Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[Review] Skywatcher 8" Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[Review] Skywatcher 8" Dobson

Omdat veel mensen op AstroForum.nl nu van plan zijn om een 8" Dobson te kopen heb ik van CN.com een review vertaald van deze telescoop:
    __________________________________________________ _________
    [size=84]Auteur: Geoff Gaherty, Cloudynights.com

Eén van de belangrijkste en populairste instrumenten in de astronomiewereld zijn de zogenoemde Dobson telescopen die in de jaren '70 door John Dobson werden uitgevonden. Een Dobson telescoop is een kijker die niet op een equatoriale montering wordt geplaatst, maar op een azimutale montering. De eerste Dobsons die tientallen jaren geleden werden gemaakt waren grotendeels de resultaten van zelfbouwprojecten, maar spoedig werden er commerciële Dobsons geproduceerd door de "grote drie": Celestron, Meade, en Orion. Het bedrijf dat Dobsons voor zowel Celestron als Orion onlangs produceerde was Discovery. Maar na enkele maanden kwam Orion met een eigen productielijn, de SkyQuest XT Dobsons. Wegens hun succes, introduceerde de grootste Chinese telescoopfabrikant, Synta, eveneens Dobson telescopen, die worden verkocht aan het Canadese bedrijf Skywatcher. Eerder werden alleen f/5’s verkocht, maar deze zijn nu door een f/6 model vervangt.

Vanuit mijn achtertuin vanuit de stad probeerde ik onder andere de maan, Jupiter en Saturnus te observeren, maar dat was bijna onmogelijk door het feit dat deze objecten erg laag aan de hemel stonden. Op een nacht met een beter zicht, kon ik met een vergroting van 240x de Grote Rode Vlek op planeet Jupiter goed zien, wat normaal een moeilijke opgave blijkt te zijn bij telescopen met een diameter van 150mm of lager. Een stertest toonde aan dat de collimatie uitstekend was, buiten een kleine hoeveelheid sferische aberratie. Vervolgens wierp ik een blik op enkele dubbelsterren, zoals Polaris, Mizar, Gamma Leonis en Castor.

Aangezien ik geen tijd had om met deze kijker naar een donkere plek af te reizen, vergeleek ik mijn waarnemingen met een 25cm Meade Dobson. Met de 8” Dobson en een 25mm Plössl oculair waren de Pleiaden (M45) prachtig om te zien, alleen had ik een 40mm oculair nodig om deze sterrenhoop in zijn volle glorie te aanschouwen. Het resultaat was adembenemend, de sterren waren schitterend en zelfs aan de randen van het beeldveld waren ze scherp. Daarna ben ik gaan kijken naar de open cluster M35, de heldere Eskimonevel en tot slot NGC 2392, die bij een vergroting van 130x erg goed te zien was als planetaire nevel.

Vervolgens ging ik op jacht naar andere deepsky-objecten. M81 en M82 in Ursa Major waren bij een vergroting van 48x samen in één beeldveld te zien, maar bij een vergroting van 130x was er veel meer detail te zien. M65 en M66 in Leeuw waren eveneens goed te zien door het oculair. NGC 3628, die ook in Leeuw te vinden is, was helaas niet zichtbaar. M105 was wel duidelijk te zien, maar M95 en M96 kon ik helaas niet vinden. Een snel bezoek in het hart van de Virgo Cluster toonde mijn favoriet deepsky-object, M87. De verschillen tussen de kwaliteit van de 25cm Meade Dobson en de 20cm Skywatcher Dobson waren nauwelijks te merken.

Conclusie: Na het doorbrengen van drie nachten onder de sterrenhemel met deze kijker, kan ik vaststellen dat ondanks een iets wat stroeve azimutale montering dit een echte topaankoop is. Voor dit geld kunnen alle deepsky-objecten op een donkere plek geobserveerd worden. De kwaliteit is erg goed en voor iemand die op zoek is naar een echte ‘allround’ telescoop die zowel op de maan, planeten en deepsky-objecten goed presteert is dit een absolute aanrader.

Mooi vertaald Freek! Leest lekker door zo.

Daar moet je geld mee verdienen joh
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ziet er goed uit Freek.

Misschien is het een leuk topic voor het forum, Je vind maar weinig reviews op nederlandse sites.

Is trouwens gouwe handel dat vertalen.
      It is nice to be important, but it is more important to be nice.
      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco
        Misschien is het een leuk topic voor het forum, Je vind maar weinig reviews op nederlandse sites.
        Ja met die gedachte kwam ik ook op het idee

Is trouwens gouwe handel dat vertalen
        Zo'n review heb ik snel vertaald, ik vertaal bijna elke dag sterrenkundige nieuwsberichten voor m'n site en zeker met al die Engelse termen zoals 'Focal width' is zo'n stukje tekst erg gemakkelijk te vertalen!

Commentaar

Leuk zo'n review! Nu ben ik helemaal overtuigd!

Commentaar

Waarvan ben je overtuigd???
            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Waarvan ben je overtuigd???
              Dat 'ie beslist dat kanon gaat kopen

Commentaar

Ja ik ga zeker weten zo'n "kanon" kopen!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                  Dat 'ie beslist dat kanon gaat kopen
                  Freek volgens mij is Wolfje een ze.
                  Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Haha klopt, maar ja ik wou het zelf nou net nog niet zeggen :P

Commentaar

Gefeliciteerd met je keuze.
                      Ik heb net de andere post met je vraag zitten lezen. En je hebt de boel wel bezig gehouden.

Ik kan je de skywatcher aangevelen en ook de astroshop.de
                      Bij mij zat geen maanfilter bij de levering.
                      Na een mail werd die gewoon na gestuurd.

Zie de post over de skywatcher en astroshop.
                      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

House of Optics heeft em voor 280 staan ofzo, das bijna de verzendkosten minder ...

Groetjes,

Bandit
                        Achromatologisch

Commentaar

Ik bestel hem ook bij House of optics, samen met:

32 mm Plössl in 1,25"
                          2x Barlow
                          6 mm UWA Okular mit 66° Gesichtsfeld

En dan zitten de 10 en 25 mm Plössl erbij

Commentaar

Daar ga je veel plezier aan beleven!

Zorg dat Midas 'm niet te pakken krijgt.
                            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                            Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                              Daar ga je veel plezier aan beleven!

Zorg dat Midas 'm niet te pakken krijgt.
                              ik zit er ook naarstig over na te denken maar vraag me af of er een groot verschil zit tussen de 8" en 10".. Als dat wel zo is dan spaar ik denk ik nog een door voor de 10". Iemand enig idee?

Commentaar

Werken...
                              X