Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat te kopen voor 600 euro?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat te kopen voor 600 euro?

Dames en Heren,

Ik ben volledig "nieuw" en moet dus nog veel leren...:-)

Ik wil me gaan vediepen in deze hobby en heb zo'n 600 euro (plus of min 100 euro) te besteden. Op internet lees ik erg veel, maar ik verdrink in alle informatie. Op zich wil ik die 600 euro ook best besteden aan een tweedehands en dus een iets betere scoop aan te schaffen.

Op zich wil ik beginnen met de planeten om snel verder te gaan met de deep-sky objecten, dus de kijker moet voor beide geschikt zijn. Tot slot heb ik graag een kijker die te transporteren is. (Ik woon in de stad en heb een vakantiehuis op ameland).

Ik heb een paar vragen:
    - welke merken en types raden jullie aan?
    - waar kan ik deze het beste kopen (winkel? internet?)
    - als ik een tweedehands zou kopen, welke types raadt je dan aan?
    - Wat vinden jullie van de Go-To systemen? Lijkt me bijzonder aantrekkelijk om mee te beginnen...?
    - Iemand in de buurt van Nijmegen die me wat wil laten zien en uitleggen?

ik hoor graag wat jullie er van vinden!
    Frank
    Bresser Messier 150N

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3628 dat is precies je budget

is van de beheerder/eigenaar van AstroStart.nl misschien is dat wat.
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Heeft een grote opening dus veel licht en dat = meer zien. Er zit een soort goto op dus dat is handig (voor de zijkers....je HOEFT het niet te gebruiken ). En je krijgt er nog wat spullen bij.

Een reflector is toch wel de beste keuze om mee te beginnen. Grotere opening voor minder geld vergeleken met andere types.

Commentaar

Ik geef pas een tip als de volgende starparty op Ameland is....
        114mm refl. en 70mm refr.
        200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Gaarne meer tips dan alleen deze! Andere merken, types?

Ik zie dat die Dobson van Tim wel erg groot is. Ik zag bv een Meade 90ETX of zoiets die er een stuk draagbaarder uitzag...
          Hoe zit het met scopen van celestron bv?

Frank
          Bresser Messier 150N

Commentaar

Welkom Frank,
            Lees deze site eens aandachtig door http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/
            Hier staat veel info over welk type. Een 90ETX is een volledig andere kijker dan de Dobson. We kunnen natuurlijk heel veel roepen over alles wat te koop is in telescoopland, maar ik adviseer je even voorstudie te doen. Zoiets is heel persoonlijk.
            We kunnen wel in het wilde weg allerlei smaken gaan roepen, maar daar schiet niemand iets mee op.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Frank, de telescoop van Tim is een dobson. Bij de dobson opstelling gaat het meeste van het geld uit naar de buis, en niet naar de montering. Dit zorgt ervoor dat je voor een relatief laag bedrag een erg grote buisopening hebt, en een lang brandpuntafstand (wat het beeld alleen maar ten goede komt)! Maar dat houdt dus wel weer in dat hij minder transportabel is. Een ander nadeel van een dobson opstelling is dat fotograferen een speciaal volgplatform vereist. Hoe nauwkeurig volgplatformen e.d. zijn weet ik overigens niet.

De techniek van de dobson buis is verder hetzelfde als die van een Newton (reflector / spiegelkijker). Het licht komt via de opening binnen, weerkaatst aan het einde van de buis via een spiegel terug naar een kleiner schuinstaand spiegeltje voorin de buis, die het licht weer zijwaarts naar je oculair stuurt. Newtons hebben vaak een grote buisopening, en doordat de lichtweg ‘gevouwen’ is een lang brandpuntafstand in vergelijking met de lengte van de buis. Naast de buis heb je echter nog wel een statief en een montering nodig. Hierbij is het belangrijk dat je op de stevigheid en draagkracht let. Later kun je op je montering nog volgmotoren plaatsen voor het volgen, en fotograferen van hemelobjecten. Ook de zogenaamde goto (ga naar / vind) systemen kun je aansluiten op je montering. De draagkracht van de montering moet uiteraard groter zijn dan het gewicht van de buis en alle accesoires (zoals bijvoorbeeld een volgkijker) bij elkaar.

Een ander type telescoop die je op een montering plaatst is de Refractor (lenzenkijker). Een refractor werkt door een lens voorin de buis die het licht naar binnen toe ombuigt. Dit licht valt vervolgens op je oculair, welke achteraan de buis zit. Groot voordeel van de refractor is zijn hoge contrast, een nadeel is zijn kleurfout (doordat verschillende kleuren licht anders afbuigen). Oplossingen hiervoor zijn er, zoals refractors met meerdere lenzen, maar deze zijn erg duur.

Welk merk er precies goed is, dat zou ik niet weten, maar volgens mij kun je je niet zo gauw een buil vallen aan merken als SkyWatcher, Celestron, TS, Orion en de duurdere merken.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zou voor een 200 tot 250mm dobson gaan (= 8" tot 10"). Er gaat niets boven het comfort van een dob. Gewoon de telescoop naar buiten slepen, stoeltje ernaast en kijken maar. Ik zou niet met zo'n klein kijkertje als een ETX90 beginnen, dan zou het wel eens kunnen tegenvallen omdat je simpelweg veel minder ziet. Met een grotere telescoop zie je veel meer structuur in nevels etc en sterrenhopen zoals M13 zien er dan echt prachtig uit. Uiteraard zien de planeten er ook prachtig uit. Een 10" dob is wel redelijk groot maar een 8" heeft een heel handelbaar formaat vind ik.

Aanraders: een 10" GSO dob, kost nieuw iets tussen de 400-500 euro. Das heel erg veel telescoop voor je geld. De bouwkwaliteit is iets minder maar de optiek is prima. De eerder genoemde Orion XT10 is ook goed (is in feite dezelfde telescoop, maar dan met een andere vormgeving).

Je moet er overigens ook rekening houden dat je, ongeachte welk type of merk telescoop, je er nog wel het een en ander bij moet kopen, zoals wat extra oculairen of een betere finder (zoals een Telrad).

GoTo is fijn maar vind ik eerlijk gezegd niet iets voor een beginner. Je leert dan namelijk weinig van de sterrenhemel. Ik heb nu een GoTo montering maar ik ben ook begonnen met een dob. Met die dob heb ik echt enorm veel geleerd over de locaties van allerhande objecten. Sinds ik de GoTo heb zie ik wel meer objecten per avond maar soms lijkt het wel of je dan meer bezig bent met het schermpje en de knoppen dan met het observeren zelf. Bovendien is GoTo best prijzig.

Ik zou voor een dob gaan. Buiten zitten met je dob heeft iets heel sereens
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Als Frank dan voor een Dobson gaat, dan zou ik die van Tim overnemen.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Tim!! Ben jij ingelogd onder de naam van Steem? :P
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gekkehuis hier :P
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het is vrijdag Ossi.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                            Origineel geplaatst door Steem
                            Tim!! Ben jij ingelogd onder de naam van Steem? :P
                            Ja, maar dat mag je niet tegen Steem vertellen. Die is een paar dagen op vakantie.
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Steem zit samen met Nop en nog een paar anderen in Turkije in een All inn resort. Dus ook niet tegen hem zeggen. Jullie krijgen de groeten van ze. 8) Ik ga weer snel mijn telescoop verk. eeeh mijn artikeltje afschrijven :P

Commentaar

Werken...
                              X