Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kwaliteit C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kwaliteit C8

Hoe is de kwaliteit eigenlijk van de C8 met de standaard vorkmontering, en volgmotoren.

Er staan er 2 op markplaats te koop, een voor 650,- en de andere voor 850,-
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hoi Arie,

Als je het over de kwaliteit van de OTA zelf hebt dan hangt het van het exemplaar zelf af. De C8 is een populaire telescoop, maar qua kwaliteit wil er nog wel eens wat variatie in zitten. Als je hem gaat kopen zou ik zeker even een stertest doen. Dan zie je alle optische gebreken.
    Voor wat de vorkmontering betreft kan ik je niet helpen, ik heb een parallactische montering.

Commentaar

Ik las laatst iets over telescopen uit een bepaalde periode, volgens mij halverwege de jaren negentig.
      Toen werden er hele slechte C8-ten gemaakt (zaten ook goede tussen) meende tussen 93 en 96 ofzoiets.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Zelf heb ik veel gekeken naar de C8 varianten. De oranje telescopen zijn optisch allemaal goed. De telescopen uit het halley tijdperk zijn wat minder, de recente C8-en zijn allemaal ok.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Zelf heb ik veel gekeken naar de C8 varianten. De oranje telescopen zijn optisch allemaal goed. De telescopen uit het halley tijdperk zijn wat minder, de recente C8-en zijn allemaal ok.
          Halley tijdperk, dat was die periode die ik bedoelde
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

En hoe is het dan met de vorkmontering, en de volgmotoren van de C8. Ik heb er namelijk zo mijn twijfels bij.

Commentaar

ArieV, misschien is dit een technisch probleempje - maar je lijkt vaak hetzelfde berichtje twee keer achter elkaar te posten! Druk je te vaak op de 'verzend'-knop? Ik heb je dubbele reactie hier even gewist.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Geen idee eigenlijk, mijn pc zet na het plaatsen van het bericht heel vaak op "Kan de server niet vinden" En als ik dan op pagina terug klik, wordt er denk ik een nieuwe bericht geplaatst. Ik zal er rekening mee houden. Excuses

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                  En hoe is het dan met de vorkmontering, en de volgmotoren van de C8. Ik heb er namelijk zo mijn twijfels bij.
                  De vorkmontering is voor visueel gebruik fantastisch! Je hebt altijd 2 knoppen binnen handbereik en die werken een stuk lekkerder dan een buigzame golf. Het grote nadeel van een vorkmontering is het fotografisch uitlijnen op de pool. Dit moet je met zgn 'driften' doen en is nogal lastig, maar niet onoverkomelijk. Kortom: is je doel waarnemen en niet persť fotografie dan zou ik voor een vorkmontering gaan.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                  X