Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Reflector of Cat?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Reflector of Cat?

Ok, zit (alweer) met een dilemma(tje). Ik heb de heq5 van nop overgekocht en ben nu dus op zoek naar een goede telescoop voor voornamelijk visueel waarnemen. Nu zie ik dat orion optics goede lichte telescopen maakt. Ze hebben 2 versies : Europa newts en TS Newtons. Nu is mijn vraag, is die ts newton het extra geld echt waard?

Ook is een c8 een mooi ding. Komen alleen niet vaak 2ehands te koop en zitten nieuw boven mijn budget.....

Ik zou zeggen....laat je horen!
    0
    OO Europa newton
    0%
    0
    OO TS Luxe newton
    0%
    0
    Celestron C8
    0%
    0

Ik denk dat de OO europa zijn geld meer waard is. De TS Newtons zijn 1 kg lichter voor beide telescopen.

Voor de rest zullen ze denk wel hetzelfde presteren.

Voor het resterende bedrag kan je een donering maken aan
    bijvoorbeeld . . . mij of een leuk oculair (koffertje) voor 149 euro

[edit] de TS heeft nog HiLux coating , dat scheelt 10% in reflectiviteit, en volgens TS dus 1'' meer spiegel in verhouding ;0 [/edit]
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mijn woord over SCT:

+ Compact, licht
      + Gesloten systeem (geen vuil op de spiegel)
      + Veel accessoires, veel gebruikers
      + Collimatie eenvoudig
      + Langzaam (F10) dus minder hoge eisen aan je oculairs.

- Gesloten systeem (afkoeltijd!)
      - Langzaam (F10)
      - Duur
      - Correctorplaat beslaat snel zonder dauwkap en verwarming

Newton
      + Snel
      + Optiek van Orion Optics (UK) waarschijnlijk beter
      + Snelle afkoeltijd

- Groot
      - Gevoeliger voor randonscherpte (lage F-Waarde)
      - Goedkoper
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Reflector of Cat?

Origineel geplaatst door SkyGuy
        Ok, zit (alweer) met een dilemma(tje). Ik heb de heq5 van nop overgekocht en ben nu dus op zoek naar een goede telescoop voor voornamelijk visueel waarnemen. Nu zie ik dat orion optics goede lichte telescopen maakt. Ze hebben 2 versies : Europa newts en TS Newtons. Nu is mijn vraag, is die ts newton het extra geld echt waard?

Ook is een c8 een mooi ding. Komen alleen niet vaak 2ehands te koop en zitten nieuw boven mijn budget.....

Ik zou zeggen....laat je horen!
        Ah dus jij hebt die montering voor mijn neus weggekaapt!!!!

Ik denk dat een C8 altijd lichter zal zijn dan een 200mm newton.
        En sowieso al voor de montering ivm de lengte van de buis.
        Voor 2dehands C8-en zou ik eens kijken op astromart en ebay, meestal komt er wel wat leuks langs.
        Zo heb ik een C8 op de kop getikt uit AustraliŽ voor 350 euro inclusief verzending.
        Helaas duurde de verzending 4 maand, maar daar heb ik ook weer een extra telescoop aan overgehouden.

Persoonlijk vind ik de OO newton wel erg prijzig, zal voornamelijk komen vanwege de lichte bouw en de 1/6 wavefront.

Ik zou gaan voor de TS, hij is helaas wel een keer zo zwaar. Maar aangezien hij wel de helft minder kost vind ik hem veel interessanter
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik denk dat ik zelf voor de Orion Optics Europa Newton zou gaan, je haalt een goede kwaliteit in huis en een SCT is toch een stuk duurder.

Origineel geplaatst door Ossi
          Persoonlijk vind ik de OO newton wel erg prijzig, zal voornamelijk komen vanwege de lichte bouw en de 1/6 wavefront. Ik zou gaan voor de TS, hij is helaas wel een keer zo zwaar. Maar aangezien hij wel de helft minder kost vind ik hem veel interessanter.
          Volgensmij is juist de OO Europa Newton goedkoper dan de TS Orion Newton (een 200mm OTA OO Europa Newton heb je voor 550 euro en die TS Orion Newton voor 878 euro).

Commentaar

The more you pay, the more you get. Ik zou voor de TS gaan, betere reflectiviteit en in het wit.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
              Ik denk dat ik zelf voor de Orion Optics Europa Newton zou gaan, je haalt een goede kwaliteit in huis en een SCT is toch een stuk duurder.

Origineel geplaatst door Ossi
              Persoonlijk vind ik de OO newton wel erg prijzig, zal voornamelijk komen vanwege de lichte bouw en de 1/6 wavefront. Ik zou gaan voor de TS, hij is helaas wel een keer zo zwaar. Maar aangezien hij wel de helft minder kost vind ik hem veel interessanter.
              Volgensmij is juist de OO Europa Newton goedkoper dan de TS Orion Newton (een 200mm OTA OO Europa Newton heb je voor 550 euro en die TS Orion Newton voor 878 euro).
              Oooh oke, ik las het verkeerd.
              Ik dacht dat hij die TS Orion Newton bedoelde en een GSO newton.

De europa newtons zijn bij mijn weten standaard 1/4 wavefront, hetzelfde als GSO.
              De GSO newton is dus goedkoper!!
              Die europa newton heeft alleen 1,25" focusser, niet aan beginnen of je moet weer een nieuwe crayford kopen voor meer dan 100 euro.

Oh btw ik heb op een C8 gestemt in de poll!
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

De Ts newton is wat beter als de europa. 1/6 wave + coating.
                Ook denk ik dat die beter presenteert als een C8.

http://www.licha.de/astro_article_ota_transmission.php

Commentaar

Hmm er staat een c8 op astromart. Is er net opgezet. Heb er alleen geen account dus kan geen details zien .

Edit : Laat maar. Kan er wel een account maken

Commentaar

Die OO Europas zijn wel goed maar ze hebben wel een klein minpuntje: ze hebben een spider met 2 dikke armen, ipv de gebruikelijke 3 of 4. Toch wel een nadeel vind ik. Maakt het collimeren wat lastiger en zorgt ook voor wat extra contrastverlies heb ik me laten vertellen.

Als je trouwens puur visueel wilt werken lijkt me een SCT een beter idee dan een Newton aangezien je dan veel comfortabeler kunt observeren. Bij een newton telescoop moet je vaak erg onaangename posities aannemen om door je oculair te kunnen kijken.
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Er staat een c8 op ebay te koop. Lijkt me in goede staat. Hij is ongeveer 5 jaar oud en optisch en mechanisch volgens de verkoper helemaal in orde. Eens kijken of we die binnen kunnen halen

Commentaar

Hebbueenlinkje? Altijd leuk om je potentiele aankoop te zien!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Evenklikkiedoenhier

Commentaar

Mmm Ebay vind ik nog steeds eng. Trouwens: scope ziet er mooi uit!

Commentaar

Als je naar de recenties over hem kijkt is het heel positief. Hij verkoopt veel astrospul dus ik denk dat hij wel te vertrouwen is (maar 100% zeker kan natuurlijk niet )

Mooi om te horen dat hij er goed uitziet!

Commentaar

Werken...
                              X