Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

deepskyfotografie telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

deepskyfotografie telescoop

Hoi,

Nogmaals jullie advies gevraagd voor de beginnerstelescoop. b.v.d.

Ik wil op de langere termijn (ergens volgend jaar) deepsky-fotografie doen.
    Tot die tijd beperk ik me tot "gewoon" waarnemen, vooral om bekender met de hobby te geraken.

Na wat wel lijkt oneindig veel surfen tussen forums, verkooppunten en site's met informatie voor de beginner moet ik eerlijk toegeven dat ik het bos een beetje ben kwijtgeraakt tussen al die bomen.
    De belangrijkste dingen waar een telescoop aan moet voldoen om geschikt te zijn voor deepsky-fotografie kan ik intussen wel benoemen (hoop ik), maar dan nog is de keuze zo breed en moeilijk.

Wat ik graag wil weten: (alvast bedankt voor de input)

Is het verstandiger/voordeliger om de telescoop completer aan te schaffen dan ik 'm nu voor het waarnemen eigenlijk nodig heb(volgmotoren e.d.). Zo ja, welke hulpstukken zijn aan te raden?
    En natuurlijk hebben jullie een goeie tip voor me welke telescoop voor mij geschikt is. Ik zoek iets waar genoeg door valt te spotten voor iemand in mijn stadium van de hobby, maar ik hecht meer waarde aan bv. een goede montering om volgend jaar geen valse start te maken wanneer ik begin met fotografie.
    Mijn budget voor de eerste aanschaf in zón 1000-1500 euro, afhankelijk van hoe lang ik nog wacht. Totaal (=klaar voor fotografie) wil ik in het eerste jaar niet meer dan ong. 3000 kwijt om de hobby op een goeie manier op poten te zetten (indien mogelijk )

Thx Gr Martin
    Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Hoi Martin

een goodje teleskoop for deepsky-fotografie is een f/5 Newton. De vortiel bei een sistem f/5 is, dat u kan baat vizuell, met relatief gunstige okularen. Als monti kan u een EQ6 neem. Deze kan ook een guidescope wel tragen.

Clear sky
    Robert
    Robert

HoO Germany
    Heinsberg
    near Roermond

Commentaar

Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor een HEQ-5, die schijnen een betere pec te hebben dan de EQ-6.
      Vervolgens koop je daar om een ombouwkit voor, nop zal je daar meer over kunnen vertellen.

Voor fotografie zou je dan een leuke 6" Newton kunnen gebruiken en voor visueel een 8".
      Misschien zelfs wel een 10".

Ik schat dat je dan met een 1000 a 1500 euro wel klaar kan zijn.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hoi,

Komt dit een beetje in de buurt?

http://telescoop.nl/product_info.php...71c0b8d616f29a

Ik kan alleen niet terugvinden of dit type voorzien is van de EQ6 of HEQ5.
        Ze hebben 't over een pro EQ-montering.. wel of niet geschikt voor deepsky astrofotografie?..? B.V.HeelVeel.D!!
        Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Commentaar

Origineel geplaatst door Martin Cramer
          Hoi,

Komt dit een beetje in de buurt?

http://telescoop.nl/product_info.php...71c0b8d616f29a

Ik kan alleen niet terugvinden of dit type voorzien is van de EQ6 of HEQ5.
          Ze hebben 't over een pro EQ-montering.. wel of niet geschikt voor deepsky astrofotografie?..? B.V.HeelVeel.D!!
          Der link funktioneert niet.
          Ik wees niet welke onderschied Ossi in PEC bedoelt, mar ik ken keen diferencie in der PEC tussen de twee montirie.
          De advantje bei der EQ6 is, det u kan laater mer op dit montirie packen.
          Het originalije steering van de EQ6 en HEQ5 zijn bijde niet good vor deepsky fotografiering. Hier moet u eine ander koepen.

Clear skys
          Robert

HoO Germany
          Heinsberg
          near Roermond

Commentaar

*off topic* Robbert kun je beter niet engels typen?

Dat gaat je volgens mij beter af als ik het zo zie.

No offence hoor
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              *off topic* Robbert kun je beter niet engels typen?

Dat gaat je volgens mij beter af als ik het zo zie.

