Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop op HEQ5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop op HEQ5

Hoi

Ik zit al een tijdje te kijken naar een Skywatcher 200/1000mm newton reflector.
    Deze wordt op veel sites te koop aangeboden in combinatie met een HEQ5 (de montering die ik wil hebben).
    Met fotografie in het achterhoofd is het dan niet verstandiger om bv een 150/750mm op deze montering te zetten, dit om de montering te ontlasten zeg maar.
    Als ik het zo simpel mag vragen: Waar zou je mooiere plaatjes me schieten; een SW200/1000mm op HEQ5 of die 150/200mm?

Bvd Grzz Martin

Tips voor een andere telescoop voor zowel visueel maar ook zeker fotografie (planetair en deepsky) in deze prijsklasse, maar i.e.g. onder de 500 zijn natuurlijk altijd van harte welkom!!
    Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Re: Telescoop op HEQ5

Origineel geplaatst door Martin Cramer
    Hoi

Ik zit al een tijdje te kijken naar een Skywatcher 200/1000mm newton reflector.
    Volgens mij is die kijker geen 1000mm maar 1200mm?!
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Deze:
      http://www.pulsar-optical.co.uk/prod...200(heq5).html
      Ik krijg de link op 1 of andere manier dr niet goed op, nou ja moet je maar een beetje knippen/plakken
      Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Commentaar

Klopt!

Is 1000mm

Commentaar

Heb je misschien nog een idee over dat hersenspinsel van mij?
          Of het beter is om een 150/200 op een heq5 te zetten ipv een 200/1000 dit ivm meer stabiliteit voor fotografie?

Commentaar

Heb je misschien nog een idee over dat hersenspinsel van mij?
            Of het beter is om een 150/200 op een heq5 te zetten ipv een 200/1000 dit ivm meer stabiliteit voor fotografie?
            Wat is een 150/200?? dat is F1.6 :P
            Bedoel je 150/1200? Dus een F8?
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hij bedoeld een 150/750, een F5 dus.

Commentaar

Op zijn minst moet je een eq5 hebben voor een 200mm, liefst een HEQ5 als ik het goed heb..

Commentaar

Laat ik het zo uitleggen: Wat leid uiteindelijk tot betere kwaliteit? Die paar kilo gewichtsbesparing wat een 150/200mm f5 heeft, of de grotere lichtopbrengst van de 200/1000mm f5 ondanks dat de montering er iets meer aan moet trekken? (montering=HEQ5)
                  Zal waarschijnlijk wel meer giswerk zijn, maar vroeg 't me zo af.

Commentaar

Laat ik het zo uitleggen: Wat leid uiteindelijk tot betere kwaliteit? Die paar kilo gewichtsbesparing wat een 150/200mm f5 heeft, of de grotere lichtopbrengst van de 200/1000mm f5 ondanks dat de montering er iets meer aan moet trekken? (montering=HEQ5)
                    Zal waarschijnlijk wel meer giswerk zijn, maar vroeg 't me zo af.

Wil je het alsjeblieft geen 150/200 meer noemen?? Het werkt nogal verwarrend!

Om antwoord te geven op je vraag, ik heb geen flauw idee eigenlijk!!
                    Uiteindelijk zul je meer kunnen zien met de 8 incher en dus ook fotograferen. Maar als er veel wind staat, dan zal de 6 incher minder trillen.

In het begin moet je toch niet teveel verwachten van astrofotografie, dus kun je ook wel direct beginnen met de 8 incher. Je kan gewoon eerst gaan oefenen. Ik weet dat ik mezelf nu tegen spreek omdat ik je eerder allebij aanrade.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Sorry voor het kromme formuleren, ben nog niet zo thuis in het jargon
                      Wat je zegt klinkt idd logisch.
                      Mijn vraag is ook een beetje vaag, maar ik probeer alle mogelijkheden voor mezelf op een rijtje te zetten en weg te strepen.
                      Dit was weer z'on hersenspinsel In ieder geval bedankt voor je hulp

Commentaar

Hi Martin

te kan fotografieren is beter te neem een 150/750 Newton voor de HEQ5 , maar de onderscheid is dat de 8" f/5 het een 2" fokusser, deze is de best voor astrofotografie.
                        voor je budget kan u neme ooch een ED80, deze Refraktor is gemakkelig en een hervooragende astrofoto optiek.
                        Een 150/1200 Newton is ooch een godje koop, maar deze hat keen 2" fokusser.
                        De onderscheid to opga deepsky fotografie is dat u moet hebben een grotje apertuur en een goodje besturing.
                        Voor planetjes u moet hebben lange brandpunt. Welk aard deepsky wiil u maken? Will u planetary nebulas fotograferen, or will u licht-emission-nebula fotograferen?
                        Voor planete een planetary nebula u kaan neem een Mak-Cassegrain, voor licht-emission-nebula u moet neem een grotje apertuur en een short focal ratio (f5 or less)
                        Robert

HoO Germany
                        Heinsberg
                        near Roermond

Commentaar

Dag Robert,

Dank u voor het advies.
                          Als ik dit zo lees dan denk ik dat mijn eerste keus; de SW 200/1000mm f/5 newton reflector 8" op HEQ5 wel aan mijn meeste wensen voldoet.
                          Tenslotte:
                          - de 8" f/5 het een 2" fokusser, deze is de best voor astrofotografie.
                          - De onderscheid to opga deepsky fotografie is dat u moet hebben een grote apertuur en een goede besturing. -klopt ook redelijk met bovenstaande apperatuur; heb ik hopelijk goed begrepen-
                          - voor licht-emission-nebula u moet neem een grotje apertuur en een short focal ratio (f5 or less)

hmm zou ik misschien dan toch een keus kunnen maken, stel je voor!

Commentaar

Yep die keuze kan ik maken. Dit word 'm definitief:
                            http://www.opticalvision.co.uk/produ...hFor=&PT_ID=20
                            Wanneer (of waar) weet ik nog niet.

Commentaar

Dag Robert,

Dank u voor het advies.
                              Als ik dit zo lees dan denk ik dat mijn eerste keus; de SW 200/1000mm f/5 newton reflector 8" op HEQ5 wel aan mijn meeste wensen voldoet.
                              Tenslotte:
                              - de 8" f/5 het een 2" fokusser, deze is de best voor astrofotografie.
                              - De onderscheid to opga deepsky fotografie is dat u moet hebben een grote apertuur en een goede besturing. -klopt ook redelijk met bovenstaande apperatuur; heb ik hopelijk goed begrepen-
                              - voor licht-emission-nebula u moet neem een grotje apertuur en een short focal ratio (f5 or less)

hmm zou ik misschien dan toch een keus kunnen maken, stel je voor!
                              Hoi Martin

bedenk dat to maaken astrofotografie met het montering u moet heb en fejin bestuuring. De fotos u kan zeen op dit link, kan niet gemaak woorden met een "normale" HEQ5 bestuuring

Opdat te maken astrofotografie met een 8" teleskoop u moet bedenke u moet heb een "guidescope" een deze moet u kan monteren ook op de montering... there are many things to be "think about"
                              Robert

HoO Germany
                              Heinsberg
                              near Roermond

Commentaar

Werken...
                              X