Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astroshop.de en dobson 8"wie heeft er ervaring mee?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hier vast een paar kiekjes:

Groetjes,

Bandit ( die de ETX al buiten heeft staan )
    Achromatologisch

Commentaar

ik zat net te kijken maar we zijn naar pagina 7 gegaan met ons topic.

Cor stel een vraag over dobson en krijgt 150 keer een reply.

Volgens mij het grootste aantal op de stickys na.

It is nice to be important, but it is more important to be nice.
      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Die maanfilter is ook de moeite niet Dat is gewoon een groenfilter.
        Die krijg je ook vaak bij goedkope warenhuistelescopen.

Evengoed hoop ik dat jullie veel plezier hebben van de dobson!!!!
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Firstlight laat nog even op zich wachten hier .. Niks dan grijze massa's daarboven ..

Vannacht wel even kunnen spieken tussen de wolken door, en wat een
          groot verschil met mijn ETX! Zoveel meer kan ik zien hiermee!

Ik zal gauw de foto's van de accesoires plaatsen!

Groetjes,

Bandit (die tegen beterweten in de Dob zo weer buiten gaat zetten)

--edit--

Zeg ik terwijl er ineens een pleur water op m'n balkon valt

--edit--
          Achromatologisch

Commentaar

Kan er mij iemand vertellen hoeveel je meer ziet door een 10" dan door een 8". Ik heb hier en daar gelezen dat dit niet zo veel verschil maakt. Is het ook nog interessant om zo'n grote dob te gebruiken vanuit lichtvervuilde gebieden. Ik ben nl. niet van plan om ritjes te doen naar donkere gebieden.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Kan er mij iemand vertellen hoeveel je meer ziet door een 10" dan door een 8". Ik heb hier en daar gelezen dat dit niet zo veel verschil maakt. Is het ook nog interessant om zo'n grote dob te gebruiken vanuit lichtvervuilde gebieden. Ik ben nl. niet van plan om ritjes te doen naar donkere gebieden.
              Het zal je in grensmagnitude ongeveer 0,3 magnitude schelen. Lijkt niet veel, maar bolhopen lossen net even lekkerder op, je ziet duidelijk meer sterren in het beeldveld, ook vanuit lichtvervuilde omgeving, planetaire nevels tonen net iets meer kleur en ga zo maar door.
              Maar als je toch geen ritjes met de Dob gaat maken, oftewel vanuit je thuisbasis gaat waarnemen, dan is verplaatsbaarheid niet zo'n belangrijk punt en zou ik doorsparen voor een 30 cm. Die is niet zoveel duurder, nog net te tillen, en dan merk je pas echt verschil t.o.v. een 20 cm!

Ikzelf ben vorig jaar van 30 cm naar 37 cm gegaan, en het is een wereld van verschil!

Groeten,
              Guus

Commentaar

Heb ook een telescoop gekocht via Astroshop.de. Goede ervaring mee. Alles netjes geleverd.
                8" Skywatcher Newton (Imaging)
                4" Skywatcher Achro (Guiding)
                EQ6 Syntrek
                Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                Philips SPC900 (Guiding)
                DSLR Focus; DSLR Shutter
                PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Om er even op terug te komen; de prijs van de 8" Dobson + maanfilter bij AstroShop.de is nu gestegen naar 300 euro (i.p.v. 250 euro), maar de maanfilter leveren ze er niet meer bij. Wel kost de 8" Dobson mét maanfilter en een Pyrex-spiegel nu 330 euro.

Wat is het verschil tussen de spiegel van de Dob van 300 euro en die van 330 euro?

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                    Om er even op terug te komen; de prijs van de 8" Dobson + maanfilter bij AstroShop.de is nu gestegen naar 300 euro (i.p.v. 250 euro), maar de maanfilter leveren ze er niet meer bij. Wel kost de 8" Dobson mét maanfilter en een Pyrex-spiegel nu 330 euro.

Wat is het verschil tussen de spiegel van de Dob van 300 euro en die van 330 euro?
                    Hij aclimatiseerd sneller.
                    114mm refl. en 70mm refr.
                    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Kijk wel uit mocht je ooit 2e hands tegen zo'n Skywatcher Pyrex- Dobson aanlopen.

Bij de Pyrex versie zit er alleen maar 'n 1x een 2inch. oculair bij.
                      Als je goed kijkt in de gebruiksaanwijzing staat het er zelfs bij.

Atodaz hebben ze zijn Dobson ook aan hem verkocht als zijnde Pyrex versie en toen ik de Dobson weer van hem wilde overnemen, kwam ik erachter dat het dus de gewone non-Pyrex versie was.
                      Dat was dus even een "katertje" voor ons beiden.

Toen heb ik 'm maar nieuw gekocht, beslist geen miskoop zoals je al hebt kunnen lezen hier en daar.

Ook de oculairen die erbij zitten vallen niet tegen.
                      Ik vraag me nog steeds af hoe het allemaal mogelijk is voor zo'n prijs.
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Ja dat was zeker ff schrikken voor ons beiden. Zo kom je achter dat er degelijk mensen zijn in de astronomie wereld die je willen oplichten.

In dit geval mij
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door Patje
                          Origineel geplaatst door Freek

Hij aclimatiseerd sneller.
                          Ik dacht dat alleen de uitzetting kleiner was?
                          Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Pyrex of niet heeft weinig belang voor een achtdduimer - althans voor de eindgebruiker.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                              Pyrex of niet heeft weinig belang voor een achtdduimer - althans voor de eindgebruiker.
                              Oke, mooie uitspraak, ik ben er blij mee want ik heb geen Pyrex spiegel.
                              Maar misschien kan je e.e.a. uitleggen.

Cor
                              Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco
                                Origineel geplaatst door sixela
                                Oke, mooie uitspraak, ik ben er blij mee want ik heb geen Pyrex spiegel.
                                Maar misschien kan je e.e.a. uitleggen.

Cor
                                Het grote voordeel van Pyrex is dat het niet uitzet terwijl je de spiegel aan het bewerken bent - maar daar heeft vooral de spiegelmaker last van.

Vele topspiegelmakers zullen daarom ook niet anders dan Pyrexspiegels aanbieden als je een grote en nauwkeurige spiegel wilt.

In theorie zet een Pyrex spiegel minder uit als-ie warmer is, maar een niet gekoelde spiegel geeft vooral problemen omdat die een laagje lucht verwarmt net boven het oppervlak (de grenslaag), die dan gaat acteren als een soort slechte en bewegende lens, en daar hebben zowel Pyrex als plaatglasspiegels last van.

Een ander voordeel bij erg grote spiegels van Pyrex is dat je minder astigmatisme gaat genereren als je ventilators gebruikt die het oppervlak niet egaal afkoelen, maar met een achtduimer heb je daar geen last mee (aangezien bv. een 120mm ventilator al de meer dan helft van de diameter bedekt en de lucht maar 40mm moet afleggen tot aan de rand).
                                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                                X