Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

goede prijs?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

goede prijs?

Ik heb al veel info gelezen over de meade xt 70 en besef dat het niet "de" ideale telescoop is voor uitgebreid hemelobservatie. Alleen moet hij voor mijn zoon dienen als vervanging van zijn 60 x 700 refractor telescoop die zo wankel staat of wat. De goto functie zal in zijn geval wel een hulp zijn om dingen gemakkelijker te vinden. Voor 130 euro kan ik een ongeschonden exemplaar op de kop tikken inclusief montering. Wat is jullie mening? Deze aanschaffen en kijken hoe de interresse verder evolueert of toch opteren voor een spiegel met grotere diameter en dus meer mogelijkheden?
    Gerard

2 Reflectors, 2 Refractors, 2 Monteringen, 2 Ogen, 1 Bril.......
    ...........en veel te veel lichtvervuiling.

meade xt 70

Hallo,

Wat wil je zoon allemaal bekijken. een XT 70 is goed voor de maan en de bekenste planeten te observeren, maar voor deepsky (nevels, sterrenstelsel zal deze niet goed genoeg zijn). Tegenwoordig heb je een aantal goeie van skywatcher die misschien beter liggen.

http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... .htm#80400

groeten

jo
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Ik denk dat een 70 mm is gewoon te klein is ,punt. Een 15 cm dob lijkt mij al een vééél betere keuze en is toch nog niet te duur....Deze laat echt heel wat meer zien zowel op deepsky als planeten ...lijkt mij een zeer goed beginnersinstrument. GOTO? Lijkt mij in een beginstadium niet echt goed. Leer je weg kennen aan de sterrenhemel, leer de sterrenbeelden en leer hoe ja naar een opbject moet starhoppen. Mits een behoorlijk sterrenatlas is dit zeer leerijk. Bovendien , de meeste Messierobjecten zien al via een goede zoeker te vinden
      Obsession 18 inch F/4.5
      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Hallo,

Zoals iedereen moet je een beginnen bij het begin. Begin je met een kijker zoals de ETX 70 dan denk ik dat de interesse als snel zal afnemen.
        Zelf heb ik de etx70 ook gehad . Maar zoals hier boven al wordt beschreven kun je eigenlijk alleen de maan en planeten er mee bekijken.
        En eigelijk alleen de maan. De vergroting van deze kijker licht zo laag dat je van de grooste planeten niet veel ziet. Ik had er eigenlijk dus niet zo veel aan.

Goto kan leuk zijn maar het zelf opzoeken is eigenlijk net zo leuk.

Ook ik zou inderdaad voor een kijker met een grote opening kiezen.

M.v.g
        Arend van der Salm
        http://www.inhetdonker.nl
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Volgens mij is het wel de bedoeling dat er in een later stadium ook mee gefotografeerd wordt toch? Misschien is het handig om rond te kijken op http://www.telescope-service.com/. Hier kun je makkelijk zien wat alles ongeveer kost, en dus wat je (nieuw) kunt krijgen voor welk geld. Even naar beneden scrollen op de homepagina en je kan speuren tussen de verschillende soorten telescopen. Misschien is het dan wel even handig te weten wat welke telescopen zijn en wat de voor en nadelen zijn, iets wat op veel sites wel te vinden is. Op de site staat vaak echter goed aangegeven wat je kan met de telescoop. Wat je er niet mee kan staat er echter niet. Ik ga er van uit dat als men niks zegt over astrofotografie op deze site, dat de telescoop er gewoon niet geschikt voor is.

Wat betrefd je vraag, in je andere topic gaf je aan dat je zoon al een tijdje met een verrekijker had gewerkt, en dat het tijd werd voor een telescoop. Ik denk dat het in dat geval nujuist goed is om een degelijke telescoop te kopen, en enigzins rekening te houden met de toekomst. Al laat je fotografie nu in het midden, het is wel jammer dat als de stap er straks daar is, je telescoop er niet geschikt voor is. Ik zou zeggen, kijk gewoon even rond op de site, hij is erg informatief en ik leer elke dag meer.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik denk ook dat de etx-70 snel saai word omdat je er gewoon niet zo gek veel mee ziet.
            Wat je dan krijgt is dat de kijker niet meer gebruikt gaat worden en de hobby langzaam wordt vergeten. en dat zou erg jammer zijn.
            En op de site van telescope-service heb heel veel keus en kun je voor relatief weinig geld een goede kijker aanschaffen.
            succes!!! :lol:
            Meade LXD75 8" Schmidt Newton
            The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Bedankt jongens (en meisjes) voor jullie inbreng. Naar het zich laat aanzien is de xt 70 een handig speeltje om mee te nemen op reis maar heb je liever een grotere spiegel zodat het minder snel gaat vervelen en mijn zoon kennende zou dat inderdaad wel eens het geval kunnen zijn. In de reeks van "groot, groter, grootst" en "goed, beter, best" zijn in beide gevallen alleen de laatste van beide reeksen goed genoeg. Alleen sluit de status van mijn geldbeugel momenteel niet aan op zijn wensen . Ik ga dan ook jullie raad op volgen en uitzien naar een goede spiegelkijker en als ik jullie info goed volg minstens 15 mm. Ik ben momenteel met enkele mensen aan het onderhandelen voor een paar TAL telescopen die relatief goedkoop zijn. Je steeks ze niet in je broekzak maar vallen ook niet direct om en de kwaliteit schijnt meer dan redelijk te zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Voor mensen die toch een xt 70 als hebbedingetje willen ken ik iemand die er nog enkele nieuw heeft in doos voor 150 euro maar ik heb vernomen dat ze in brugge in een lidl winkel momenteel aan 99 euro worden verkocht. :lol:
              Gerard

2 Reflectors, 2 Refractors, 2 Monteringen, 2 Ogen, 1 Bril.......
              ...........en veel te veel lichtvervuiling.

Commentaar

En dan hebben we het niet eens over de Goto die heel slecht presteerd.
                Met andere worden...
                Hier zal je zoon niet vrolijk van worden en is het al een kansloze hobby voor hij ook maar iets gezien heeft.

Ga met hem mee naar buiten en leer hem de sterrenbeelden.
                Wat mij betreft ga je s'nachts je bed uit en leer je ze eerst zelf.
                Voor wat mij betreft had ik vroeger grote bewondering voor mijn vader.
                Hij kende ze ook allemaal.

Succes.
                Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Werken...
                X