Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimeren

Ik heb deze site bekeken maar ik snap er nog geen snars van.
    http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... imatie.htm

Is er ook site die het eenvoudig en met plaatjes/foto's uitlegt.
    wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Deze link heb ik weer van andere Astroforummers:

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

Met deze gegevens heb ik laatst een oud Elfje (114mm Newton) opgeknapt/afgesteld en hij doet het weer prima nu.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
      Deze link heb ik weer van andere Astroforummers:

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

Met deze gegevens heb ik laatst een oud Elfje (114mm Newton) opgeknapt/afgesteld en hij doet het weer prima nu.
      Die had ik ook al gezien maar ik durf het niet zo goed want ik weet eigelijk helemaal niet wat ik doe en ben dan bang dat ik helemaal ontregel. Ik denk dat ik het maar laat doen door iemand. Zouden ze dat doen bij een sterrenwacht?

Commentaar

Re: Collimeren

Origineel geplaatst door Maikel

Maikel, misschien heb je hier iets aan:
        http://www.skywatchertelescope.net/Down ... mation.pdf

Het staat op de site van Skywatcher maar ik denk dat het vrij algemeen is.
        Suc6
        It is nice to be important, but it is more important to be nice.
        Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco

Maikel, misschien heb je hier iets aan:
          http://www.skywatchertelescope.net/Down ... mation.pdf

Het staat op de site van Skywatcher maar ik denk dat het vrij algemeen is.
          Suc6
          Dit ziet er wel duidelijk genoeg uit om het te gaan proberen maar.........
          wiliemand me helpen? Mijn engels niet al te best.

Moet ik door de focus kijken zonder occulair?

Als ik nu kijk lijkt alles in het midden te staan alleen mijn oog staat niet in het midden maar als ik iets anders in de focus kijk staat ie er wel in.

Als ik met een 25mm oculair door de kijker kijk bij schemering zie ik steeds een kruis in m'n occulair.

door mijn 10mm occulair zie ik vrijwel niets enkel hele vage stipjes.

Kunnen jullie hier iets mee?

groeten,
          Maikel

Commentaar

Als ik nu kijk lijkt alles in het midden te staan alleen mijn oog staat niet in het midden maar als ik iets anders in de focus kijk staat ie er wel in.
            Je moet ook op zijn minst een dopje van een fotopotje met een klein gaatje in het midden of een chesire-oculair gebruiken. Juist dit zorgt ervoor dat je op de goede manier in de focuseerbuis kijkt!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Je moet ook op zijn minst een dopje van een fotopotje met een klein gaatje in het midden of een chesire-oculair gebruiken. Juist dit zorgt ervoor dat je op de goede manier in de focuseerbuis kijkt!
              ga ik straks even proberen. Dank je wel Roel

Commentaar

He he, het is me dan toch nog gelukt.:!: Ik hoop dat het goed is. Ik zie nu mijn oog loodrecht op mijn oog als ik door het gaatje kijk. dan is het goed toch

Commentaar

Ik ben begonnen met collimeren. Ik heb een foto gemaakt van het geheel dat ik zie. Nu ik de foto zie lijkt ie niet echt goed of is dat bedrog. Ik heb btw een rode lampekap gebruikt voor het contrast

kijken jullie eens.

Commentaar

deze lijkt beter maat bij overbelichting zie ik nog een vaag rondje maar die krijg ik niet in het midden. wat doe ik nu weer fout?

Commentaar

Je mist ongeveer de helft van alle cirkels die je moet zien (en die wij moeten zien om te beoordelen). Probeer eens een foto te nemen overdag.

Wat moeten we zien:

-de binnenrand van de oculairhouderbuis
                      -de buitenrand van de vangspiegel zelf (meestal donker op donker - zet een blad gekleurd papier aan de andere kant van de buis)
                      -niet verwarren met: de rand van de reflectie van de hoofspiegel (zien we op je foto's)
                      -de reflectie van de vangspiegel in die hoofdspiegel (zien we ook)
                      -de reflectie van de rand van de oculairhouderbuis (dun ringetje, kan soms nauwelijks zichtbaar zijn)
                      -de centrummarkering op de hoofdspiegel
                      -de pupil waardoor je de foto trekt (hopelijk in het midden van het uiteinde van de oculairhouder).

Dat laatste cirkeltje op je foto's kan ofwel een pupil zijn ofwel een centrummarkering; dat kan ik niet op het eerste gezicht ondubbelzinnig vaststellen.

Alles moet idealiter concentrisch zijn *BEHALVE* de reflectie van de vangspiegel en de ophanging. Die moet verschoven zijn langs een as die wijst naar waar je de oculairhouderbuis ziet intreden in de reflectie van de hoofdspiegel (links op je foto's).

Heb je geen centrummarkering, wet er zelf eentje op. Wil je een procedure dáárvoor, dan vraag je het maar.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het heeft even op zich laten wachten maar nu heb ik het eindelijk onder de knie.

Iedereen bedankt voor de tips en het advies.

Commentaar

Is dat gedoe met het collimeren voor een beginner een reden geen newton te kopen? Of valt het allemaal wel mee? Hoe vaak moet je een scoop collimeren?

Frank
                          Bresser Messier 150N

Commentaar

Origineel geplaatst door frankhermens
                            Is dat gedoe met het collimeren voor een beginner een reden geen newton te kopen? Of valt het allemaal wel mee? Hoe vaak moet je een scoop collimeren?

Frank
                            Het leek me moelijk maar nu ik het door heb is het echt makkelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door frankhermens
                              Is dat gedoe met het collimeren voor een beginner een reden geen newton te kopen?
                              Neen. Als men je zou beschrijven hoe een mens wandelt (laat staan fietst!), dan zou je ook maar direct een rolstoel bestellen, maar ook dat wandelen valt best mee.

Goedkope refractoren zijn trouwens vaak ook niet goed gecollimeerd in de fabriek, en het is een gedoe om ze te collimeren: omdat gebruikerscollimatie niet voorzien is, wordt het meestal vijsjes lossen, trekken aan spulletjes en de vijsjes weer vastzetten, of stukjes folie overal tussen prutsen - kortom, behelpen (maar refractoren behouden hun collimatie doorgaans langer).

De collimatieprocedure *is* eenvoudig, als je het protocol genoeg kent om de zaken die er vreemd uitzien niet probeert weg te regelen (maar gewoon het protocol volgt).

Het zit zo: ofwel moet je *niet* nadenken en het protocol volgen (en je geen vragen stellen over wat je verder ziet, althans als het protocol volledig is -- er wordt namelijk in vele beschrijvingen vergeten te vermelden dat een vangspiegel verkeerd geroteerd kan staan), ofwel moet je er zoveel van snappen dat je alles kunt verklaren. Het is als je denkt te snappen wat je moet zien dat er gevaar loert...

Je kunt het protocol trouwens meestal vereenvoudigen - je diagonaal onder de oculairhouder centreren doe je maar als je net de vangspiegel gemonteerd hebt (en dat is veruit hetgeen het meeste tijd vergt), en je kunt (in een aanval van luiheid) zelfs alleen de primaire spiegel regelen om de oculairhouderas en optische as in het brandpunt te laten samenvallen - dan hoef je maar aan drie vijsjes te prutsen en klaar is kees.

Als iemand anders (die er wat van kent) het je voordoet is 't ook zo gepiept.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X