Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

En beginnen maar!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En beginnen maar!

Een paar weken geleden heb ik via marktplaats 2 telescopen aangeschaft. Een Bushnell refractor en een TCM reflector, volgens mij beide 76 mm. 30 euri leek mij in ieder geval niet te veel.

Ik ben me vooral dmv boeken aan het oriënteren op het heelal. Nu was het weekend redelijk helder en kon ik de maan met beide erg scherp in beeld krijgen.

Nu wil ik graag weten wat ik precies 'aankan' met die dingen, en welke objecten goed zijn om mee te beginnen (en om mijn enthousiasme op peil te houden )

Helaas zijn de statieven nogal waardeloos en is het beeld erg moeilijk stil te houden. Heeft iemand hier nog praktische tips voor?
    XT10

Allereerst welkom op het forum! Ik heb zelf geen ervaringen met deze twee kijkers maar met een waardeloos statief en montering schiet je ook natuurlijk niets op. Je kan er net zoals bij de Bresser Skylux (Lidlscoop) een EQ-2 onder plempen (http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2197), want anders ben je voordat je het weet het object kwijt dat je net in beeld had. Misschien kan je eens wat foto's posten van die twee kijkers, want het zou zonde zijn als een waardeloze montering en statief je hobby verpesten en je telescoop binnenkort weer op Marktplaats belandt.

Edit: Alweer iemand uit Eindhoven

Commentaar

lang leve de lichtstad!
      XT10

Commentaar

Hey,

ik ben me nou echt aan het interesseren voor astronomie, ben net afgestudeerd, geen geld maar is een etx-70 nou echt weggegooid geld? Alles kan me interesseren maar sterrenbeelden nou net niet. Kan ik beter doorsparen voor een etx-105 ofzo of ik kan ik met een etx-70 ook wel ontdekken of turen door een lens iets voor mij is.

moeilijk, een dure hobby
        XT10

Commentaar

en is zo'n apparaat enigzins geschikt voor fotografie? ook al is het uit de losse hand, enzo ja: hoe schiet je iets uit de losse hand?
          XT10

Commentaar

Tune,

Een etx 70 is echt weggegooid geld.

Kijk eens op Marktplaats (wordt ook veel rotzooi verkocht) of nog beter http://www.te-les-koop.nl/.

Daar zitten vaak heel goede aanbiedingen bij. Vraag daarnaast in ieder geval altijd naar advies op dit forum. Er zijn genoeg mensen met een redelijke kijk op telescopen.

Mijn voorstel aan de Moderator is om een nieuw forum onderwerp of sticky item te maken voor mensen die beginnen en advies willen hebben over (tweede hands) telescopen.

Ik heb bijvoorbeeld voor net iets meer dan 100 euro een zeer goede TAL 100RS 100mm/F10 tweede hands lenzenkijker gekocht op Marktplaats. Een superieure kijker, met vrijwel geen kleurfout, die er in de testen beter uitkomt dan vele Skywatcher of Orion 100 ED lenzentelescopen ("semi-apo"), die nieuw ca. 1000 euro kosten.

Goed opletten en gewoon advies vragen en dan kom je er altijd uit.

Gr.

Kees.
            Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
              Een superieure kijker, met vrijwel geen kleurfout, die er in de testen beter uitkomt dan vele Skywatcher of Orion 100 ED lenzentelescopen ("semi-apo"),
              Geloof ik niks van. De ED100 wordt gezien als de beste semi-apo met prestaties die tot 90% zijn als bij een echte apo.
              De ED is ook geen snelle telescoop, het is een F9 en waarbij er gebruik gemaakt wordt van beter glas (FPL53). Voor de Tal raden ze nog altijd een fringe killer aan, terwijl een fringe killer bij een ED100 overbodig is. Er is geen CA 8) . Een fringe killer neemt ook een deel van het licht weg.
              Voor een ED100 betaal je 1000 euro zonder accessoires, voor een TAL betaal je 370€ met beugels, zoeker en oculairs.
              Je krijg gewoon waar je voor betaalt, zo simpel is het.
              :P
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Kijk eens naar de website van Wolfgang Rohr hij heeft daar de Skywatcher ED getest (zie stertest):

http://www.astro-foren.de/showthread.php?t=6952

en de TAL 100RS:

http://www.astro-foren.de/showthread.php?t=7185

De stertest van de Skywatcher ziet er op zijn minst gezegd niet goed uit.

Het probleem met de Cinese Skywatcher, Orion, Helios, Bresser, TS (en noem maar op, het komt allemaal uit dezelfde fabriek!) kijkers is dat er veel exemplarische verschillen zijn. Je moet geluk hebben om een goed exemplaar te kopen. Maar goed, dat is ook inherent aan de prijs.
                Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Zeker waar dat de kwaliteitscontrole bij Synta de wensen overlaat. Maar ik heb ook al gehoord van mindere Tal's en zelfs Tak's met problemen.
                  Als ik de testen vergelijk op de kleurfout zie ik toch dat de kleurfout in de TAL groter is. Of sla ik hier de bal mis?
                  Is dat trouwens jouw Tal die getest is? Zo lees ik het althans op CN.

