Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

En beginnen maar!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En beginnen maar!

Een paar weken geleden heb ik via marktplaats 2 telescopen aangeschaft. Een Bushnell refractor en een TCM reflector, volgens mij beide 76 mm. 30 euri leek mij in ieder geval niet te veel.

Ik ben me vooral dmv boeken aan het oriënteren op het heelal. Nu was het weekend redelijk helder en kon ik de maan met beide erg scherp in beeld krijgen.

Nu wil ik graag weten wat ik precies 'aankan' met die dingen, en welke objecten goed zijn om mee te beginnen (en om mijn enthousiasme op peil te houden )

Helaas zijn de statieven nogal waardeloos en is het beeld erg moeilijk stil te houden. Heeft iemand hier nog praktische tips voor?
    XT10

Allereerst welkom op het forum! Ik heb zelf geen ervaringen met deze twee kijkers maar met een waardeloos statief en montering schiet je ook natuurlijk niets op. Je kan er net zoals bij de Bresser Skylux (Lidlscoop) een EQ-2 onder plempen (http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2197), want anders ben je voordat je het weet het object kwijt dat je net in beeld had. Misschien kan je eens wat foto's posten van die twee kijkers, want het zou zonde zijn als een waardeloze montering en statief je hobby verpesten en je telescoop binnenkort weer op Marktplaats belandt.

Edit: Alweer iemand uit Eindhoven

Commentaar

lang leve de lichtstad!
      XT10

Commentaar

Hey,

ik ben me nou echt aan het interesseren voor astronomie, ben net afgestudeerd, geen geld maar is een etx-70 nou echt weggegooid geld? Alles kan me interesseren maar sterrenbeelden nou net niet. Kan ik beter doorsparen voor een etx-105 ofzo of ik kan ik met een etx-70 ook wel ontdekken of turen door een lens iets voor mij is.

moeilijk, een dure hobby
        XT10

Commentaar

en is zo'n apparaat enigzins geschikt voor fotografie? ook al is het uit de losse hand, enzo ja: hoe schiet je iets uit de losse hand?