Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afstellen montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afstellen montering

Mischien een beetje domme vraag en schaam me er ook een klein beetje voor

Hoe stel je nu precies die EQ-3 af.
    Ik weet dat je de poolzoeker richting de poolster moet laten wijzen, en dan ????.
    Ik zet nu de scoop op een object, en moet dan met de 2 zwengarmen het opbject volgen. Terwijl dit ook moet lukken met maar eentje.
    Ik heb het al geprobeert aan de hand van de duitse begeleiding alleen is mijn Duits niet echt meer van wat het geweest is.

P.s. de urencirkel draait helaas mee, ik denk dat er hier iets loszit hoe kan ik dit weer vastzetten

gr Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hoi Arie!

De afstelling op de pool is essentieel. Als die perfect is hoe je niet meer te corrigeren voor de declinatie, met andere woorden, je hoeft alleen nog maar aan de rechte klimmings as te draaien.

Maar wel alleen als de afstelling perfect is. Dat is in de praktijk nog niet al te makkelijk. De as zomaar richting de pool zetten is vaak niet voldoende.

Even een paar vragen:

Moet je evenveel aan beide assen draaien om een object in beeld te houden?
    Als je aan het kijken bent, ben je dan meestal bezig met lage vergrotingen voor bijvoorbeeld nevels, of kijk je graag naar planeten of de maan?
    Heb je een poolzoeker waar je doorheen kun kijken?

Dat je urencirkel meedraait is niet zo heel erg, die heb je eigenlijk alleen nodig als je objecten aan de hand van hun coordinaten gaat opzoeken. Maar dan moet de afstelling op de pool toch eerst goed zijn.

En schaam je alsjeblieft niet, we zijn allemaal bij het begin begonnen.... ik kn me mijn geklungel nog goed herinneren

Commentaar

Nu, ja voor visuele waarneming hoeft die afstelling echt niet zo perfect te zijn hoor. In mijn Heq5 zorg ik dat de poolster centraal in mijn poolzoeker staat. Dit stelt mij in staat minutenlang objecten te volgen zelfs met sterke vergroting Dit is ruim voldoende.

Voor fotografie is het een ander paar mouwen.

Nu, toch nog even gezegd, ook een poolzoekertje moet je afstellen. Dit hebt ik ook uit een handleiding moeten begrijpen en afstellen. Het is namelijk mogelijk dat de optische as van het poolzoekertje niet samenvalt met de RA as van de montering. En dan moet je dat bijregelen, er zijn regelvijsjes voorzien.
      Op deze link http://www.skywatchertelescope.net/Support.html kan je handleidingen downloaden,ergens daarin staat uitgelegd hoe je de poolzoeker kan fijnregelen en hoe je op de pool aligneert al naar de soort van poolzoeker. Mogelijks vind je ook wel wat info voor de EQ3
      Obsession 18 inch F/4.5
      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ik kijk het liefst naar planeten en maan, maar af en toe een deepsky object er tussendoor komt ook geregeld voor, maar hoofdzakelijk planeten.

Nee ik heb helaas geen poolzoeker...Ik wil er binnenkort een motortje gaan aanschaven...om objecten ook te kunnen gaan volgen en beginnen met fotogravie.

Commentaar

Mischien heb je hier wat aan?
          http://www.meade.com/educational/eqseri ... index.html

Klik op Polar Alignment ,dit laatste was natuurlijk overbodig.
          Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Super dab !!!!

helemaal goed dank je wel het is me gelukt om hem op de juiste manier af te stellen.

Commentaar

Maar van de dames en heren hier op de site leer je echt hoe alles moet,zelfs pimpen van je telescoop ..

Commentaar

Met het pimpen ben ik druk bezig. De binnenkant van de scoop moet met vilt worden bekleed tegen de reflectie, en dat is een pokke werk.

Commentaar

Je hebt Roel's bijdrage gezien?
                  http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ght=pimpen

Commentaar

Werken...
                  X