Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Condens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Condens

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste dagen nogal last van condens op de spiegel

Nu heb ik iets bedacht (ben vast de enige niet) Waarstandsdraad achter op de spiegelplaat maken en met wat knutselwerk kun je de temperatuur ook nog regelen.

iemand ervaring met spiegelverwarming

Ik zit ook nog aan een ventilatortje zitten denken
    wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Ja, dat is echt nodig soms. Echt een rotgevoel als je voortijdig moet stoppen ivm met condens. Wind wat weerstandsdraad om je vangspiegel (aan je avatar te zien heb je een Newton). Je hebt dan iets van 0.5 tot 1 Watt nodig afhankelijk van de grootte. Als je de vangspiegel te warm maakt krijg je luchtstromingen in de buis. Je zoeker kan je overmatig verwarmen, een paar watt is voldoende. Voor de oculairs gebruik ik maximaal 5 watt. Omdat je die af en toe wisselt krijgen ze niet altijd genoeg tijd om warm genoeg te worden, dus deze wat meer verwarmen dan de rest. Hiervoor heb ik weerstandsdraad op een lapje stof genaaid en voorzien van klitteband. Tot nu toe is het nog niet nodig geweest om de hoofdspiegel te verwarmen. Hier is inderdaad een ventilatortje een idee.
    Een vermogensregeling is makkelijk te maken als je met een soldeerbout weet om te gaan. Je kan de printplaat erg klein houden en in een behuizing stoppen van bijv 3x2x5cm en op de buis vastmaken.
    Het werkt zeer goed. Heb ooit eens met een laag ijs op de buis gestaan maar met droge spiegels. Je kan ook gewoon met een lap over je kop waarnemen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je oculairs beslaan.
    Je kan ook voor veel geld een kendrickset kopen.

succes!

Commentaar

Gewoon een ventilatortje achterop je vangspiegel monteren. Verwarming is (meestal) niet nodig. Ik heb alleen last van condens op m'n vangspiegel of secondaire spiegel als ik de ventilator niet aan zet. Zelfs tijdens lange nachten waarbij de condensdruppels van de telescoop afdruipen beslaan de spiegels niet, mits de ventilator draait.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Hoe zit dat nou precies met zo'n ventilator? Hij blaast lucht dat net zo vochtig is en dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht tegen de achterkant van de (hoofd)spiegel. Ik kan me best voorstellen dat een spiegel daardoor sneller afkoelt, maar hoe kan het dan dat hij minder snel beslaat? Lijkt mij juist ongunstig, want hoe koeler de spiegel, hoe eerder het vocht zal aanslaan.. De lucht stroomt namelijk niet over de voorkant van de spiegel, daar staat de lucht gewoon stil.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De ventilator zorgt er inderdaad voor dat de spiegel sneller afkoelt, maar zorgt er tevens voor dat de temperatuur niet onder de omgevingstemperatuur daalt. Doordat er lucht met omgevingstemperatuur overheen stroomt kan de temperatuur nooit onder de omgevingstemperatuur geraken. In feite wordt de spiegel, wanneer de temperatuur onder de buitentemperatuur daalt, opgewarmd door de buitenlucht. Ook voorkomt het dat er zich vocht kan ophopen waar uiteindelijk een condenslaag uit ontstaat. Althans, zo heb ik het begrepen. Het werkt in ieder geval prima met mijn scope.

De lucht stroomt namelijk niet over de voorkant van de spiegel, daar staat de lucht gewoon stil.
          De lucht stroomt ook over de spiegel. De achterkant van een newton is nooit helemaal luchtdicht gesloten, er zal altijd een kleine luchtstroming ontstaan in de buis. Dit zorgt er ook voor dat de secundaire spiegel niet kan beslaan.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Een ventilator over de vangspiegel ?? Nog nooit gehoord of gezien..
            Ook zou ik niet te veel lucht over je hoofdspiegel heen blazen .. met koude temperatuur kan hij wel eens te koud worden en aanvriezen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
              Ook zou ik niet te veel lucht over je hoofdspiegel heen blazen .. met koude temperatuur kan hij wel eens te koud worden en aanvriezen.
              Pcies daarom ook het idee om een ventilatortje achter de weerstands draad te maken. Ik ga het straks maken en zal later verslag doen van mijn bevindingen.

Dus ik ga doen:

.1 Weerstandsdraad achter de spiegel maken
              .2 Ventilatortje (pc) overde de weerstandsdraad mbv een plaatje met gaatjes zodat de lucht ook weer kan ontsnappen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                Ik weet niet zeker of je op mijn post reageerde maar ik bedoelde dus hoofdspiegel, niet vangspiegel..

