Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astroshop.de en dobson 8"wie heeft er ervaring mee?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ok, ik zit met grote interesse dit verhaal te lezen.. ben namelijk ook op zoek naar een mooie telescoop maar het probleem zit hem erin dat ik geen miljonair ben
    Deze Dobson lijkt best te doen.. ik ben benieuwd naar foto's van bijvoorbeeld M31 en hoeveel detail je hiervan kan zien.
    Ik heb nu een beginnerstelescoop van Skylux, een 7 CM... dus ik denk dat ik met een Dobson een grote verbetering in huis haal...
    En hoe was het met de rest van jullie gesteld qua spiegels? ik las dat er 1 was waarvan de afstelling niet helemaal goed was? Hoe kan de leek dit oplossen mocht dit voorkomen?
    ik hoor het wel.

groet,
    Martin

Commentaar

In reactie op 1974sharks
      ik ben benieuwd naar foto's van bijvoorbeeld M31
      Foto's maken met een dobsonopstelling lastig is aangezien je twee assen moet volgen.
      hoeveel detail je hiervan kan zien.
      Met het 25 mm oculair kun je over de gehele beeldveld details van M31 zien. M1, M2, M15, M33, M74, M76 heb ik ook duidelijk kunnen zien. Ik heb de dobson nu ongeveer 2 maanden en ben er zeer treveden over.

de afstelling niet helemaal goed was
      Over collimeren(afstellen) van de telescoop is op internet veel te lezen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
      Verrekijker 10x50
      Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door Evergorn
        Foto's maken met een dobsonopstelling lastig is aangezien je twee assen moet volgen.
        Hier kun je wel even zien wat het oplossende vermogen van deze kijker is op bijvoorbeeld de maan. En ik kan je trouwens verzekeren dat M31 mooi is door dit gevaarte!
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Evergorn
          In reactie op 1974sharks
          [quote:d127r88x]hoeveel detail je hiervan kan zien.
          Met het 25 mm oculair kun je over de gehele beeldveld details van M31 zien. M1, M2, M15, M33, M74, M76 heb ik ook duidelijk kunnen zien. Ik heb de dobson nu ongeveer 2 maanden en ben er zeer treveden over.

de afstelling niet helemaal goed was
          Over collimeren(afstellen) van de telescoop is op internet veel te lezen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.[/quote:d127r88x]

Zit er qua volgen nog een makkelijk "systeem" in? ik bedoel, is bijvoorbeeld saturnus makkelijk te volgen? Ik heb nu namelijk een kijker met parallactische "koppeling" http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961 ... index.html (skywatcher 70) en dan hoef ik maar (als ik hem goed opstel) 1 beweging te maken om een object te volgen.
          Volgens mij ga je met zo'n soort systeem dan niet een stapje terug?

Commentaar

Origineel geplaatst door 1974sharks
            Ja. Je krijgt er wel stabiliteit voor in de plaats, soepele bewegingen, een meer comfortabele observatiepositie, en meer geld in de optiek dan in de montering.

Met de hand volgen is minder moeilijk dan het lijkt op een goede Dob-montering, hoewel het boven 200X vergroting toch wel een beetje afleidt en je je dus minder goed op het object kunt concentreren (maar moeilijk is het niet echt - de nacht dat ik de kabel rukte uit mijn platformvoeding observeerde ik toch met een vergroting van 700x).

Automatisch volgen kun je bv. door een equatoriaal platform te kopen - ongeveer €600 - of bij een kleine Dob door hem te monteren op een equatoriale montering.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door 1974sharks
              Zit er qua volgen nog een makkelijk "systeem" in? ik bedoel, is bijvoorbeeld saturnus makkelijk te volgen? Ik heb nu namelijk een kijker met parallactische "koppeling" http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961 ... index.html (skywatcher 70) en dan hoef ik maar (als ik hem goed opstel) 1 beweging te maken om een object te volgen.
              Dat "stapje terug" zal je snel zijn vergeten, als je het verschil ziet (dus even overstapt) van een 70mm opening naar een 200mm opening.

Mark my words!

