Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobsons

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobsons

Hey,

Ik weet dat er hier veel gebruikers zijn van dobsons, vooral van de GSO dobsons die TS verkoopt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het lastig om met een dobson objecten op lage hoogtes waar te nemen? En is het moeilijk om objecten met de hand te volgen? En sliert de tubus soms niet weg, vooral bij lage objecten.
    Ik zou misschien de 10" dobson van TS kopen als aanvullende telescoop.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Hi Jefke,

Ik heb er eentje en laag boven de horizon kijken is geen probleem, volgen valt erg mee tot zeker 150x, alleen bij wind wil de buis nog wel eens wegwaaien (dat geldt voor de uitvoering met rollager).

Verder gewoon een geweldige telescoop!
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Yep,de TS dosbons zijn vrij goed te noemen. Lage objecten observeren zal je denk ik niet vaak doen aangezien er boven je hoofd nog ontzettend veel te zien is . De scopen durven wel eens omslaan maar dit is wanneer er een te zwaar oculair in de focusser zit, vrij logisch zou ik denken. Voor de rest geen last ermee, goed om mee te volgen en goede prijs/kwaliteitsverhouding voor de beginner en gevorderde .

Commentaar

Ik kan maar aanvullen met zelfde commentaar.
        Ik heb een 10" van TS en ik zou nog steeds dezelfde keuze maken. Koop zeker de blauwe versie met crayford.
        Enkel met een 2" 30 mm (350g) heeft de mijne de neiging om te zakken als je dicht bij de horizon kijkt.

Paar foto's en m'n eerste bevindingen van in het voorjaar nog vind je hier:
        http://www.spacepage.be/component/optio ... pic,217.0/

Het wordt tijd dat ik er eens een review van schrijf.
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Werken...
        X