Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[Review] Orion SkyQuest XT12 Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[Review] Orion SkyQuest XT12 Dobson

Auteur: B. Lowrey
    Vertaling: Freek

Onlangs heb ik een telescoop van een vriend gekregen, de Orion SkyQuest XT12 (12”, brandpuntsafstand van 1500mm, f/4.9). Hij had een Meade 16” Dobson gekocht en zijn 12” Dobson wilde hij van de hand doen. Ik bezat reeds een Orion SkyQuest XT6 en wilde mijn verzameling van telescopen uitbreiden. Het verschil in prestaties tussen twee was vrij groot. De objecten die met mijn 6” Dobson moeilijk te zien waren, waren nu te helderder te zien als ooit tevoren. Het is een grote telescoop voor het bekijken sterrenhopen, sterrenstelsel, planeten en de maan en nevels.

De kijker is ruim 160cm lang en 23,5 kilogram zwaar, dus het is niet erg eenvoudig om de kijker buiten te zetten. Ik raad je aan om een klein voertuigje of karretje te maken waar de kijker op te vervoeren is. Ook is een grote auto geen overbodige luxe wanneer je besluit om met de telescoop naar een donkere plek af te reizen. De ‘rockerbox’, waar de buis in geplaatst wordt, is al erg zwaar, en dan hebben we het nog niet gehad over de buis.

Het instrument kwam oorspronkelijk met twee Sirius Plössl oculairs, een 10mm en 25mm. Het 25mm oculair werkt goed voor grote sterrenhopen en nevels, zoals M13 en M31. Met deze telescoop raad ik je aan om eerder een 10mm te gebruiken dan een 2x barlow met een 25mm oculair, omdat het contrast dan sterk vermindert. Het instrument is met de toevoeging van een koelventilator snel afgekoeld, zodat je niet erg lang hoeft te wachten tot de hoofdspiegel is afgekoeld en dus klaar voor het observeren.

Na een paar dagen was het eindelijk helder. Jupiter schitterend aan de hemel, de schaduw van een voorbijgaande maan Callisto, de wolkenbanden en de twee Grote Rode Vlekken op het oppervlak van de planeet waren duidelijk zichtbaar. Sterrenhoop M13, in sterrenbeeld Hercules, is een adembenemend gezicht. Met mijn 6” Dobson waren maar een paar sterren te onderscheiden, de sterrenhoop loste in deze XT12 helemaal op. De maan is met deze telescoop ook schitterend; vele kraters zijn scherp te zien en de blauwe maanrand is nauwelijks zichtbaar.

De Ringnevel, ook wel bekend als M57, is door deze telescoop als een duidelijke bol te zien, met in het midden een kleine ster. Naast deze nevel waren M27 (Dumbell Nebula) en M31 (Andromedanevel) een waar schouwspel voor het oog.

Conclusie: De kwaliteit van deze telescoop is uitstekend. Met deze telescoop zijn de deepsky-objecten aan de hemel prachtig te zien. De maan en planeten zijn ook erg mooi om te observeren, maar voor iemand die alleen de maan en planeten wilt waarnemen is een kijker met een hogere brandpuntsafstand geschikter. Een telescoop voor beginners is het niet; zeker door de grootte en het gewicht van de XT12 is enige ervaring nodig. Voor dit geld is deze Dobson een uitstekende koop naar mijn mening.

Met deze telescoop raad ik je aan om eerder een 10mm te gebruiken dan een 2x barlow met een 25mm oculair, omdat het contrast dan sterk vermindert.
    Dan heb je wel een erg slechte barlow (of een erg slechte 25mm oculair).

Integendeel, op die f/5-kijkers helpt een barlow meestal om wat minder randastigmatisme te zien op goedkope Plössls, omdat die dan een systeem zien met een aanzienlijk hoger f/getal.

Met welke barlow kwam je tot die constatatie? Vele barlows zijn slecht ge"baffle"d, maar er zijn er ook goede tussen - en ze hoeven niet eens zo duur te zijn.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
      Met deze telescoop raad ik je aan om eerder een 10mm te gebruiken dan een 2x barlow met een 25mm oculair, omdat het contrast dan sterk vermindert.
      Dan heb je wel een erg slechte barlow (of een erg slechte 25mm oculair).

Integendeel, op die f/5-kijkers helpt een barlow meestal om wat minder randastigmatisme te zien op goedkope Plössls, omdat die dan een systeem zien met een aanzienlijk hoger f/getal.

Met welke barlow kwam je tot die constatatie? Vele barlows zijn slecht ge"baffle"d, maar er zijn er ook goede tussen - en ze hoeven niet eens zo duur te zijn.

Hij heeft het vertaald :P
      Ik dacht ook eerst dat hij zelf een scoop had gekocht
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
        Ik dacht ook eerst dat hij zelf een scoop had gekocht
        Was dat maar het geval

Commentaar

Wil je de Orion SkyQuest XT10 Dobson kopen voor slechts 580 euro?

Neem dan contact met me op

Commentaar

Origineel geplaatst door Tim
            Wil je de Orion SkyQuest XT10 Dobson kopen voor slechts 580 euro?

Neem dan contact met me op
            Was toch 575
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Yup

Commentaar

Werken...
              X