Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Monteringen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Monteringen

Een degelijke opstelling, staat of valt met zijn montering. Daar ben ik inmiddels achter. Dus, na voornamelijk naar de kijker te kijken, ben ik nu druk bezig met informatie zoeken over monteringen. Nu staan er tig topics hier over verrekijkers en telescopen, maar niet echt een duidelijk wat betrefd monteringen. Daar zou ik graag veranderingen in willen brengen met deze thread.

Daar de kijkers in meerdere gevallen minder dan of ongeveer de helft van het totaal bedrag beslaan (en niet zelden veel meer), is het letten op de aan te schaffen montering zeker niet onbelangrijk. Immers, je montering is nooit te zwaar maar kan al snel te licht zijn. Een montering met een draaggewicht van 12 kilo met daarop een Newton van 9 kilo houdt 3 kilo over aan accessoires. Dit leek mij ruim voldoende, maar na een gesprek met NightSky van dit forum kwam ik er dus al gauw achter dat je snel aan die drie kilo zit. Zodra je er een volgkijker op plaatst voor astrofotografie kun je er al rap overheen zitten! En dan nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld je camera of oculairen.

Wat natuurlijk ook mee speelt is een toekomstige uitbreiding van je 'arsenaal'. Begin je met een leuke refractor van een kilo of 4, dan is een Astro-5 met draaggewicht van 9 kilo prima. Maar wat als je straks een Newton koopt, of een mooie Schmidt-Cassegrain? Natuurlijk maakt dat het geen weggegooid geld voor je Astro-5, maar je moet er wel vaak weer een nieuwe montering bijkopen! Als je dat geld niet hebt, of het niet nodig vind om direct of ooit 2 monteringen te hebben, had je die 300 eurootjes ook wel gelijk in een zwaardere montering kunnen steken. Nu moet je opnieuw het volle pond plus de extra euro's betalen! Als je al een zware montering hebt maakt dit het aanschaffen van een extra kijker een stuk makkelijker. En, alle extra's die je koopt voor je montering, zijn direct beschikbaar voor l je kijkers. Dus bijvoorbeeld niet alleen voor die ene lichtgewicht refractor, maar k voor je veel zwaardere Newton. Zo sla je twee vliegen in n klap (lekker Hollands).

Maar waar ligt dan ongeveer de grens (in bijv. draaggewicht), en wat zijn goede monteringen? Het sleutelen / upgraden aan / van monteringen lijkt regelmatig te gebeuren, te zien op dit forum, maar vanaf wanneer is dat nodig? De celestron AMD haalt 12 kilo, maar zo te zien zit je daar dus al snel aan met een 200/1000mm Newton + accesoires en volgijker. Hoe goed is de EQ-6 dan? Die draagt 16 kilo, een flink verschil. Deze montering lijkt mij dus wel geschikt met het oog op de toekomst.

Zijn er dus monteringen die met het oog op de toekomst er uit springen? Monteringen waarvan je zegt, dr kan ik voorlopig mee doen wat ik wil. Ik vind, gezien de prijzen, dit absoluut de aandacht waard.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

f*ck f*ck f*ck

had net een lap tekst getypt kreeg ik een foutmelding!!!!!!!

Anyway.

Zal mijn verhaal van net maar even samenvatten in mijn hoofd

Verwacht niet dat je met 300 meer een betere montering hebt voor astrofotografie. Een EQ-6 is standaard niet bepaald geschikt voor astrofotografie. Daar komen nog weer allemaal tweaks overheen die de prijs nog wel 600 a 800 euro de lucht in laten schieten.

En dan nog kun je geen foto's verwachten zoals Arend ze maakt, die maakt ze met een Losmandy G11 montering die minimaal al 3200 euro kost.