No offence hoor
              *off topic*
              Patrick... I knew this... the day would come, where you would bet me, to tipe english :smartass :cheer

Clear skys
              Robert
              Robert

HoO Germany
              Heinsberg
              near Roermond

Commentaar

hoi,

de eerste link werkte bij mij ook niet toen ik 'm voor het eerst aanklikte, maar na het sluiten van het venster en opnieuw de link aangeklikt te hebben deed ie 't wel.
                bij deze een andere link, hoop dat die wel in 1 keer werkt.

http://www.amazon.com/SkyView-Reflec.../dp/B000E1VSUQ

Commentaar

hoi
                  de Skyview Pro is een versterkte model van de EQ5. Dese montiering kan een beetje meer tragen dan de EQ5. Sodat besser een HEQ5 koopen.
                  Maar de beste koop is det enig koop.
                  Mijne advies is te neem een EQ6.
                  Robert

HoO Germany
                  Heinsberg
                  near Roermond

Commentaar

OK dan! Heel erg bedankt voor deze nuttige tips!
                    Het wordt me nu een stuk duidelijker.

Nogmaals bedankt voor de info!

Commentaar

ossi, wat dacht je van deze:

SKYWATCHER 200MM NEWTON
                      200 mm (8 inch) F/5 Newton spiegeltelescoop met paraboolspiegel, brandpunt 1000 mm, 9x50 zoeker, focus.inrichting 2"/1.25", een 2" oculair wordt standaard bijgeleverd; kijker op HEQ5 montering (met motor op twee assen) en driepoot. €990 (incl verzendkosten).

Ben wel benieuwd naar dat ombouwkitje!

Grz Martin

Commentaar

ossi, wat dacht je van deze:

SKYWATCHER 200MM NEWTON
                        200 mm (8 inch) F/5 Newton spiegeltelescoop met paraboolspiegel, brandpunt 1000 mm, 9x50 zoeker, focus.inrichting 2"/1.25", een 2" oculair wordt standaard bijgeleverd; kijker op HEQ5 montering (met motor op twee assen) en driepoot. €990 (incl verzendkosten).

Ben wel benieuwd naar dat ombouwkitje!

Grz Martin
                        Dat klinkt goed!!
                        Alleen weet ik niet precies of die telescoop echt geschikt is voor astrofotografie voor op die montering.
                        Het is wel al een vrij forse buis namelijk! Zeker geschikt voor visueel.
                        Dus misschien is het handig om ook nog een 6" newton er bij te kopen.
                        Die zie je regeld 2dehands op marktplaats langskomen.
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Wel ff een ding. Toen ik de heq5 bij nop ophaalde was ik maar al te blij dat ik geen eq6 had gekocht. De heq5 is een STUK zwaarder dan ik had gedacht. Hij zal de newt voor visueel zeker dragen en voor korte belichtingstijden ook. Lange belichting zal je voor moeten gaan guiden.

Commentaar

Skyguy, nog ff 2 dingetjes:
                            Hij zal de newt voor visueel zeker dragen en voor korte belichtingstijden ook.
                            hiermee bedoel je de 8" Newton neem ik aan?

Lange belichting zal je voor moeten gaan guiden.
                            Hiervoor komt de ombouwkit dus aan te pas??

ps: is er ook een chip op de markt die je in je hoofd kan pluggen en ineens alles over de hobby weet?

Commentaar

Skyguy, nog ff 2 dingetjes:
                              Hij zal de newt voor visueel zeker dragen en voor korte belichtingstijden ook.
                              hiermee bedoel je de 8" Newton neem ik aan?

[quote:15f4p7mi]Lange belichting zal je voor moeten gaan guiden.
                              Hiervoor komt de ombouwkit dus aan te pas??

ps: is er ook een chip op de markt die je in je hoofd kan pluggen en ineens alles over de hobby weet? [/quote:15f4p7mi]

Hoi Martin

voor lange belichting, u moet guiden, 't andere geval de fotos onstaan niet goed. Daroom meinte ik u zult de EQ6 neem. Deze montiering draagt mer gewicht en u kan neem een guiderscope.
                              Robert

HoO Germany
                              Heinsberg
                              near Roermond

Commentaar

Werken...
                              X