Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lenzenkijker, spiegelkijker of een verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lenzenkijker, spiegelkijker of een verrekijker

Ik heb een budget van 350,- en ik wil naar planeten kijken, welke kijker kan ik dan het beste kopen, of kan ik beter doorsparen en aan welk bedrag moet ik dan denken.

Ben je van plan om opnames te gaan maken?

Commentaar

Ja daar stel je een grote vraag, dat weet ik dus niet.

Commentaar

Dat is zeker belangrijk, want als je langbelichte opnames wilt gaan maken dan heb je een volgmotor nodig. Misschien moet je iets duidelijker zijn, welke eisen stel je precies?

Commentaar

Als je naar planeten wilt kijken koop dan een refractor van een degelijk merk in die prijsklasse.
          http://www.telescope-service.com/refrac ... tml#tsr901
          http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... tm#1021000

Voor opnames van planeten te maken volstaat een simpele webcam en een gewone montering met volgmotoren. Zodoende moet je ook niet langbelichten. Later kan je dan kijken voor een webcam en volgmotoren. Kijk ook voor een stuk baader zonnefolie voor visueel gebruik. Met wat knutselwerk kan je dan heel goedkoop kijken naar de zon.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat Jefke zegt spreekt me zeer aan dat ik met een webcam opnames kan maken, en mijn budget is bij gesteld naar 750,- :lol:

Commentaar

Dat is een best verschil. Tips die ik inmiddels heb geleerd:

- Probeer eerst eens door de verschillen telescooptypes te kijken voor je een keus maakt
              - Denk daarna een beetje aan je toekomstige wensen
              - Denk dus ook na over je montering (stevigheid en draaggewicht)

Op deze manier kom je er achter of planeten absoluut wel is wat je wil zien. Misschien hou je meer van de deepsky prestaties die een Newton je geeft en vind je het verschil in contrast op de planeten tussen de twee telescooptypes helemaal niet zo erg. Als je dat eenmaal weet, denk dan ook even na of je wil gaan fotograferen. Zo ja, dan vind ik het persoonlijk jammer als je nu je geld in een lichte montering steekt, als je er straks een tweede bij moet halen voor fotografie. Voordeel hiervan is wel dat, mocht je de hobby toch niet zo leuk vinden, je minder geld verliest. En al zou je hem wl leuk vinden, dan is het ook niet zo erg om twee monteringen te hebben (of je verkoopt de lichtere).
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

telescoop

Beste Imagedream,

Even een aantal dingen:
                Waneer je planeten wilt bekijken is het belangrijk dat je en telescoop neemt die een hoog F getal heeft. Dit getal kun je berekenen door de lengte van het brandpunt te delen door de diameter van het objectief (je lens of spiegel). In de praktijk zijn kijkers vanaf F 9 geschikt voor planeten.

Met een lager F-getal kan het ook wel maar zul je minder zien.
                Er worden steeds twee dingen genoemd een lenzenkijker(refractor) of en spiegeltelescoop (reflector)

Waar je zeker ook naar moet kijken zijn de Smith/Cassegrain of Maksutov/Cassegrain telescopen. Deze telescopen hebben een korte bouwwijze maar toch een lang brandpunt. Het voordeel hiervan is dat de korte bouwwijze resulteerd in een lager gewicht. Hierdoor is hij stabieler op een montering.

Een mooi voorbeeld is de skywatchter 127/1520 mm maksutov. Op een EQ5 deze set kost rond de 600 euro .

Heb deze set zelf ook gehad en weet zeker dat je daar veel plezier aan kunt beleven. Nog beter is de skywatcher 150 mm maksutov. Deze is iets duurder dan 750 euro maar dat is het zeker waard.

kijk maar eens op:
                http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#SKM150

of op:
                http://home.planet.nl/~lefeb019/
                De laatste verkoopt ook de skywatchers alleen staan ze niet op zijn site.

Dat je ook wil gaan fotograveren is prima natuurlijk. Maar bedenk dat je eerst je montering en telescoop moet doorkrijgen. dat duurt wel even. In die tussentijd kun je weer sparen voor een webcam enzo.

Hierbij nog een paar foto's uit de oude doos. Ze zijn gemaakt met de 127mm maksutov.

M.v.g
                Arend van der Salm
                http://www.inhetdonker.nl
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Kijk eens op marktplaats daar staat een complete Orion omc 140 voor 550,- volgens mij is dat wel goed spul (F14)
                  Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                    Kijk eens op marktplaats daar staat een complete Orion omc 140 voor 550,- volgens mij is dat wel goed spul (F14)
                    hallo,

Dat is inderdaad prima spul. Moet zeggen dat het wel heel goedkoop is voor een orion uit engeland. Maar als hij goed is . Is het een superkijker voor planeten.

gr arend
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door imagedream
                      Wat Jefke zegt spreekt me zeer aan dat ik met een webcam opnames kan maken, en mijn budget is bij gesteld naar 750,- :lol:
                      Dat is wel vlug verandert . Ik ben het helemaal eens met hetgeen Arend schreef. Dus heb ik niets meer toe te voegen. 8)
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Om nou meteen een f9 of hoger te kopen? echt een planeet kijker die op deepsky weinig doet, terwijl het voor de planeten nog wel ff duurt voor dat ze weer gunstig staan, zeker voor jupiter. zou F6 tot F8 niet een betere keus zijn?

Commentaar

Een C6 zou een goede keuze zijn, deze wordt nogal eens vergeten maar het is een heel goede telescoop.

http://www.telescope-service.com/Celest ... CT.html#C6
                          Op een Astro-4 montering zit je net binnen je budget en kan je later je eerste stappen in fotografie doen. Je kan 2" oculairen gebruiken en zo een groot beeldveld bekomen.
                          Ik heb al een paar reviews gelezen en het schijnt een heel goede telescoop te zijn, bijna geen image shift en door de coatings geeft hij heldere beelden van deepsky van een evengrote Mak.

Commentaar

Ik heb genoeg planeetwaarnemingen gedaan met een 15cm F/5. Als die goed afgekoeld was ging dat prima. Mocht het gaan vervelen (wat het geval was) heb je altijd nog een geschikte deepskykijker.

Commentaar

hallo,

Inderdaad een C6, een prima telescoop.

gr Arend

Commentaar

Werken...
                              X