Als ik jouw was zou ik gewoon een leuke montering kopen die in je budget past, hetzij een EQ-5, HEQ-5 of EQ-6. Daarmee kun je best al wel oefenen met astrofotografie, zonder direct een nier te moeten verkopen om het te bekostigen
    Verwacht dan ook geen geweldige resultaten met "spot-on" sterretjes, maar daar is de prijs ook niet naar uiteraard. Als het je dan nog steeds bevalt, het opzetten en het lange wachten tijdens de belichting, dan kan je later altijd nog eens upgraden naar grotere, betere en duurdere montering.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het zonde is om al je geld in iets te stoppen waarvan je niet eens zeker weet of je het wel leuk vind

Succes

Dit was ongeveer wat ik net ook al had getypt, nu ff ctrl+c doen
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het welbekende principe dus, proberen, experimenteren en leren! Zoiets had ik ook al wel verwacht hoor, maar onbewust was idd ook mijn vraag waarmee Arend zijn foto's maakt (uit nieuwsgierigheid), of waar zulke foto's mee gemaakt worden. Ik had de Losmandy's al gezien, en ja, die prijs is zeker niet mis. Verder had ik Nop's ervaringen gelezen met zijn aangepaste EQ-6, en dat klinkt ook wel leuk.

In ieder geval, het verschil van gebruikersniveau (en prijs) van de EQ-6 en de Losmandy was mij al als groots bekend, maar dan bestaan er nog de verschillen tussen de Celestron AMD en de EQ-6. En dat is natuurlijk ook wel interessant. Ik was absoluut niet van plan duizenden euro's te betalen voor mijn eerste montering, maar een verschil van 100 euro voor een betere montering is zeker te overbruggen. En dus zit ik ook met die keuze.

De EQ-6 leek mij wel erg geschikt zoals ik al zei, met een draagvermogen van 15 kilo. Ik moet toch die Nop maar eens te pakken krijgen! Die heeft er een, en die is ook bekend met de Celestron C8. Najah, heb hem al gepm'd dus afwachten maar.

Bedankt Ossi!
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Nop heeft een HEQ-5

Persoonlijk kies ik liever eerst een telescoop en dan pas de montering.
        Heb je enig idee wat je telescoop gaat worden?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Daar ben ik ook druk mee bezig. Zit te twijfelen tussen twee nogal verschillende telescopen, een Newton 150/750mm (misschien een 200/1000mm) of een C8. Maar ik denk dat het een van de twee Newtons wordt, en dat vraagt dus een degelijke montering als ik later uitbreidingen ga plaatsen.

Dacht trouwens dat Nop een EQ-6 had maar je hebt gelijk, hij heeft een EQ-5.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hallo,

Even iets rechtzetten. Ik gebruik niet de G11 maar de GM-8. Het goedkopere broertje van de losmandy. Deze heb je al (zonder goto) voor 1800 euro.

Tja over monteringen kan ik maar een ding zeggen. Zoals jij al aangeeft is je montering ontzettend belangrijk. Ik zou dat ook niet gaan voor een eq-6 of zo. Leuk voor maan en planeten maar niet zo goed geschikt voor lange belichtingstijden. (of je moet gaan autoguiden. Dan kun je nog wel wat fouten er uit halen.

Gewoon doorsparen en gelijk iets goedkopen. heb je veel langer plezier van. Natuurlijk kun je ook proberen een 2 dehands montering te kopen !

gr Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Een tweedehands montering is inderdaad misschien de oplossing. Die GM8 staat me overigens absoluut niet tegen! Vind de Losmandy's er sowiso al erg mooi uitzien, maar ze zijn dus ook erg goed. De prijs is alleen een beetje veel voor een eerste montering. Dat is wel lastig in de keuze, ik ben erg enthousiast maar het zal wat zijn als ik straks er toch mee stop (iets wat ik als zeer onwaarschijnlijk beschouw maar toch).
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hoi Steem

Montering is zeer belangrijk, daar moet je niet op besparen. Je kan gewoon een 2ehandse montering kopen en kijken hoe het je bevalt. Bevalt het niet, dan kun je hem voor het zelfde prijs terugverkopen.

Zoals ik eerder zei, denk er goed over na en bespaar op niet. Kijkers heb je genoeg, en sommige zijn heel goedkoop.

Dit is een goed artikel van Rob

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3104
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                  Neen ,een HEQ5 en deze is belange niet gelijk aan de EQ5....
                  Obsession 18 inch F/4.5
                  Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
                    Origineel geplaatst door Steem
                    Neen ,een HEQ5 en deze is belange niet gelijk aan de EQ5....
                    wel de heq5 heeft standaard motortjes en er is iets meer ijzer in verwerkt dan de eq5.
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Heej steem. Mooi man dat je serieus bezig bent met de nieuwe scope!

