Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw op het forum

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw op het forum

Dag allemaal,
    Ik ben nieuw op deze forum. Eerst even voorstellen.
    Mijn naam is Niki Lin, 28jaar, wonend in Nispen(gem Roosendaal).
    In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een Wok Restaurant en tevens medeoprichter van een aantal commerciele websites.
    Al heel mijn leven ben ik al geinteresseerd in Sterrenkunde en Quantumfysica. Alleen de laatste jaren heel wat meer. Sinds een week ben ik een trotse bezitter van een Orion Skyquest Intelliscope 8''. Mijn eerste scope en zeker niet de laatste. Volgende stap wordt waarschijnlijk de 12'' van Orion wat niet ver in de toekomst zal zijn. Ik gebruik de 8'' als instapmodel. Nu ondervind ik al gelijk moeilijkheden. Heb nog niet de handcontroller voor de intelliscope(volgende week ofzo pas) dus moet ik alles handmatig doen. Wel lastig voor een beginner(wat betreft telescopen dan). Achtergrond kennis van sterrenkunde heb ik genoeg alleen heb ik daar niks aan bij het uitrichten. Ik ben tevergeefs op zoek gegaan naar de Andromedanevel en tot op heden nog niet kunnen vinden. Ver zal ik er nooit uit de buurt moeten geweest zijn maar het is het een speld in de hooiberg als je niet exact weet waar te zoeken.
    Ook had ik iets meer van de 8'' zelf verwacht, maar dat kan komen door de standaard oculairen die erbij geleverd waren, een 25mm en 10mm 1.25''. Als ik naar jupiter kijk in de vroege avond(deze was natuurlijk zeer makkelijk te vinden) dan zie ik met de 10mm alleen een klein wit rondje zonder verdere kenmerken en 4 manen van jupiter. Heb al via ebay een barlow 2x en een Meade 4000 Superplossl 6.4mm besteld. Hopelijk wordt het dan beter.
    Zijn er nog dingen om aan te schaffen wat voor mij echt bruikbaar zou zijn? Ik wil in elk geval sterrenstelsels goed kunnen zien, eventueel nevels en natuurlijk planeten.
    XT10

Noi Niki,

Welkom op het forum!

Ik ben ook al een tijd geintresseerd in astronomie maar heb sinds een jaar of 2 een serieuze telescoop, een Celestron C9.25 en ben op het moment erg actief in het imagen van de planeten en de maan.

De eerste teleurstelling is enigszins begrijpelijk, maar laat je niet ontmoedigen. Een 8" telescoop laat je heel wat zien, maar je bent misschien een beetje onfortuinlijk in de keuze van je eerste objecten.

Jupiter staat op dit moment laag in het zuidoosten en staat op het punt om achter de zon te verdwijnen. Zo laag boven de horizon en kort na de zonsondergang is de seeing meestal slecht, wat resulteerd in een heel pover Jupiterbeeldje. Jupiter is niet echt de planeet waar je op het moment mee wil beginnen, die staat gewoon te slecht gepostioneerd. ik kan je aanraden om over een week of 2 de maan te proberen, die staat er stukken beter bij. Saturnus is steeds beter zichtbaar in het ochtendgloren, maar het duurt nog wel even eer die tevoorschijn komt. Ann het planetenfront is het dus wat rustig.
    De Andromedanevel is gigantisch groot. Hij is inderdaad met een goede zoeker makkelijk te vinden, maar in een lichtvervuilde omgeving met sterke vergroting zie je eigenlijk alleen de heldere kern, met mogelijk wat structuur ering. Ik kan me voorstellen dat je die over het hoofd hebt gezien op je eerste keer zoeken

Misschien kun je eens beginnen met wat helderder, maar kleinere objecten zoals M13 of de dubbele sterrenhoop in Perseus? Ik weet zeker dat het met enige oefening beter zal gaan.

Laat maar horen of het lukt, vanavond wordt het zo te zien weer redelijk helder.

Succes!

Commentaar

dank je voor de info, ga ik zeker doen die M13 of dubbele sterrenhoop opzoeken.

is een filter tegen lichtvervuiling echt helpvol of doet het maar een beetje?
      Zijn er nog andere oculairen wat ik het best kan aanschaffen dan wat ik nu heb?
      ik heb : 25mm en 10mm plossl en er komt een 2x barlow en 6,4 super plossl.
      XT10

Commentaar

Welkom Niki!
        8" Is prachtig! Kun je enorm veel mee zien. Ik heb maar 1 tip voor je: spreek eens af met iemand met wat ervaring uit de buurt of van dit forum. Vaak is de eerste keer wat teleurstellend. Als ik je lijst met spullen zo lees heb je een prachtig startpakket. Ik zou je geld liever besteden aan een tripje om wat waar te nemen met wat mensen dan aan iets groters of nieuws. En inderdaad: wat Arnaud zegt: wat kleinere objecten eerst!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Om te helpen zoeken is een Red Dot Finder of een Telrad finder in combinatie met goede kaarten ideaal!!
          Persoonlijk gebruik ik nooit de zoeker, want daar kan ik echt niets mee vinden :S
          Met de zoeker heb je het probleem dat het beeld op de kop en in spiegelbeeld staat en in de telescoop is het weer anders ik kan er in ieder geval geen touw aan vast knopen.
          OF je koopt de intelliscope handcomputer
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door milcom
            dank je voor de info, ga ik zeker doen die M13 of dubbele sterrenhoop opzoeken.

