Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[Review] Celestron C80ED

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[Review] Celestron C80ED

En weer een review, dit keer van de Celestron C80ED, een concurrent van de bekende Orion ED80:
    __________________________________________________ _________
    Auteur: Dennis Steele, Cloudynights.com
    Vertaling: Freek

Ik begon mijn "carričre" in de wereld van de astronomie en liefde voor telescopen ruim 56 jaar geleden, hoewel het lijkt of deze hobby gisteren pas begon. Sindsdien heb ik vele telescopen gebouwd of bezeten, mijn eerste kijker was een reflector van Harry Ross Company. Nooit meer iets gehoord van het bedrijf, maar ik herinner de tijd dat ik die telescoop in mijn bezit had goed. Ik bezit nu zes telescopen, een C8, C9.25, C11 (allemaal van Celestron) en een Takahashi fs-128.

Ik werd nieuwsgierig naar de Celestron C80ED nadat ik een beschrijving van dit instrument op de website Celestron las. Ik realiseerde dat de specificaties van de Orion ED80 en C80ED hetzelfde waren, dus ik dacht dat er geen verschil in kwaliteit tussen deze twee kijkers was. Na vier dagen had ik de telescoop al binnen, die ik besteld had bij telescopes.com.

Het instrument was bij levering goed ingepakt in een kartonnen doos, en de zoeker, een 25mm Plössl oculair en een 45-graden diagonaal waren in hun eigen afzonderlijke, kleine dozen verpakt. Op het eerste gezicht zag deze kijker er zeer goed uit, de buis was stevig en alles was netjes afgewerkt. Ik wist niet wat ik moest verwachten, aangezien ik de Celestron C80ED nooit eerder heb gezien. Het instrument is geheel van metaal. De OTA (de buis, niet de lens) is in tegenstelling tot de 100mm diameter van de Orion ED80 slechts 90mm in diameter.

Een interessant aspect van de telescoop is de buisring. Deze buisring past precies om de buis en wanneer ik de buisring van de kijker verwijderde, was de glans er al gauw vanaf. Tevens zit de zwaluwstaart al vast aan de CG5-montering, wat ervoor zorgt dat het een zeer compact systeem is.

De focuser van de Celestron C80ED is beweegbaar en niet stevig, terwijl de Orion ED80 een Crayford focuser heeft. De focuser ondersteunt 1,25" en 2" oculairs, een 1,25" oculairadapter is inbegrepen. Het enige wat van plastic is, is de kap die op het objectief geplaatst wordt om de lens stofvrij te houden. De vorm van de dauwkap is een beetje gebogen, dus die zal binnenkort wel fungeren als kap voor op het objectief. De zoeker die erbij werd geleverd is een 6x30mm, deze heb ik vervangen door een Red Dot Finder.

Toen ik de kijker gecollimeerd had, besloot ik met een TeleVue 17mm Nagler enkele waarnemingen te gaan doen met deze refractor. Aangezien ik op de ondergang van de zon wachtte, probeerde ik alvast de planeten Venus en Jupiter te vinden. Venus stond een beetje laag op de horizon, maar Jupiter stond hoog genoeg om daar een blik op te werpen. Het beeld was adembenemend. Jupiter was scherp in beeld en er waren geen kleurfouten te zien. Vervolgens bekeek ik Jupiter met een TeleVue 12mm Nagler en toen een Meade 8.8mm UWA.

Het was donker genoeg om een stertest uit te voeren. Ik ben het soort kerel die de collimatie van zijn telescopen erg goed controleert. Ik gebruikte een Meade 8.8mm UWA en koos Polaris als ster, naar mijn mening de ideale ster voor een test. Al snel was duidelijk dat de collimatie erg goed was.

Tot slot heb ik nog enkele bolvormige clusters zoals M13 en M22 gezien; het beeld was opnieuw schitterend. De Dumbellnevel, de Ringnevel en de Lagunenevel waren zeer goed te zien en een schouwspel voor het oog. Vervolgens stapte ik opnieuw over naar het 12mm Nagler oculair, naar mijn mening een uitstekend oculair voor waarnemingen van deepsky-objecten. Aangezien de telescoop een brandpuntsafstand van 600mm (f7.2) heeft, is het zeer gemakkelijk om met de Red Dot Finder de kijker te richten op een bepaald object.

Conclusie: De Celestron C80ED is een prima telescoop voor de beginnende astronoom. De maan, planeten en deepsky-objecten zijn zelfs vanuit de stad goed waarneembaar. Het grootste minpunt aan deze kijker vind ik de focuser; een Crayford focuser zou een betere optie zijn geweest. Het verschil tussen het beeld van C80ED van Celestron en de ED80 van Orion is erg klein, al is het verschil in de prijs tussen deze twee kijkers groot.

Deze kijker IS optisch identiek aan de ED80. Het komt uit de Synta fabriek in China. Alleen de vormgeving is wat duurder, en de prijs ook.
    Tijdens de eclipse in Side hadden de astronomen uit Kiev er eentje. Kon m mooi vergelijken met mijn (nog een paar dagen) ED80. Optisch zijn ze identiek. Alleen je betaalt voor het merk Celestron. Tegenwoordig ook Chinees!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Yup is allemaal 1 pot nat tegenwoordig. Synta heeft celestron opgekocht en ga zo maar door. Telescoopmakers zoals Orion Optics worden steeds zeldzamer.....

Leuk initiatief trouwens Freek!

Commentaar

Werken...
      X