Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light!!

Afgelopen zaterdag een Messier N-130 aangeschaft en gisteren voor het eerst pas gebruik van gemaakt.
    Ik alles ingesteld aan de hand van de poolster en als proef via graden en uren naar een heldere ster in de grote beer gedraait (wat goed lukte)
    Daarna getracht de dubbelster perseus (zeg ik het zo goed?) te vinden.
    Met de 25mm oculair had ik nog enig idee weaar ik zat, maar met de 15mm werd het al een stuk lastiger om te orienteren. De 10mm gaf helemaal veel sterren welke ik geheel niet kon thuis brengen.

Toch maar een gedetaileerde kaart/boek aanschaffen. Het boek "welke ster is dat?"schijnt goed te zijn voor beginners, iemand andere ervaringen / ideeen?

Ook wil ik vragen of er iemand suggesties kan geven welke planeten je als beginner het beste kan opzoeken in deze tijd van het jaar

Leuk first light ! . Het dubbel Cluster in perseus is een groot object, wat het prima doet in een groot beeldveld. (een grote mm oculair). via de graden verdeling kan je ook naar je objecten gaan. instellen op een ster inc de graden minuten, dan naar het volgende object, indien gevonden daar ook weer de graden verdeling mee optijd zetten. zo heb je de oude manier van goto ( push to)

op het moment is er maar 1 planeet goed te zien, Saturnus smorgens vroeg

Commentaar

De dubbelcluster in Perseus is een erg mooi object om mee te beginnen, maar om zijn ware schoonheid te zien moet je niet teveel vergroten, want anders is het hele effect 'dubbelcluster' weg. Dit was overigens ook het eerste object dat ik via mijn (leen)telescoop heb bekeken. En het komt toevallig zo uit dat ik deze uit het boekje 'welke ster is dat' heb gehaald. Een erg fijn boekje voor beginners, met ook veel tips voor waarnemen en bijzondere objecten per sterrenbeeld beschreven. Heb alleen maar veel plezier aan dit boek gehad tot nu toe. Handig formaat ook.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

mooi verslagje!!
        Meade LXD75 8" Schmidt Newton
        The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Leuk om te lezen dubbelster! Volhouden die verslagen! Altijd leuk om op de hoogte gehouden te worden van de waarneemsessies!!!

Leg trouwens je onderschrift eens uit...

Commentaar

Leuk zo'n first light! Ga jullie ook blij mee maken als ik mn kijker eindelijk eens krijg :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Amica
              Mijn twee mooiste sterren zijn mijn twee dochters.
              Klinkt afgezaagd, maar het is noou eenmaal zo.

Verder probeer ik zo veel mogelijk te vertellen mij overkomt op de hoop dat als er iets raars staat of als ik iets verkeerd heb gedaan, dat hierop gereageerd wordt.

Bedankt voor de positieve reacties.

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                Origineel geplaatst door Amica
                Mijn twee mooiste sterren zijn mijn twee dochters.
                Klinkt afgezaagd, maar het is noou eenmaal zo.
                Helemaal niet! Ik vind dat juist mooi! Maar was even benieuwd wie die 2 waren...

Origineel geplaatst door dubbelster
                Verder probeer ik zo veel mogelijk te vertellen mij overkomt op de hoop dat als er iets raars staat of als ik iets verkeerd heb gedaan, dat hierop gereageerd wordt.

Bedankt voor de positieve reacties.
                Je kunt hier zeker van op aan dat men je zal helpen als ze iets vreemds zien of iets dergelijks. Ik heb gemerkt dat mensen je hier graag helpen!

Commentaar

Veel succes met je nieuwe hobby!

Ik heb een verhaal geschreven over objecten voor beginners:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/artikelen.htm

Artikel "De mooiste 10 objecten aan de sterrenhemel met elke sterrenkijker op elke avond"

Informatie over sterrenkaarten (gratis downloaden!) hier:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/hulpmiddelen-al.htm

Tot zover de reclame voor mijn website :P
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jeffrey,

Bedankt voor de reactie. Je website schijnt het goed te doen, want deze had ik al bekeken en "de mooiste 10 objecten" al gedownload en uitgeprint.

Commentaar

Jeffrey,

Bedankt voor de link naar je site. Hij ziet er prachtig uit.
                      Ik heb net een uur zitten lezen en kijken, zal zeker nog terug komen.
                      Er valt nog zo veel te leren.

Ben nu je verhaal over deepsky aan het printen en ga ik zo mooi in de bank zitten lezen. Mijn eerste telescoop in onderweg dus ik ga me lekker inlezen.

Cor ( een beginner)
                      It is nice to be important, but it is more important to be nice.
                      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco
                        Jeffrey,

Bedankt voor de link naar je site. Hij ziet er prachtig uit.
                        Ik heb net een uur zitten lezen en kijken, zal zeker nog terug komen.
                        Er valt nog zo veel te leren.

Ben nu je verhaal over deepsky aan het printen en ga ik zo mooi in de bank zitten lezen. Mijn eerste telescoop in onderweg dus ik ga me lekker inlezen.

Cor ( een beginner)
                        :lol: :lol: GLUNDER!!!! :lol: :lol:
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Werken...
                        X