Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Niet voor gevoelige zieltjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Niet voor gevoelige zieltjes

Ik heb nu een zwaar statief van Berlebach met daarop een EQ5. De telescoop is een 15cm Mak. Maar omdat mijn vrouw het wisselen van telescoop wat beu is geworden wil ze hebben dat ik eens iets neem waardoor ik eens een paar jaar mijn mond houdt. Alsof ik daar problemen mee heb :P . De telescoop die ik wil is een C9 daar ik graag planeten, planetaire nevels, dubbelsterren, ed bekijk.
    Ik heb gezien dat deze bij TS op een Celestron CG-5 GT montering staat. Is dat een goede montering of is er een beter alternatief in die prijsklasse (1000€). Het moet wel een montering zijn met GOTO . Lijkt me wel eens leuk om mee te spelen. En kan je de telescoop dan ook nog manueel (zonder de motoren) gebruiken?

PS: Gelieve hieronder geen discussie over de zin of onzin van GOTO te starten.
    Bedankt
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Mijn vriendin wil graag met jouw vrouw in contact komen Dat zegt ze net toen ik ik dit hardop las.

Tevens wil ze het topic 'de vrouwen van....' starten Lol...

Ik begrijp je situatie, maar kan je helaas geen advies over de montering. De telescoop is zeker een goeie!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hoi Jefke.

Ik heb de laatste tijd heel veel zitten zoeken over de cg5-gt montering versus de heq-5 skyscan en de eq6 skyscan. En overal raden ze me de heq-5 aan boven de cg5. Waarom? De heq-5 draagt meer gewicht, is accurater en is dus beter geschikt voor grotere kijkers en fotografie....en laat die c9 nu niet de lichtste telescoop zijn . En als het in je budget ligt.....ga voor de eq6 skyscan. Deze is nog stabieler met de c9 (kan je met een focalreducer mischien ook nog wat deep sky fotografie gaan proberen als je het leuk zou vinden )

Voor puur en alleen visueel zal de cg5 wel voldoen.....maar de heq-5 is even duur en is (eigenlijk) toch wel beter. Ik vond het in iedergeval een makkelijke keuze.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
        Mijn vriendin wil graag met jouw vrouw in contact komen Dat zegt ze net toen ik ik dit hardop las.

Ik begrijp je situatie, maar kan je helaas geen advies over de montering. De telescoop is zeker een goeie!
        En je bent nog niets eens getrouwd :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

De CG-5 zal niet de beste keuze zijn voor de C9. Zonder GOTO had je nog kunnen proberen een GPDX te krijgen, maar met GOTO wordt dat erg lastig.
          Ik heb de C9 staan op een GPDX. Voor visueel gebruik en webcam imaging geen probleem. Maar de montering staat echt op zijn max.

Ik zie bij Ganymedes nog een Super Polaris DX montering staan voor 995 euro. Met GOTO. Ik geloof dat een super polaris hetzelfde zou kunnen dragen als een great polaris. Is dat niet iets voor je? Nauwkeurigeheid en GOTO in 1?

Ik zou de CG-5 in ieder geval niet nemen, die wordt op alle fronten afgekraakt, en de C9 zal het uiterste vergen van zo'n klasse montering. Dan inderdaad liever de HEQ-5.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
            Ok, ik weet dat dit heel erg offtopic is, maar wat een idee :P Kun je mooie verhalen kwijt over de vrouwen van :P

Zullen Miranda, Sanne, Sarah en mama vast leuk vinden 8) (en alle andere vrouwen van het forum niet te vergeten)

Commentaar

Ja, dit lokt een oftopic reactie op, sorry...

Tip: koop iets voor je vrouw waardoor zij de komende jaren haar mond houdt, dan kun je gewoon vrolijk doorgaan met het wisselen/aanschaffen van telescopen.
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga dat voor de HEQ5 gaan, niet alleen voor de centen maar ook omdat de 6 nog iets zwaarder is en dat ik het allemaal nog draagbaar wil houden.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ok, hier even een mailtje van ts over de eq6 :

Hello Sam,

I disagree 100%. The EQ6 has a terrible tracking precision both in the standard setup and the Skyscan setup. The only version of the EQ6 that is suitable for astro-imaging is the EQ6 Foto Goto which uses better motors and the Boxdörfer motor drive. The EQ6 Skyscan is OK for visual use, but not for photography.

Best regards,

Patrick Woitala
                    Telescope-Service

Op cloudynights was iedereen enthousiast over de heq-5 en de eq-6. Ok ze hebben een beetje werk nodig....maar dat nemen we dan maar voor lief. Deze mail van ts snap ik dus niet helemaal..... Ok de andere motoren zullen wat beter zijn...maar na een keer het vet te vervangen (en daarmee een karrevracht aan geld uit sparen) heb je ook een erg goede montering voor die prijs. Ook waren ze bij t-s laaiend enthousiast over de celestron cam voor astrofotografie....terwijl die toch de mindere daarin is. Nu begin ik toch een beetje aan t-s te twijfelen moet ik zeggen.......

Commentaar

Weet je zeker dat die Super polaris DX met de Skysensor niets voor je is?

Lijkt me de goedkoopste oplossing met de hoogste kwaliteit?

Commentaar

Is dit mischien ook iets voor de 200mm newt? Is wel een mooi prijsje! (jefke heeft natuurlijk eerste keuze )

Commentaar

De cg5 is helemaal niet zo slecht als de meeste beweren. met wat werk kan hier een hele goede montering van worden gemaakt.

http://www.helixgate.net/raworm.html

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                            Tip: koop iets voor je vrouw waardoor zij de komende jaren haar mond houdt, […]
                            Muilkorf?

,xtG
                            .tsooJ
                            Ich bin ein Kollaser.
                            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                              Is dit mischien ook iets voor de 200mm newt? Is wel een mooi prijsje! (jefke heeft natuurlijk eerste keuze )
                              Dat week ik niet precies. Een Newton is wel een flink stuk langer, en daardoor een stuk instabieler. De GPDX kan maximaal 10-11 kg dragen in de vorm van een compacte SCT. Als de Super Polaris ongeveer hetzelfde kan dragen (misschien kun je dat even aan Maurice vragen, die weet dat vast wel) dan moet een iets minder zware Newton ook wel lukken.

Als je Newton niet zo zwaar is, is dat ook een goede optie.

Commentaar

Werken...
                              X