Monteringen heb ik trouwens ook veel over zitten twijfelen. Maar ik ben voor mezelf toch uitgekomen op een eq6 pro montering. Hoor er veel goede dingen over en het schijnt dat ze beter zijn dan de standaard eq6. Voor astrofotografie met het lange brandpunt van de c8 heb je wel een erg preciese montering nodig. Dan gaat het met een normale eq6 niet. De skyscan versie schijnt wel beter te zijn dan de normale en heeft een autoguider (goed voor lange belichtingen).

De losmandy is dan wel weer een stap beter/duurder dan de eq6 en je krijgt zeker waar voor je geld. Als je m kan betalen zou ik het wel doen.... Als je dat niet kan (zoals ik) is de eq6/heq5 een van de weinige keuzes voor fotografie met zo'n telescoop.

Maar met een lang brandpunt van de c8 deep sky fotografie gaan doen is moeilijk. Zelfs het kleinste foutje van je montering krijg je dan te zien. Mischien is een newton iets voor je?

Commentaar

Belangrijk in een montering voor fotografisch gebruik is niet alleen de stabiliteit, maar ook de gelijkmatigheid van de "periodic error".

Er zijn grenzen aan wat een autoguider wel en niet kan, hoe beter de montering hoe minder werk een autoguider heeft om de correcties binnen een bepaalde bandbreedte te houden.

Indien je een slechte Eq-6 te pakken hebt met een hoge en ongelijkmatige periodic error, dan kan ook de beste autoguider daar weinig aan doen.

p.s. Houd er rekening mee dat het door de diverse handelaren opgegeven draagvermogen van een montering voor visueel gebruik is, fotografisch ligt dat een heel stuk lager.
                        i love astronomie

Commentaar

Een C8 voor beginnend astrofotografie!? tricky
                          Ik zou idd voor een kortere brandpunt afstand gaan.

Dus idd die 150/750 newton, of iets van een 4" f/6 refractor of iets dergelijks. Nadeel van die refractor is dat ie voor visueel wat minder geschikt is.

Die 150/750 newton zou je prima op een GP-DX montering kunnen draaien voor astrofotografie. Die 200/1000 is alweer een ander verhaal.
                          Dan zul je toch in de duurdere segmenten komen denk ik. Niet voor visueel, maar wel voor astrofotografie.
                          Je kan ze ook allebij kopen

Of een 4" refractor op statief en een 10" dob voor visueel. Dan heb je denk ik wel voldoende te doen tijdens het lange wachten

Persoonlijk zou ik niet zoals Arend zegt direct voor een dure montering gaan. De kans hoeft misschien niet groot te zijn dat je het toch niet echt leuk vind, maar hij is altijd aanwezig!! Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om ergens in te groeien, als je direct het beste van het beste hebt dan weet je ook niet hoe het is om met minder te werken. Klinkt een beetje als een heilig boontje (Als ik het geld had voor duur spul, dan zou ik dat uiteraard ook kopen.)

Commentaar

Ok dan! Ben er nu bijna zeker van dat het de 150mm/750mm Newton wordt van Celestron. Nu alleen nog even een geschikte montering. Misschien dat de Celestron ADvanced Mount (ADM) voor deze wel geschikt is? Draaggewicht is dus 12kg, en anders zou ik een met draaggewicht van 15kg+ zoeken. De EQ-6 zou ik dan voor gaan. Blijft qua prijs ook leuk samen.

En Ossi, je hebt helemaal gelijk. Direct het beste kopen en proberen gelijk zoveel mogelijk problemen te omzeilen is geen goede leermeester. Volgens mij is een miskoop nou ook weer niet z snel gedaan, en ik zal toch eerst veel visueel bezig zijn.
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat dacht je van deze montering
                              De Celestron CAM GoTo kan 10kg dragen http://www.telescope-service.com/Celest ... _GoTo.html

Ik ben hier zelf voor aan het sparen, voor mij persoonlijk lijkt dit een goede en stevige montering. Tevens biedt het voordeel van GoTo.
                              "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Werken...
                              X