"But for example my Russian TAL 100RS 100mm/F10 refractor (fabricated with a Carl Zeiss lens) is tested very good (and so it is: better than many Synta ED telescopes)."
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Tune
                    Hey,

ik ben me nou echt aan het interesseren voor astronomie, ben net afgestudeerd, geen geld maar is een etx-70 nou echt weggegooid geld? Alles kan me interesseren maar sterrenbeelden nou net niet.
                    Je zal toch wel genoeg sterrenbeelden moeten leren om de aligneringssterren te herkennen .

Mijn probleem met de ETX-70 is dat het weinig optiek is en vee elektronica, en een optiek die eigenlijk minder kwalitatieve beelden geeft dan een Lidl-scoop, omdat het een korte achro-refractor is.

Ongeveer een honderdtal voorwerpen ziet er daarin echt goed uit - maar die ken je na een tijdje van buiten ook zonder die AutoStar GoTo. Alle andere voorwerpen uit die databank, tja, daar ga je niet veel van zien.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik snap, en begreep al eerder, dat een ETX weinig aan optische kwaliteit te bieden heeft. Voor mij heeft dat apparaat het voordeel dat het automatisch objecten zoekt. Zoiets wil ik ook hebben, waarmee ik o.a. planeten, nevels en stelsels kan vinden. Mocht de ETX-70 hier iets mee kunnen doen vanuit een stad als Eindhoven, dan ga ik het aankopen zeker overwegen. Zelf puzzelen met graden e.d. gaat mij de komende tijd gewoon niet lukken. Al zou ik het graag anders zien

Maar goed, gezien mijn 'eisen', is een ETX slim om mee te beginnen? Als iemand me bijles kan geven is ook goed

gr Tune
                      XT10

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
                        Kijk eens naar de website van Wolfgang Rohr hij heeft daar de Skywatcher ED getest (zie stertest):

http://www.astro-foren.de/showthread.php?t=6952
                        De stertest van de Skywatcher ziet er op zijn minst gezegd niet goed uit.
                        [/quote]

De stertest kan gewoon niet kloppen met de rest (voor een correct gecollimeerde telescoop) - je zult merken dat de Ronchi-testpatronen overeenkomen met een Strehl ratio van 0.95 (beter dan je zou kunnen verwachten), met een PTV fout van 1/5de golflengte - dat is ook wat je van een ED100 kunt verwachten.

D'r is ook alleen extrafocaal iets grondigs mis, al zie je duidelijk een tikkeltje coma in de intrafocale beelden (die oculairhouder staat dus niet netjes gericht naar het objektief of vice-versa - dat heb ik op die EDs al vaker gezien, maar een laser en een barlow brengen meestal soelaas...). Maar *die* extrafocale beelden zonder extra harde intrafcoale ringen, en dan nog een treffelijke Ronchi-test?

Merkwaardig...maar ja, dat heeft de tester ook gezien:

Nachdem sowohl Astigmatismus wie Coma ein Problem von Fassung bzw. Verkippung der Linsen darstellt, liegt dieser SkyWatcher ED bei sorgfältiger Fertigung auch Strehlmäßig sehr weit vorne.
                        Zie je, het is belangrijk de kleine lettertjes te lezen.

En ja, je moet refractoren ook collimeren, zeker als een Syntaees ze in de fabriek in mekaar gesmeten heeft .

het enige probleem is dat kerels met alleen refractoren die Cheshire en Howie Glatter laser niet bij de hand plachten te hebben .
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wow, ik snap er niet echt veel van

Collimeren oke, maar refractoren? Iets met lenzen afstellen ofzo?

Toch bedankt he!
                          XT10

Commentaar

Ja, Jammer dat Synta bij de ED pro series de kijkers niet eerst test, voordat ze de fabriek uitgaan. Dit in tegenstelling wat op de Skywatcher website staat:

Our best opticians give each objective a hand pitch polishing finishing touch. This dedication to perfection together with aspheric shaping technology are the best ways to reach a very good wavefront* which means virtually no aberrations and textbook star images. The quality of each ED Pro Series objective is monitored by means of a Ronchi* test and a star** test.

Dat klopt dus gewoon niet, of de kijkers moeten bij het transport wel enorme opdonders hebben gehad.

In ieder geval moeten de refractoren worden gecollimeerd en dat is bij refractoren, zeker voor een amateur zoals ik, niet eenvoudig. Dat is dus de reden dat ik geen Synta kijkers zal aanschaffen.

Maar als de kijkers wel goed zijn afgeregeld, heb een superieure kijker voor weinig geld.

Commentaar

Het hangt er vanaf welk model je koopt. De 15cm refractor kan je zelf collimeren. Dit is heel gemakkelijk: je steekt een cheshire in, het deksel op het objectief en je kijkt door de cheshire. Als hij niet goed gecollimeerd is zie je 2 schijfjes. Je moet enkel de 2 schijfjes boven op elkaar krijgen. Dit is wel iets dat je beter met 2 doet. Mijn 15cm was van heel goede kwaliteit, ik vind het nog altijd jammer dat ik hem weggedaan heb
                              De ED100 kan je niet zelf collimeren, daarom heb ik de mijne eerst laten testen.

Commentaar

Werken...
                              X