Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp Celestron Comuterbesturing

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp Celestron Comuterbesturing

Beste Mensen,

Wij hebben met 3 vrienden een telescoop gekocht omdat wij altijd al héél erg gefacineerd waren en zijn van ons sterrenstelsel en heelal en al jaren een telescoop aan het kopen waren.

Nu dachten wij om dan ook maar meteen een goede telescoop te kopen.

Nu hebben wij een Newton Skywatcher 200mm Reflector telescoop gekocht met Celestron/ NexStar NexRemote computerbesturing.

Wij hebben ons al het een en ander uit laten leggen over de besturing en de star following van de telescoop maar toch zitten we al een paar dagen met het volgende probleem

Als we de telescoop buiten hebben staan, hebben wij ons laten vertellen om de telescoop standaard in te stellen op de Poolster en vanuit daar verder te werken.

Als we dit gedaan hebben moeten we via 3 sterren de telescoop alignen.
    Dit hebben we al meerdere malen geprobeerd maar we komen iedere keer veel te ver van de juiste ster af. Dus dit lukt niet en we weten niet wat we verkeerd aan het doen zijn.

Wij zijn met telescopen nieuw, dus bij deze vraag ik een beetje hulp en tips om wat we precies verkeerd doen of wat we moeten doen. en waar we op moeten letten.

Ik weet dat dit hele lastige vragen zijn maar ik hoop toch dat iemand reageerd.

In de toekomst zullen we ook graag met evenementen mee willen doen etc, dus hulp kunnen we wel even gebruiken. :lol:

Dus bij deze een schreeuw om hulp.

Alvast Bedankt,
    Roy van Woerdekom

P.S. We werken ook met Starry Night Pro, misschien dat het dan makkelijker word ?
    - Newton SkyWatcher 200/1000 F/5 Refl.
    - Celestron CG5
    - Bresser 70/700 Refr.
    - Canon PowerShot A620
    - Canon EOS 400D

bij de Meade telescopen is dat ook zo, daar moet je eerst de ster met de Autostar (computerkastje) centreren en dan pas op enter drukken. Zal hier dus ook zo zijn, kan de dealer je ook vertellen.

Groet
    Arnold
    Carpe Diem

Commentaar

@RoyvW

Even een paar vraagjes; weet de telescoop de datum en tijd? weet de telescoop waar je staat in lengte en breedte graad? en heb je de align sterren ook werkelijk door de telescoop gezien, zo niet ze dan ook wel in het beeld gezet? als je op een van deze vragen nee heb gezegd is de kans groot dat het fout gaat.
      Ik heb zelf een ETX70 gehad en daar moest ik bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam invoeren, ik zelf voerden dan altijd de lengte en breedte graad in van de positie waar ik stond opgezocht met behulp van Google earth vervolgens de lokale tijd ingevoerd en de align sterren soms handmatig in het midden van het telescoopbeeld gezet vanaf dat moment geen problemen meer.....misschien heb hier wat aan......succes.

Commentaar

Beste Sidney,

Bedankt voor je reactie.
        De telescoop weet de datum en tijd, en ook de lengte en breedte graat.

Als ik dan bijvoorbeeld via de autoalign naar naar Vega align en de telescoop stopt met draaien dan is het verschil erg groot, en moeten we de telescoop nog een eind verder draaien met behulp van de afstandbediening en motoren.

Volgens mij gaat hier dan al iets fout, omdat de aftand naar de ster nog veel te groot is.

Maar ik ga wel met de nieuwe lengte en breedte graat van Google Earth werken misschien dat dit dan het probleem oplost.
        Ik zat er met de lengte en breedte graat niet veel naast.

Gr,
        Roy
        - Celestron CG5
        - Bresser 70/700 Refr.
        - Canon PowerShot A620
        - Canon EOS 400D

Commentaar

hulp Celestron computerbesturing

Lees even de thread na onder "accessoires" met de titel "werkt mijn Meade #494 handcontroller wel goed". De daarin gegeven tips zijn ook van toepassing voor de Celestron besturing.
          Ik weet alleen niet, of Celestron ook "train drives" kent.
          Verder wordt de nauwkeurigheid van de goto ook bepaald door de voeding. Batterijen zijn het slechtst. Beter is een netvoeding (adapter) of een gelaccu. Van de laatste blijft de spanning erg lang vrijwel stabiel.