Commentaar

http://tinyurl.com/yez3sw
                  (de tweede, ISA-CHROM 60 DRAHT 0,5)

Zou deze weerstandsdraad volstaan? 0.5mm lijkt me net iets te breekbaar...
                  Ik ga er deze winter in ieder geval eens werk van maken, want *moeten* stoppen terwijl je staat te springen om te kijken is niet leuk
                  Sluit je de draden dan aan op een 12V-station? Met een soldeerbout kan ik werken, en ik heb nog enkele regulators liggen. Moet lukken dus...
                  Groetjes uit de westhoek,
                  Karel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
                    http://tinyurl.com/yez3sw
                    (de tweede, ISA-CHROM 60 DRAHT 0,5)

Zou deze weerstandsdraad volstaan? 0.5mm lijkt me net iets te breekbaar...
                    Ik ga er deze winter in ieder geval eens werk van maken, want *moeten* stoppen terwijl je staat te springen om te kijken is niet leuk
                    Sluit je de draden dan aan op een 12V-station? Met een soldeerbout kan ik werken, en ik heb nog enkele regulators liggen. Moet lukken dus...
                    Hallo Karel,

Ik had voor deze draad gekozen:

http://tinyurl.com/ycutox

Deze is geisoleerd met een laklaag (handig om sluiting te voorkomen). De diameter is 0.1 mm. Toch breekt de draad niet snel. Je moet eigenlijk veel moeite doen om hem te breken. Het is wel lastig om aan andere metalen te solderen. Je moet uiteraard eerst de laklaag wegbranden.
                    Ik gebruik een 12V voeding. Met P=V^2/R kun je uitrekenen wat voor wattage je wilt krijgen. Om de spiegel net boven het dauwpunt te krijgen, kun je ook een vermogensregeling maken. Zo gaat je batterij langer mee en verwarm je niet onnodig veel.
                    Dit is misschien wat:
                    http://tinyurl.com/yv7ua (beetje naar benden scrollen)
                    Een simpele en kleine schakeling (pulsmodulatie). Het kan zijn dat hij niet te gebruiken is in het geval je dezelfde voeding gebruikt voor een goto-montering. Hij 'verstoort' de voeding mogelijk te veel.

Commentaar

Mooie info , ik zat te denken om een verwarmingselement te plaatsen
                      in m'n dauwkap van Conrad
                      waar is die tiny url ?

en daarachter een ventilatoortje

Een probeersel, weet niet of het echt werkt

Edit by Paul: je url doet het niet en trekt het forum uit z'n verband, vandaar de verwijdering van de url.
                      EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
                      Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Merci voor de info Michiel!

Grappig genoeg is de R-draad 30 cent goedkoper in BelgiŽ, ik denk dat ik best een 10-15 meter koop. Ik moet er ook nog wat bestellen voor m'n focuser dus dat valt goed.
                        Nu nog velcro in de hobbyzaak, een bereidwillige moeder en een naaimachine
                        http://tinyurl.com/yv7ua had ik in m'n favorieten staan, maar was er nog niet aangekomen om die te lezen. Doe ik meteen...
                        Karel.

Commentaar

Lukt het dan evengoed om een regelbaar voltage te maken? Zo moet je niet foefelen met elektronica, en heb je voor elke nacht wel wat wils. Ik dacht aan een station zoals de volgende.

Die kost een 25Ä, hij moet wel net in de lidl in actie zijn. Voltages zijn 3; 4,5; 6; 9; 12 V, lijkt me genoeg om voor elk doelwit een gepaste lengte aan R-draad te vinden, zodanig dat je nog wat kunt regelen als het maar een beetje of net heel vochtig is.

Kan dit lukken? :P
                          Karel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
                            Lukt het dan evengoed om een regelbaar voltage te maken?
                            Ik kan niets verzinnen waarom dat niet zou lukken.

Commentaar

Ik heb mijn vinding gemaakt en in de praktijk getest en wat blijkt........

Het werkt ook nog

Ik heb het volgende gedaan:

In een kunstof deksel die net zo groot is als de buis heb ik gaatjes gemaakt vorvolgens heb ik de draad er in gedaan. Op de deksel heb ik een grote pc-fan gemonteerd.

Eerst gebruik ik de fan op hoog toerental om de spiegel af te koelen. Daarna zet ik de "draad" aan op een lage spanning zodat er maar minimaal warmte vrij komt. Sindsdien is de spiegel niet meer beslagen!!!!

Bij te veel spanning wordt het geheel te warm en begnt het beeld te trillen.

Het geheel werkt op 12V en bij gebruik van een accu van een schroef/boormachine gaat hij de hele nacht mee.

Commentaar

Werken...
                              X