Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

F5 telescopen en hoge vergrotingen...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

F5 telescopen en hoge vergrotingen...

Ik heb deze vraag ook al aan Miranda gesteld via een PB, maar hebben jullie ervaringen met hoger vergrotingen bij een F5 newton.

Ik heb bergrepen dat je voor zulke snelle telescopen de maximale vergroting niet kan berekenen door de diameter met 2 te vermenigvuldigen. Maar dat hij zo rond de 250x ophoudt en hierna het beeld alleen maar waziger wordt.

Dit ivm met de snelle spiegel. Klopt dit?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik heb er nog nooit van gehoord bij newtons, maar het zou kunnen hoor!
    Ik weet wel dat het wel zo is met shorttube refractors.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Volgens mij zijn de enige factoren die echt van belang zijn de grootte van de vangspiegel, de atmosferische omstandigheden en de exit pupil van het oculair. Heel af en toe, wanneer de atmosfeer het toelaat, lukt het me om een scherpe vergroting van meer dan 400x te krijgen op de maan en 300x op M13, en ik heb een f/5 newton.

Ik zou niet weten waarom je met een lichtsterke telescoop niet boven de 250x zou kunnen komen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de secundaire spiegel wat groter is wat zorgt voor iets minder contrast en dat je betere oculairen nodig hebt om de optische afwijkingen zoals coma te verminderen.

Oja ik ben nieuw hier. Hoi
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ha, welkom op het leukste forum van Nederland

Welk merk heb jij, uit nieuwsgierigheid?

Ik heb gelezen dat dat te maken heeft met de grootte van je spiegel, en dat hoe groter de spiegel en hoe kleiner de F-waarde, hoe hoger de de aan de kwaliteit van de spiegel zou moeten zijn.
        Ergens zit hier een kern van waarheid in, maar ik ben op zopek naar voorbeelden uit de praktijk, liefts uit eerste hand...

Commentaar

Ik zou wel eens willen weten waar je dat gelezen hebt. Ben benieuwd. Volgens mij heeft een lichtsterkere spiegel een andere kromming van het spiegeloppervlak maar dat heeft volgens mij weinig met de vergroting te maken. De collimatie is wel kritischer.

Ik heb trouwens even je site bekeken en volgens mij hebben we dezelfde scoop, ik heb ook zo'n lelijke doch functionele blauwe 10" GSO dob (ja, ik vind 'm lelijk ja :lol.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik zal es zoeken als ik vandaag tijd vind tussen het werk door

Heb jij geen last van onscherpte bij hoge vergrotingen bij planeet observatie? Hoeveel vergroot jij op zijn hoogst?

Commentaar

Ik dat het veel te maken heeft met collimatie, die bij een kort brandpunt veel kritischer is dan bij een lang brandpunt. Dus bij hoge vergrotingen zal bij een scoop met een kort brandpunt de collimatie-afwijkingen een groter effect hebben.

Bovendien is het slijpen en corrigeren van een spiegel met een korte f-waarde moeilijker. Voor een goede "korte-f"-spiegel betaal je dus meer dan een goede "lange-f"-spiegel.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dit staat op de duitse site van teleskop-service (vertaald) bij de 10'' deluxe GSO dobson:

Roller bearings in the azimuth, very sensitivly and with some experience can do you up to 250times, which is the meaningful maximum enlargement.

Origineel

Rollenlager im Azimut, sehr feinfühlig und mit etwas Erfahrung können Sie auch bis zu 250fach, das ist die sinnvolle Maximalvergrößerung, genau nachführen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                  Dit staat op de duitse site van teleskop-service (vertaald) bij de 10'' deluxe GSO dobson:

Roller bearings in the azimuth, very sensitivly and with some experience can do you up to 250times, which is the meaningful maximum enlargement.

Origineel

Rollenlager im Azimut, sehr feinfühlig und mit etwas Erfahrung können Sie auch bis zu 250fach, das ist die sinnvolle Maximalvergrößerung, genau nachführen.

Dat is maar 1x de diameter, vind ik wel heel weinig, of de spiegels moeten zo slecht zijn.

met mijn dob haal ik makkelijk 1,5 x de diameter. volgen wordt dan wel een ander verhaal..

Commentaar

1,5 keer is ook nog niet 2x. Is dat uit eigen ervaring, die 1,5x.

Hoe groot is jou spiegel Nightsky?

Commentaar

ik heb een 35cm F5 .. meer als 1,5 keer gaat wel, maar ook dan begin het wat zwakker te worden, en 500x is meer als genoeg

Commentaar

Ik denk dat ze het meer hebben over het handmatig volgen met een dobson bij hoge vergrotingen dan over de kwaliteit van de spiegel, aangezien je hem ook op 1/6 Lambda kunt kopen.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

okay, 1,5 keer de diameter klinkt goed voor een grote spiegel.

Ik zal het binnenkort wel zien allemaal. Ik denk toch dat de keren dat ik 250x + kan vergroten zeer sporadisch zullen zijn

Commentaar

Re: F5 telescopen en hoge vergrotingen...

Origineel geplaatst door Patrick
                            Ik heb deze vraag ook al aan Miranda gesteld via een PB, maar hebben jullie ervaringen met hoger vergrotingen bij een F5 newton.

Ik heb bergrepen [sic] dat je voor zulke snelle telescopen de maximale vergroting niet kan berekenen door de diameter met 2 te vermenigvuldigen. Maar dat hij zo rond de 250x ophoudt en hierna het beeld alleen maar waziger wordt.

Dit ivm met de snelle spiegel. Klopt dit?
                            Neen.

Bij *grotere* kijkers limiteert de atmosfeer je, maar zeker niet altijd tot 250x. Maar dat heeft niets met de openingsverhouding te maken.

In Engeland heb ik in het broertje van mijn kijker (ook een f/4.5) geobserveerd op 1536x (!) -- daar kan je best een platform voor gebruiken of alles zoeft voorbij -- en thuis heb ik al 680x gebruikt zonder al te veel problemen: op Mars, Saturnus, de maan en een aantal kleinere planetaire nevels.

Mijn meest courante vergroting op dagen van goede seeing zijn 340x en 490x. Als ik niet met een 7.5mm kan observeren (273x) vind ik het maar matig, en ik haal meestal elke dag mijn 11mm uit de doos (186x).

Ik moet toegeven dat in Engeland het beeld op 1536x er niet meer details toonde dan op 777x, dus die regel klopt waarschijnlijk wel min of meer - maar slechter was het beeld niet.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                            X