma corrigeren.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik bezit zelf een LXD75 SN8. Het is optisch een prachtige telescoop maar het totale pakket zoals Meade dat verkoopt heeft een aantal minpunten:

De OTA (de telescoopbuis en alles wat daar in zit) is van goede kwaliteit.
                De focuser is bagger!! Ik heb ´m al snel vervangen met eentje van Moonlite. Prachtig ding en focusseren met de optionele motor is perfect.
                De montering heeft zijn beperkingen. Toen ik 'm binnen kreeg moest ik eerst de speling uit de RA-as halen en de poolzoeker afstellen (deze was totaal niet uitgelijnd). Ik vind dat de SN8 al een tikje te zwaar is voor de montering. Als je later er een volgtelescoop op wilt plaatsen is het al helemaal te veel. Het is gewoon net even onder de maat. Om maar te zwijgen van het bekende koffiemolengeluid dat deze meademonteringen produceren. Dit geluid is werkelijk verschrikkelijk!
                Ik heb uiteindelijk de montering verkocht en een EQ6 Pro aangeschaft. Deze montering is een heel stuk zwaarder en niet echt transportabel te noemen maar de SN8 voelt zich hierop als een vis in het water. De stappenmotoren zijn fluisterstil.

Als ik dit allemaal van te voren had geweten, had ik het heel anders aangepakt. Ik had de OTA los gekocht met een Moonlite focuser en de EQ6 Pro. Dat had me een hoop geld uitgespaard.

Volgens mij is de resterende coma van de sn8 te corrigeren door de MPCC Multi Purpose Coma Corrector van Baader.

Conclusion: A Baader MPCC Coma Corrector with proper collimation, tracking and good focus WILL give you pinpoint stars in your photos, right across the field of view (1.6 degrees in an SN-8 ). The Baader MPCC Coma Corrector joins the Telrad and Accufocus in my list of MUST-HAVE equipment (for astrophotography) when using a Meade LXD-75 SN-8.
                Full WMN-member.
                GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ik ken iemand die de 10" SN heeft en hij staat boven in zijn kamer. Hij vind hem veel te zwaar en is aan het wachten tot hij hem in een sterrenwacht kan zetten. Die hij nog moet bouwen.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Volgens mij is de resterende coma van de sn8 te corrigeren door de MPCC Multi Purpose Coma Corrector van Baader
                    Niet echt - hij verwacht de coma en lichtkegel van een Newt.

Als je de afstand wat verandert ten opzichte van een Newt kun je er wel wat aan doen, maar ten koste van nogal extra sferische aberratie (die fotografisch natuurlijk best wel kan meevallen).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Toch lees ik op een paar forums, waaronder Cloudy Nights, dat een aantal mensen er bij zweren. Zij zien een echte verbetering in beeld.

http://www.cloudynights.com/ubbthrea...55/Main/808861
                      Full WMN-member.
                      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul Gerlach
                        Toch lees ik op een paar forums, waaronder Cloudy Nights, dat een aantal mensen er bij zweren. Zij zien een echte verbetering in beeld.
                        Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Ik zeg gewoon dat je er andere aberraties in de plaats voor krijg, en meer dan bij Newton-kijkers - voor breedbeeldastrofotografie neem je die er dan meestal zonder problemen bij, want b.v. wat meer sferische aberratie zie je toch niet op die breedbeeldfoto's.

Visueel ligt het wel ietsje anders.

Ik meen nog aan de laatse CN-discussie deelgenomen te hebben die daarover debatteerde (vóór de thread waarnaar je verwees), en ik denk niet dat iemand daaraan twijfelde - het is niet zo moeilijk om spot-diagrammas te maken van een SN met bv. een Ross corrector erachter, en ik dacht zelfs dat iemand dat gedaan had.

Commentaar

Ok, ik ben het helemaal met je eens. Fotografisch zeker een verbetering, visueel is nog maar de vraag. Ik zelf wil mijn SN8 puur fotografisch gaan gebruiken.
                          Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                          X