Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[Review] TS 102mm achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[Review] TS 102mm achromaat

Het leek me leuk om voortaan wat meer reviews van telescopen en planetariumprogramma's te schrijven. Ik ga voortaan ook wat reviews van Cloudynights.com vertalen, zoals deze:
    __________________________________________________ _________
    Auteur: Neil English, Cloudynights.com
    Vertaling: Freek

TS 102mm achromaat
    Al jaren ben ik een 'grote fan' van refractortelescopen. Meestal geven deze instrumenten enorm scherpe beelden van de maan, de planeten en de deepsky-objecten. In het verleden bezat ik verscheidene achromatische en apochromaat refractoren gehad. Voor deepsky-objecten heb ik mijn toevlucht genomen tot het gebruiken van 80mm apochromaat met een kort brandpuntsafstand. Ik was al vrij snel op deze kijker uitgekeken en ik ging op zoek naar een vrij goedkoop te verkrijgen refractor van goede kwaliteit die mijn vorige kijker zou kunnen doen vergeten. Er zijn natuurlijk buitengewone telescopen die door sommige bedrijven worden verkocht, maar ik was op zoek naar een goedkopere oplossing. Na een lange tijd op het Internet gezocht te hebben naar een geschikte kijker, kwam ik uit bij Telescope-Service (TS), een van oorsprong Duits bedrijf dat bekend staat in de astronomiewereld om zijn goede service en goede kijkers. Mijn oog viel direct op een 102mm achromaat met een brandpuntsafstand van 660mm (f/6.5); geen korte buis (f/5), maar ook geen langer en enigszins onhandig f/10 instrument. Uiteindelijk ben ik gaan proberen de optische en mechanische prestaties van deze telescoop te verbeteren.

Toen mijn nieuwe aankoop arriveerde, viel de stevigheid meteen op. De witte, aluminium buis (OTA) weegt 5,0 kilogram – dat is beduidend zwaarder dan ik had verondersteld. Al is de opening slechts 4”, leek de kijker wel een opening van 6” te hebben. Na mijn aankoop heb ik meteen een focuser gekocht, die zeer stevig is en nauwelijks beweegt. De 8x50mm zoeker is eveneens van goede kwaliteit. De OTA plaatste ik door middel van twee buisringen en een zwaluwstaart op een LXD75-montering en op het eerste gezicht was het een stevig geheel.

Ik moet zeggen dat de telescoop globaal zeer goed presteert! Overdag heb ik de bladeren van verre bomen bekeken, en de goede kwaliteit van mijn 26mm Plössl oculair viel me meteen op. Er waren geen kleurfouten te zien, zelfs niet aan de rand van het beeld. Ook met een 9mm oculair (ook een Plössl) die 74x vergroot, bleef het beeld zeer scherp, met slechts een klein beetje chromatische aberratie. Maar hoe presteert deze kijker ’s nachts wanneer ik een blik werp op de objecten aan de sterrenhemel?

'S Avonds was het erg helder, de seeing was uitstekend en na lang wachten zette ik mijn achromaat buiten. Met een 26mm Plössl oculair onderzocht ik een massa aan sterhopen, nevels en sterrenstelsels. Het eerste wat ik bekeek was de dubbele cluster in Perseus; het beeld was adembenemend. Het sterrenstelsel Andromeda (M31) was eveneens schitterend, de kern en de spiraalvorm waren duidelijk te zien. Dit is waar de telescoop werkelijk in uitblinkt.

Daarna voerde ik een stertest uit. Toen ik een blik op ster Vega wierp met de TS102 en een 4mm oculair was een kleine, blauwkleurige halo te zien die vrij onopvallend was. Er waren geen duidelijke tekens van sferische aberratie. Aangezien er geen heldere planeten of maan aan de hemel stonden richtte ik mijn kijker op zowel Epsilonbootis als Epsilonlyrae (de beroemde dubbele dubbelster) die prachtig te zien waren met een vergroting van 200x en 73x.

Een paar weken later kreeg ik de kans om de maan bij lage en hoge vergrotingen te bekijken. Met het 26mm Plössl oculair was er een enorme hoeveelheid detail te zien; verschillende kraters waren te zien. Het beeld was wederom schitterend, maar er was wel een duidelijke blauwe rand aanwezig. Een 1.25” semi-apofilter van Baader zorgde ervoor dat de blauwe maanrand nauwelijks te zien was.

Conclusie: Alles bij elkaar, was ik zeer geďmponeerd van de optische en mechanische kwaliteit van deze TS 102mm achromaat. Het bedrijf verkoopt deze kijker als OTA met een 8x50mm zoeker, buisringen en een zwaluwstaart. Er bestaat ook de mogelijkheid dat er een montering en statief bij wordt gekocht, maar dan loopt de prijs al snel op. Ik ben zeer tevreden met deze aankoop en de schitterende beelden van deepsky-objecten (vanuit mijn woonplaats in Centraal-Schotland) door deze achromaat zijn zeker het geld waard.

Leuk initiatief, Freek!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Goed bezig!
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Freek,

Heb je toestemming van de auteur om zijn materiaal te vertalen en elders te publiceren ??

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
          Freek,

Heb je toestemming van de auteur om zijn materiaal te vertalen en elders te publiceren ??

/Raimond.
          Ja, ik heb ze allemaal netjes een mailtje gestuurd een paar dagen geleden.

Commentaar

Ik heb de iets grotere broer van deze kijker net een paar weken in bruikleen gehad, de 127mm f/6.5. Een prima kijker voor zover ik die beoordelen kan (nog weinig vergelijkings materiaal). De blauwe rand om de Maan is inderdaad aanwezig, maar ik kan me voorstellen dat hij met enkele extra's geheel onopvallend gemaakt kan worden.

Eergister de dubbelcluster in Pereus, en M31 bekeken, net als de auteur van dit artikel maar dan met een 25mm oculair ipv 26mm. Zijn seeing moet echter wel erg goed zijn geweest voor de spiraalstructuur van M31, of ik heb te kort gekeken. Hier kwam de kern zeker duidelijk naar voren, maar zijn spiraalstructuur heb ik niet gezien. Naja, nu ik er bij nadenk had ik toch wel aardig wat last van lichtvervuiling (waar weer tegenover staat dat ik een groter lensdiameter had).

Leuk initiatief Freek!
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
            X