Succes en anders doorvragen,

Noud

Commentaar

Bedankt voor je reactie Noud, wij hebben een net- voeding van 13.8 V
            Ik zal ook zeker even het artikel lezen.

Gr,
            Roy
            - Celestron CG5
            - Bresser 70/700 Refr.
            - Canon PowerShot A620
            - Canon EOS 400D

Commentaar

hulp Celestron

Celestron heeft een nieuwe versie van de besturing, die heet meen ik Skyalign.

Dan hoef je telescoop niet meer waterpas en naar het noorden te richten.
              Alleen zelf 3 willekeurige sterren midden in beeld zetten (wel een beetje uit elkaar natuurlijk). De software berekent dan de rest, met name de correctie voor de scheefstand en afwijking van het noorden in de nulstand van je telescoop. Daarna werkt de goto.

Heb jij deze versie of een oudere?

Noud

Commentaar

Geen idee welke versie erop zit, ik denk zelf dat het wel de oudere versie zal zijn.
                Is zoiets te updaten ?

Gr,
                Roy
                - Celestron CG5
                - Bresser 70/700 Refr.
                - Canon PowerShot A620
                - Canon EOS 400D

Commentaar

celestron

Nee. Alleen de nieuwe versie kan in de toekomst worden geupdated. De oude niet naar de nieuwe. Dat komt omdat er geen flash geheugen in de oude versie van de handcontroller zit verwacht ik.

Commentaar

Ik heb ergens op het forum gelezen over dat het statief van de telescoop ook in de computerbesturing moet worden ingesteld.

Waar hoort hij bij onze telescoop op te staan EQ, Alt/az etc ?
                    - Celestron CG5
                    - Bresser 70/700 Refr.
                    - Canon PowerShot A620
                    - Canon EOS 400D

Commentaar

Celestron

Je weet zelf toch het beste wat je nieuw gekocht hebt.
                      Ik heb nu -sorry- voor het eerst eens goed naar de foto gekeken.
                      Al mijn antwoorden hadden betrekking op een ALT AZ (een-arm) montering met twee motoren.
                      Op de foto staat een andere montering. Dat zou een EQ kunnen zijn. Dan moet je inderdaad op de poolster richten en kun je daarna met EEN motor toe. Ik heb nooit zo'n montering gehad of zelfs gezien. Dus lees het zelf even na op internet ter controle.

groeten,

Noud

Commentaar

Ok, bedankt voor je reactie.

Gr,
                        Roy
                        - Celestron CG5
                        - Bresser 70/700 Refr.
                        - Canon PowerShot A620
                        - Canon EOS 400D

Commentaar

Je hebt een EQ montering.
                          Waarschijnlijk de Celestron ADM of iets dergelijks. Een welk bekende EQ-5 kloon.

Ik weet niet hoe GoTo allemaal precies werkt.
                          Wat ik wel weet is dat de as waar de poolzoeker doorheen zit of kan, uitgericht moet zijn op de poolster.
                          Je kan de montering ook schuin in hoogte verstellen naar gelang de breedte graad waar je zit.
                          In Nederland is dat grofweg 52 graden.

Je moet hem dus ook nog op 52 graden zetten.

Probeer daarna nog eens de aligning.
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb deze montering gehad .

Wat belangrijk is dat je de assen goed hebt staan, de contra as goed naar beneden. en de kijker redelijk haaks.

Vanuit daar stel je dan tijd datum coordinaten in. dan zal hij naar de eerste ster gaan . vaak staat die er een stuk naast. met de controller naar de juiste ster brengen en met een redelijke vergroting goed in beeld zetten, dan druk je op align op de handpad. nu zal hij naar de volgende ster gaan, daar doe je weer het zelfde mee. goed in beeld zetten en align.

Na de 3 sterren moet het goed gaan met de goto.

Commentaar

Bedankt voor de reacties.

Ik ga weer een hoop proberen omdat ik nu zeker weet dat ik het goed doe. Zou ik er niet uit komen dan laat ik weer wat van me horen.

In ieder geval hartelijk dank voor de reacties !

Gr,
                              Roy
                              - Celestron CG5
                              - Bresser 70/700 Refr.
                              - Canon PowerShot A620
                              - Canon EOS 400D

Commentaar

Werken...
                              X