Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TAL vs Bresser ed

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TAL vs Bresser ed

Hallo,

Net aangemeld bij dit forum heb ik een vraag:

Ik ben me zelf aan het orienteren om een telescoop aan te schaffen.
    Nu kwam ik het merk Tal tegen met een leuke telescoop de TAL-1M, prijs 490,00
    Ook kwam ik met merk Bresser tegen en vond de N-130, die met volgmotor;
    313.00 kost.

Dat is een verschil van 177 euro terwijl de spiegel van de Bresser groter is.

Wie kan me dit uitleggen.
    Is een Tal dit verschil waard?

Cor
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

Hallo Cor,

Ten eerste: Welkom!

Ik heb over TAL veel goede dingen gehoord. Ze houden van oversized en zwaar. De optiek is bijna altijd van zeer goede kwaliteit en de monteringen heb ik goede en minder goede dingen gehoor. Daar mogen anderen over oordelen.

Ik heb zelf de Bresser, naja intussen de Patrick Messier N150, en de optiek is van redelijke kwaliteit. De spiegel is een sfeer en geen parabool. De obstructie is vrij groot van de newton. Ik heb zelf de MON-2 montering erbij zitten, deze was na het vervangen van het vet en het opnieuw afstellen vrij goed. Deepsky fotografie zal er denk niet inzitten, maar hij loopt lekker op zijn 2 motoren hoor. De Messier N130 heeft de MON-1. Dus daar kan ik niets over zeggen.
    De focusser is van redelijke kwaliteit en kan na enige afstelling vrij goed bediend worden.

Al met al is de TAL kwalitatief gezien beter, maar dat zie je ook aan de prijs. De oculairen van TAL zijn ook beter dan de bijgeleverde bresser plossl.

De Messier N150 wordt met 8 x 50 zoeker met verlicht kruisdraad geleverd. Op een MON-2 (aka astro-5) met verlichte poolzoeker. Ik denk dat je als je voor de Bresser gaat beter voor de N150 of N200 kan gaan. Zeker voor de montering en zoeker die erbij zitten. De N200 heeft wel een parabolische spiegel.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
    X