is een filter tegen lichtvervuiling echt helpvol of doet het maar een beetje?
            Zijn er nog andere oculairen wat ik het best kan aanschaffen dan wat ik nu heb?
            ik heb : 25mm en 10mm plossl en er komt een 2x barlow en 6,4 super plossl.
            Een nevel-filter werkt echt, maar alleen op bepaalde objecten. Als ik je een advies mag geven zou ik inversteren in een goede barlow of een powermate. Ikzelf heb een 42, 30, 25 en 10 mm plossl, maar ik gebuik de 42 en 10 mm eigenlijk zelden. Pas na 2 jaar heb ik een goed beeld wat ik eigenlijk voor oculair wil hebben.

Probeer in eerste instantie eens te kijken met de spullen die je hebt, probeer erachter te komen wat je mooi vind, en besluit dan wat voor oculairen of acessoires je wilt hebben. Maar een goede powermate of barlow is nooit weg, zeker niet voor een Newton zoals je die hebt.

Sterrenhopen zijn ideaal om mee te beginnen en bepaalde nevels zoals de ringnevel en de halternevel zijn ook erg goed te zien. Nevelfilters hebben bij de laatstgenoemde, maar ik zou ze eerst eens proberen te vinden en te bekijken, die filters lopen niet weg en je kunt later nog heel goed kiezen welke je precies wil hebben (er zijn er heel wat en elk heeft zijn eigen eigenschappen)

Kijk eens of je M13 vanavond kunt vinden en vertel ons wat je ervan vind!! 8)

Commentaar

de handcontroller gaat in elk geval komen, waarschijnlijk volgende week.
              mss dan nog een filter halen.
              XT10

Commentaar

Ik kan je zeggen dat de Handcontroller erg goed werkt, ik zelf heb ook een Intelliscope 8. en ben er zeer trots op :-P.
                Ik ben nu ook verschillende filters aan het kopen. kan niet wachten waneer ik ze krijg..:-D.
                Ik denk ook dat je ze later nog ook nog nodig heeft. het zijn met name nevelfilters en kleurfilters..

een tip is: leer eerst goed met je telescoop te werken. en natuurlijk niet te vergeten zorg dat jij je handcontroller goed installeerd!! anders vind je niets.!!
                heb je problemen kan je me altijd een berichtje sturen...

Greetz Beenie...

Commentaar

Hallo Niki, welkom op het forum.

Ik ben het eens met alles wat hierboven aan tips is genoemd, maar ik heb de allerbeste tip nog niet gehoord:

Kom eens langs op een kijkavond: daar leer je in korte tijd van anderen heel veel. Het is als eenling nl best moeilijk om de weg aan de hemel te vinden. Ook met handcontroller.

Jouw Dobsonkijker is een ideaal instrument om visueel mee waar te nemen en is ook voor beginners eenvoudig te bedienen.
                  Toch is het beeldresultaat erg afhankelijk van de weersomstandigheden en nog meer van de lichtomstandigheden.
                  Vooral bij zwakke nevelobjecten is de mate van lichtvervuiling van groot belang: Een 32cm kijker zal in een lichtvervuilde omgeving MINDER laten zien dan een 15cm-kijker onder een prachtige (zuidfranse) sterrenhemel.
                  Dat is niet overdreven.
                  De nederlandse lichtvervuiling is maar voor een gedeelte te compenseren met een UHC-filter.
                  De meest efficiente manier om je kijker te upgraden is dan ook niet een nog groter instrument te kopen, maar door af te reizen naar echt donkere oorden.

Daarom hoop ik je de komende tijd eens te kunnen begroeten op een Astrostart-kijkavond. Hou dit forum in de gaten. (morgenavcond is de eerstvolgende gelegenheid op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad).

En misschien komen we allemaal wel een keer bij je wokken. :P

Groet!!
                  HArro
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

hehe zal relax zijn bij mij te wokken, ik heb een zeer grote prive parking waar gerust een 50tal auto kunnen staan, mss leuke plek voor een meeting? hehe na het wokken lekker hokken... oh nee lekker observeren...
                    alleen jammer de straatverlichting een beetje verpest...
                    XT10

Commentaar

Origineel geplaatst door milcom
                      alleen jammer de straatverlichting een beetje verpest...
                      Geen probleem: daar hebben wij astrostarters onze gereedschappen voor....
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

een gun? :lol:
                        XT10

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                          Geen probleem: daar hebben wij astrostarters onze gereedschappen voor....
                          Contacteer daar CelesteRoel© maar eens voor. Hij heeft de laatste snufjes op het gebied van anti-lichtvervuiling!

Btw, welkom op het forum

Commentaar

Werken...
                          X