Anders hou je die 70mm er gewoon bij.. kun je altijd nog beslissen of je die erbij houdt of verkoopt.

Wat brengt zo'n ding nog 2e hands op kun je je afvragen.
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Zeker niet wegdoen die 70mm.

Stel het is 6 december en bar koud (ja, je moet toch even van het gemiddelde uitgaan, he?) en een heldere ster zal worden bedekt door de maan. Je komt net thuis van je werk en over een half uur is de bedekking al een feit!

Optie 1. Je zet je loodzware dob snel buiten. Haastig collimeer je hem. Dan kijk je vijf minuten voordat de bedekking begint door je 6mm oculair (je moet namelijk sterk vergroten want de maan stoort nogal in het beeldveld). Omdat de scoop nog steeds 10 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur zie je niets meer dan een dansend stipje naast een wiebelende wazige maan. Je vingers zijn inmiddels ook bevroren omdat je al een half uur buiten staat te prutsen.
                Astromonie is een rothobby

Optie 2. Je zet snel (vijf minuten voor de bedekking begint) de kleine refractor buiten en je gaat kijken. Het beeld is scherp en jij bent nog warm. Je ziet een prachtige puntvormige ster in een fractie van een seconde uitdoven aan de maanrand. Snel weer naar binnen, want het begint toch wel koud te worden.
                Astronomie is gaaf!

(Ik heb zelf een 20cm Dobson voor de starparty's en langdure waarneemsessies en een 7cm refractor om snel even een bedekkinkje of iets dergelijks te bekijken. De Eq-montering waar hij opstaat gebruik ik voor piggyback fotografie)
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Helemaal eens met roel!

Een kleine refractor is perfect voor de keren dat je gewoon even snel wil gaan waarnemen. Ik heb mn ed80 altijd beneden staan en die staat binnen 2 minuten buiten klaar om te kijken. De 20cm heb ik gewoon voor de keren dat ik meer tijd heb en lang door wil gaan.

Commentaar

Voor de mensen die de Skywatcher bij Astroshop hebben gekocht:

http://www.grootven.be/Showpage.asp?...ATCHER#TABEL_4

:wow

En een gelukkig nieuwjaar hé!

Groetjes,

Bandit (braaaaave dobson, aai, aai) :P
                    Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                      Voor de mensen die de Skywatcher bij Astroshop hebben gekocht:

http://www.grootven.be/Showpage.asp?...ATCHER#TABEL_4

:wow

En een gelukkig nieuwjaar hé!

Groetjes,

Bandit (braaaaave dobson, aai, aai) :P
                      Geweldig toch

Commentaar

Ik heb even een vraagje aan alle Dobson 8" gebruikers:

Hoe kan je je telescoop het makkelijkste collimeren?

Dat vraag ik me namelijk af, niet dat het nu gelijk nodig is maar voor het geval dat moet ik wel weten hoe ik het moet doen.
                        Ik zie wel verschillende engelse en nederlandse sites maar misschien is er hier iemand die het mij in normaal nederlands uit wil/kan leggen...

Alvast heel erg bedankt!

Commentaar

Dit is een hele goede filmpje die uitlegt hoe je moet collimeren.

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Oke dankje

Commentaar

Éen dinkje wil ik er wel nog bijvoegen - bij correcte collimatie is (door prespectiefeffecten) de vangpsiegelspin en de (dubbele) reflectie van de vangspiegel niet concentrisch met de rest, en dat *is* normaal.

In het filmpje van Andy lijkt het of je alles concentrisch krijgt, en dat is niet zo - de grootste frustratie bestaat erin te willen prutsen tot alles inderdaad concentrisch wordt en dat GAAT NIET.

Wat concentrisch moet gezien worden is:

-de pupil van een collimatiekap (dopje met gecentreerd gaatje)
                              -de centrummarkering van de spiegel
                              -een Cheshire-ring
                              -de driedubbele reflectie (ring) van de rand van de oculairhouderbuis
                              -de rand van de reflectie van de hoofspiegel
                              -de rand van de vangspiegel (niet verwarren met het vorige!)
                              -de binnenrand van de oculairhouderbuis.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X