Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe zoeken met graden en uren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe zoeken met graden en uren?

Ik kom er niet uit.

Als ik de poolster heb gevonden zet ik mijn 'dec(lination)' op 9 (90 graden) en de Latitude op 2h31m. Ik hoop dat dit goed is?!
    Als ik iets opzoek in carte du chiel vind ik ook waarden, maar de Latitude blijft hetzelfde gedurende de hele nacht en als ik deze gebruik kom ik heel ergens anders uit. Wat doe ik verkeerd?

Re: Hoe zoeken met graden en uren?

Eerlijk gezegd: geen idee! Ik heb al jaren een telescoop met equatoriale montering en setting-cirkels, maar volgens mij ben jij nu al meer met die cirkels aan de gang geweest dan ik in al die jaren! Niet omdat ik er niks van snap (da's ook wel waar) maar omdat ik ze nog nooit nodig heb gehad. Wat mij betreft zijn die dingen totaal overbodig.
    Pak gewoon een goede sterrenkaart en zoek aan de hand daarvan de objecten op. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit iemand tegenkomen die hiervoor de setting-circles gebruikt!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb dat ook eens geprobeerd om Venus overdag te kunnen vinden maar het is ook niks geworden
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik begrijp hieruit dat ik het eigenlijk moeilijker wil maken dan het is. Ik zoek nu ook alles op aan de hand van de sterrebeelden en dat gaat best goed. Maar waarom komt het dan overal in terug als het op de visuele manier gewoon makkelijker is?

Commentaar

Het heeft wat voordelen. Als je bijvoorbeeld wilt fotograferen is het handig bij de eerste uitlijning op de pool. En voor de rest gebruik ik het nooit. Ja, 1 keer met Harro toen we venus overdag zochten. Maar voor de rest: zelden. Visueel is het leukst vind ik ook.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Als je bijvoorbeeld wilt fotograferen is het handig bij de eerste uitlijning op de pool.
            Daar heb je de poolzoeker toch voor?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee. Is niet nauwkeurig genoeg voor fotografisch. Voor exacte uitlijning heb je de tijd-datuminstelling en de uuras nodig.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
              X